• Nieuwe vaardigheden en upgrades verrijken de gevechten
  • De toevoeging van parkour verbetert de gameplay
  • Spannende motorfietsscénes
  • Hoge moeilijkheidsgraad, de game is meedogenloos
  • Inconsistent tempo, balans tussen fetch quests en dringende missies

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen beschikbaar op Xbox Series S/X.

De wereld van Ghostrunner 2 is een hypnotiserende mix van wanhoop en geavanceerde technologie, een plek waar hoop een zwakte wordt en overleven vlijmscherpe reflexen vereist. Het vervolg op Ghostrunner uit 2020 nodigt spelers uit om hun katana's op te poetsen. De inzet is beduidend hoger, met een verhaal dat intriges en verraad verweeft tegen de achtergrond van een in neon doordrenkte woestenij.

Back to the Cyberpunk

In Ghostrunner 2 kruipen spelers in de huid van Jack, een cyberninja die zich een weg moet vechten door een post-apocalyptische cyberpunkstad om de mensheid te redden. Terwijl we als Jack spelen, sluiten we ons aan bij de Interface Council in hun zoektocht om orde te scheppen in deze futuristische dystopische wereld. Deze keer wordt Dharma, een grote toren waar mensen wonen, belegerd door een AI-cultus van andere metalen ninja's die glimmende rode ogen hebben en spreken over dingen als eeuwigdurende kracht. Naarmate het verhaal zich ontvouwt, wordt de stad een personage op zich dat de chaos en orde weerspiegelt die naast elkaar proberen te bestaan in deze meedogenloze wereld. Het is een visueel spektakel met levels die ontworpen zijn om spelers scherp te houden terwijl ze door verraderlijke wolkenkrabbers, smerige steegjes en weelderige zones navigeren.

Om te zeggen dat Ghostrunner 2 een zeer snelle game is, is een understatement en als je de eerste game hebt gespeeld, weet je wat je kunt verwachten. Je reflexen worden op de proef gesteld terwijl je rent, springt, wall-run en glijdt naar vijanden die je met één klap kunnen doden als je ze hun gang laat gaan. Jack moet constant in beweging zijn, shift gebruiken om de tijd te vertragen en kogels te ontwijken, of ze blokkeren en terugkaatsen met je katana om Jack in leven te houden. Als je een block goed timet, doe je een gruwelijke finishing move, wat de enige manier is om vijanden als de Shinobi te doden. Andere keren moet je ze raken met een shuriken om ze te verdoven en dan in hun gezicht grijpen om ze af te maken met de katana.

De terugkeer van de Shinobi

Gevechten in Ghostrunner 2 zijn als een ballet met je tegenstanders. Elke confrontatie is een gevecht waar veel op het spel staat en waarbij één misstap een instant killscherm kan betekenen. Spelers moeten Jacks verbeterde cybernetische vaardigheden en uitgebreide arsenaal inzetten om de balans in hun voordeel te laten doorslaan. Vijanden zijn slimmer, dodelijker en meer gevarieerd, waardoor spelers in een fractie van een seconde moeten reageren en hun strategie moeten aanpassen.

De toevoeging van nieuwe vijanden die afhankelijk van de aanvallen uniek reageren, voegt een extra laag toe aan de gevechten en vereist van jou als speler een mix van strategie en reflexen. Wil je succesvol zijn in Ghostrunner ga je de patronen van de verschillende vijanden moeten leren kennen en de verschillende omgevingen zien te doorgronden. De game houdt zich niet in en kan meedogenloos hard zijn, maar het checkpoint systeem brengt voldoende balans zodat je je sessie niet in complete frustratie eindigt. Toch wil ik even waarschuwen voor hoe hoog de moeilijkheidsgraad ligt. Dit is een moeilijke game die heel wat wilskracht vraagt van z’n speler. Voor de meeste spelers komt het erop neer om de juiste volgorde te vinden door de vijanden heen (er is altijd dat ene pad) en dan die reeks aan moves zou goed mogelijk onthouden, wat snel té repetitief wordt.

Manx TT Cyberbike

Progressie in Ghostrunner 2 mikt heel hard op een continue reeks aan kleinere momenten van beloning. Het vernieuwde systeem voegt een strategische laag toe aan de personageverbetering, waarbij spelers verspreid over de levels data en geheugenfragmenten verzamelen. Deze dienen niet alleen als valuta voor upgrades, maar vormen ook stukjes verhaal die een breder beeld schetsen van het sombere bestaan in de wereld. De mogelijkheid om de uitrusting en vaardigheden van Jack aan te passen leidt tot verschillende gameplaystijlen, zowel voor gamers die de confrontatie frontaal aangaan als spelers die wat meer vanuit wat denkwerk hun aanvallen plannen.

De stukken met platforming uitdagingen bieden een extra gameplay dimensie naast de gevechten, maar vereisen een stevig niveau aan precisie. Ook hier geeft de game geen duimbreed toe. Gelukkig unlockt tijdens de main campaign de matrixachtige Roguerunner.exe simulatie die spelers een zandbak biedt om hun vaardigheden te verfijnen, zodat de uitdagingen in de campaign met wat oefening op voorhand aangepakt kunnen worden. De vele collectibles en zijmissies geven de speler een extra kijk op de verschillende delen van de spelwereld. Ze vormen daarnaast ook de ideale rustpauze van de superspannende actie, maar hinderen ook wel het tempo in de game. De game heeft het moeilijk om de balans te houden tussen de urgentie van de wereld te redden en even een uurtje op zoek gaan naar één of ander hebbeding.

De wereld verkennen in Ghostrunner 2 is net zo spannend als de gevechten. De opname van de motorcrossen is geniaal en biedt adembenemende momenten die de chaos te voet onderbreken. Ik begon echt uit te kijken naar de motorsecties. Het gaat om pure snelheid en vloeiende bewegingen dankzij de indrukwekkende game engine. Je krijgt de chaos en verval in de stad op een compleet andere manier te zien vanop je bike.

Ghostrunner 2 is een spel dat geen toegevingen doet aan de moeilijkheidsgraad en het vermogen van spelers om te leren en zich aan te passen respecteert. Dit is misschien wel het belangrijkste criterium om te beslissen of dit spel iets voor jou is of niet? Ik vond het op bepaalde momenten overdreven en het deed voor mij af aan de open gameplay eerder dan dat het een meerwaarde werd. Het verhaal, dat af en toe ondergeschikt is aan de hectische actie, is meeslepend en drijft de speler vooruit door de grimmige cyberpunkwereld. Met zijn verbeterde gameplay mechanieken, adembenemende levelontwerp en een uitgebreid universum dat smeekt om verkend te worden, zet Ghostrunner 2 een nieuwe standaard voor de franchise en het genre.