Dragon Quest is weer terug op je Xbox! Lees hier onze review van deze game.

• De basis-gameplay is sterk
  • Mooie visuals en art style
  • Lijkt qua progressie sterk op een mobiele game
  • Cutscenes met screenshots ten faveure van filmpjes
  • Weinig uitdaging

Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai is deel van een van de meest eigenaardige evoluties in de gamewereld. De game is ontworpen voor consoles zoals de Xbox One en Xbox Series X/S, maar weerspiegelt op bevreemdende wijze mobiel gamen in zijn progressiesysteem.

Mobile influencers

In tegenstelling tot de verwachting van een hedendaagse Dragon Quest RPG krijgen we hier geen open wereld om te verkennen, maar een reeks van opeenvolgende levels verdeeld in hoofdstukken. Dit patroon (recht uit de template van de meeste mobile games) blijft ongewijzigd gedurende het spel, houdt spelers vast in strakke lineaire progressie, waardoor de vrijheid die vaak geassocieerd wordt met RPG's voor consoles wordt weggenomen, hoewel het spel een robuuste RPG-ervaring biedt.

Dai Dai Dai

In de game speel je Dai, een jonge held die voorbestemd is om de strijd aan te gaan met de Dark Lord, samen met een groep dappere metgezellen. De game brengt een verhaal dat trouw is aan de meest recente verfilming van de anime en dompelt spelers onder in actievolle omgevingen en epische confrontaties. De gevechten bestaan uit de standaard bewegingen die je kent uit vechtspellen: ontwijken, parry en aanvallen, maar die worden versterkt met magische vaardigheden met een afkoelingsperiode. Ondanks de voorspelbaarheid zorgen de reactiesnelheid en dynamiek van het gevechtssysteem voor een bevredigende ervaring, waardoor de actie levendig en boeiend blijft.

Een draakje

Hoewel de spelmechanismen leuk zijn om mee aan de slag te gaan, vooral in de uitgebreide levels en boss fights, blijft de uitdaging relatief gemakkelijk. Deze lagere moeilijkheidsgraad zorgt weliswaar voor een rustiger spel, maar doet onbedoeld afbreuk aan de noodzaak van de held Dai, vooral gezien het feit dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van diepgaande RPG-elementen De eindbaasgevechten zijn specifiek ontworpen om nét iets meer van de speler te eisen, maar uiteindelijk zijn ze gemakkelijk te spelen met een minimale strategie, waardoor de nieuwigheid en uitdaging toch heel snel afnemen.

Als laatste maakt Square Enix best wel een grote misstap met de manier waarop het verhaal van Infinity Strash wordt aangepakt. In plaats van boeiende cutscènes wordt het verhaal verteld aan de hand van een reeks screenshots uit de anime. Wel ingesproken, maar als geheel hapert het allemaal wat en geeft het een goedkoop en ronduit half afgewerkt gevoel.

Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai haalt niet het onderste uit de drakenkan. De game biedt zeker momenten van spanning en sterke gameplay, maar nét iets te weinig om echt te overtuigen. De mechanics zijn te simpel en de cutscenes zijn slideshows die snel gaan vervelen. Zo blijft een game over die vooral bestaande fans zal aanspreken, maar weinig biedt als bredere gameplay ervaring voor nieuwkomers in de reeks.