• Besturing is redelijk
  • Zeer slecht afgewerkt
  • Opvallend lelijk
  • Saaie proeven
  • Saaie carrière

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen beschikbaar op Xbox Series S/X.

Ik ben al een fan van rally games sinds de originele SEGA Rally (Arcade, Saturn en PC), maar ook de eerste Colin McRae Rally (PlayStation 1 en PC) wist mij helemaal te pakken. Al jaren ontwikkelde Kylotonn exclusief de officiële WRC-games. Ik heb deze steeds met veel genoegen gespeeld, maar soms was het jammer dat de spellen zo op elkaar leken en er geen grote vorderingen werden gemaakt. Ik keek daarom toch uit naar deze nieuwe WRC game, die in handen is van Electronic Arts, of beter gezegd, het oude Codemasters. De mensen achter de McRae Rally- en de DIRT-series zouden toch een prachtige rallygame moeten kunnen neerzetten. Groter budget, veel ervaring, exclusief voor de nieuwe consoles. Dat belooft wat.

Ernstig ongeluk

Veel beloven, weinig leveren; dat schaadt het vertrouwen. Ik denk dat het heel dom is geweest van EA om deze titel de deur uit te pushen, terwijl de kwaliteit duidelijk onvoldoende is. Het nieuwe merk, EA Sports WRC, is daarmee meteen aangetast. Want ja, helaas is dit spel waarschijnlijk de titel die mij dit jaar het meest is tegengevallen. Al bijna meteen zakte de moed mij in de schoenen. Wat is er hier misgegaan?

Na DIRT Rally 2 is besloten om de eigen engine overboord te gooien en over te stappen op de veel gebruikte Unreal Engine 4. De reden hiervoor was volgens de ontwikkelaar om het mogelijk te maken om proeven van dertig kilometer te kunnen toevoegen. Iets dat in de spellen van de concurrent ook te vinden was. Oké, prima zou ik zeggen, mits de kwaliteit er ook op vooruit gaat. Maar dat is allerminst het geval. Heel lelijke mensen, een bizar lelijke achteruitkijkspiegel, lelijke watereffecten, een visueel matig schademodel, matige belichting, onrealistische en oninteressante landschappen. Hoe kan een spel dat vier jaar na DIRT Rally 2 uitkomt en exclusief speelbaar is op de nieuwe consoles nu lelijker zijn dan zijn voorganger? Dan zou het spel op zijn minst perfect moeten draaien, maar ook dat is niet het geval. Het kan mij niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een spel heb gespeeld met zoveel screen tearing, frame drops en hitching als deze WRC.

Laten we dan eens kijken naar de proeven. Er zijn echt veel landen beschikbaar uit het officiële kampioenschap om in te racen. Ook zijn verschillende moderne en oude rallyklassen beschikbaar, inclusief ladingen officiële auto’s van vroeger tot nu. Dit geeft in theorie veel variatie, maar helaas stellen de proeven teleur. Een rally kan tussen de vier en negen proeven bevatten, waarvan een deel een kilometer of zeven tot elf lang is, maar ook een deel zo rond de twintig kilometer lang is. Als je een parkoers zo lang maakt, dan moet er wel iets te zien zijn onderwerp. Nu voelen grote delen van het landschap zeer generiek en artificieel aan. Het is alsof iemand zonder veel aandacht maar wat heeft zitten klikken voor wat bergen met bomen erop. Om de zoveel kilometer is er dan iets interessants toegevoegd, zoals een dorpje, een groeve of een ruïne, maar dan krijgt de framerate van het spel het meteen zeer zwaar. Wat daarbij ook heel jammer is, is de herhaling. Net als in de andere spellen van Kylotonn rijdt je veelvuldig om dezelfde stukken parkoers. Zelfs in een rally van vier proeven kwam ik soms drie keer langs dezelfde plekken, soms van de ene kant, soms van de andere. Wat heeft het voor zin om zoveel landen in het spel te stoppen en extra lange proeven te maken, als ze vol zitten met herhaling. Dat is alleen maar saai. Er zijn niet eens super special stages te rijden.

Haastige spoed...

De presentatie van het spel is ook overduidelijk gehaast gemaakt. Sommige aspecten ogen best mooi, maar de menu’s zijn onaantrekkelijk en onoverzichtelijk. Er is weinig (zinnig) commentaar en podiumceremonies bestaan uit een auto op een platformpje met een plaatje van een beker erbij. Als je verder kijkt dan de simpele presentatie, de herhaling en het technische malheur, dan zie je dat er in principe een boel mogelijke speelduur in het spel verstopt zit. Met anderen spelen met gedeeld scherm is er helaas niet bij, maar je kunt wel online racen. Dit kan met time trials en met losse races en zelfs hele zelf samengestelde kampioenschappen. Er is ook een ‘moments’- modus, waarin je scenario’s uit de rallyhistorie moet naspelen, waarna je punten krijgt voor cosmetische items (die natuurlijk ook met microtransacties te koop zijn) en je een plek krijgt op de wereldranglijst. Het idee is leuk, behalve de microtransacties dan, maar ook hier valt de uitvoering tegen. Waarom krijg je niet eerst een filmpje te zijn van de daadwerkelijke gebeurtenis die je naspeelt, alvorens je zelf aan de slag kan? Dat was in een Formule 1-spel op de Sega Mega-CD in 1994 namelijk al wel het geval! En waarom zijn bijna alle scenario’s zo recent? Gelukkig worden er nog wel dikwijls nieuwe ‘moments’ toegevoegd.

De hoofdmodi van het spel zijn zeker de Championship-modus en de carrière. In de eerste neem je deel aan de huidige Junior WRC, WRC2 of WRC. Je kunt kiezen voor een eigen personage, of voor een slecht gelijkende echte coureur. Je kunt ook kiezen voor een vol seizoen, of voor kortere varianten. Voordat je alle landen, met de volle negen proeven per land doorgespeeld hebt, ben je vele uren verder. De carrière heeft wat leuke ideeën, maar helaas is de uitvoering niet sterk. Je kunt een eigen team bouwen dat gefinancierd wordt door een mysterieuze sponsor. Je kunt auto’s kopen, zelf bouwen (origineel), een team van personeel samenstellen en deelnemen aan allerlei evenementen. Met een zeer onoverzichtelijke kalender kun je kiezen wat je elke week doet. Luister daarbij wel naar de sponsor, want anders daalt je reputatie en krijg je niet meer, maar minder financiële middelen om je team te runnen. De progressie is echter zeer traag en het voelt niet altijd passend waarvoor je gestraft wordt. Je wint een rally knap, maar de reputatie gaat omlaag, omdat je te veel uitgegeven hebt aan reparaties. Als je wil kun je bijna eeuwig zoet zijn met deze modus, al vraag ik mij af of hij daar wel interessant genoeg voor is.

Een hobbelige weg

Is EA WRC dan bar en bar slecht? Nee, dat ook weer niet. Zo is de besturing gewoon oké. Het racen werkt naar behoren, maar weet ook niet te vernieuwen. Het voelt wederom wat te veel alsof je over de ondergrond zweeft, in plaats van dat je echt worstelt in de modder, de sneeuw of het grind. Een flauw effectje met wat opspattende steentjes kennen we nu wel. Ik wil dat je echt de modder kunt verplaatsen, dat je jezelf ingraaft in het grind, dat het water realistisch reageert. De pace notes zijn gelukkig vaak wel erg helder en de auto klinkt goed. Ook de schade, die er visueel helaas niet goed uit ziet, heeft op vrij realistische wijze effect op de wagen. Het repareren, waarbij je onderdelen kunt analyseren, een snelle fix geven, goed herstellen en helemaal kunt vervangen, is een leuke toevoeging.

Sommige rally’s kunnen nog steeds snel en intens zijn. Met smalle wegen, afgronden en zigzaggende dorpsstraatjes. Jammer genoeg zijn minstens net zoveel rally’s juist saai. De parkoersen zijn niet interessant en zoals gezegd zijn de omgevingen dat al helemaal niet. Dan voelt het echt als een opgave om je door de lange stages heen te worstelen. Als je dan ook nog allerlei straffen krijgt, omdat je net iets te veel hebt afgesneden, of dat het spel je terug op de weg gezet heeft, omdat je meer dan een paar meter buiten de baan bent geraakt, dan zinkt de moed je helemaal in de schoenen. Het is overigens niet dat het spel zo moeilijk is, want op de medium moeilijkheidsgraad was het spel voor mij een peulenschil. Je kunt het echter wel naar wens tweaken, dus dat is geen probleem.

Zucht, wat kan het soms jammer zijn als de potentie van een spel niet waar wordt gemaakt. Ik vind het niet klantvriendelijk om een spel uit te brengen dat zo afgeraffeld en onaf aanvoelt. Er wordt de volle mep gevraagd voor een product dat eigenlijk naar een jaartje langer in ontwikkeling had moeten zijn. EA Sports WRC is niet het slechtste rallyspel dat je ooit zal spelen, maar je mag toch echt een stuk beter verwachten.