• Uitgestrekt nieuw gebied
  • Nieuwe boeiende verhaallijn
  • Nieuwe vismechanieken en verbeterde boten
  • Veeleisende moeilijkheidscurve
  • Sommige taken kunnen repetitief aanvoelen

Gespeeld op Xbox Series X.

Wie Dredge eerder dit jaar speelde herinnert zich hoogstwaarschijnlijk een game die de lat voor indies hoog legde met z’n uniek sfeer, beklijvend maritieme thema en mix van vis- en verkennings mechanieken. De nieuwe DLC voor de game "The Pale Reach' zorgt voor een verfrissende en broodnodige uitbreiding van de wereld van het originele spel. Deze DLC speelt zich af in een spookachtig mooie ijzige omgeving en verbetert niet alleen de visuele aantrekkingskracht, maar introduceert ook nieuwe gameplay-elementen. De kunstzinnigheid in het ontwerp van de game straalt nog meer in deze nieuwe setting, met elk element zorgvuldig gemaakt om te passen bij het griezelige en mysterieuze thema van Dredge.

Een duik in diepe wateren

Een van de opvallendste kenmerken van "The Pale Reach" is de nieuwe verhaallijn. De DLC verweeft ingewikkelde nieuwe verhalen in de wereld van Dredge en spelers maken kennis met nieuwe unieke personages die perfect passen binnen de hoofdverhaallijn. The Pale Reach verschijnt plots in de zuidelijke regio van de kaart als een grote cirkel vol vraagtekens. Als je op onderzoek uitgaat, vind je de Travelling Merchant aangemeerd op een gigantisch ijsveld, dat volgens haar vanuit het zuiden is opgedreven. De hoofdthema's van The Pale Reach zijn duidelijk hebzucht en isolement. De primaire zoektocht in dit gebied verkent deze ideeën en houdt in dat de speler de ijskoude mysteries van een scheepsbemanning onderzoekt die je voor was op het ijs. Het is aan jou om uit te zoeken of het hun eigen fatale fout was of dat er toch meer aan de hand was.

De gameplay in "The Pale Reach" krijgt een flinke oppepper, met nieuwe vismechanieken en verbeterde upgrades voor je boot. Nieuwe personages zijn één ding, maar het zijn vooral de gameplay uitbreidingen die de game een nieuw gezicht geven. De koopman heeft niet alleen nieuwe hengels te koop voor het vangen van ijsvissen, maar vertelt je ook over een nieuw hulpstuk voor je schip, een ijsbreker. Met dit hulpstuk kun je door de gevaarlijke brokken ijs breken die rond de nieuwe zone drijven, en die geven allemaal een bevredigend klotsend geluid als ze worden geraakt. Alles blijft wel mooi in balans en zo blijft het spel uitdagend en toch toegankelijk, waardoor het een plezier is om de nieuwe gebieden en functies te verkennen. De hogere moeilijkheidsgraad daarentegen zorgt dat navigeren door en het overleven van de ijzige wateren zelfs voor de meest ervaren Dredgers woelig water betekent.

Hoewel de uitbreiding veel nieuwe elementen met zich meebrengt, kunnen sommige delen van de gameplay repetitief aanvoelen, vooral voor degenen die het basisspel al uitgebreid hebben gespeeld. De taken en missies zijn weliswaar goed geïntegreerd in de verhaallijn, maar vallen soms in een voorspelbaar patroon, wat de spanning kan verminderen voor spelers die op zoek zijn naar constante nieuwigheid.

Dredge: The Pale Reach is een stevig pakket aan DLC die het originele spel nieuw leven inblaast. Met zijn boeiende verhaallijn, verbeterde gameplay en visueel verbluffende omgeving scoort deze DLC bij de betere uitbreidingen. Zeker een aanrader voor spelers van de hoofdgame die nog eens op zee willen, voor nieuwkomers minder interessant gezien de steile leercurve. Zij wagen zich beter eerst aan de basisgame. Dredge blijft dan ook (met of zonder DLC) een must play voor Xbox-spelers die op zoek zijn naar een unieke en meeslepende spelervaring.