• Een nieuwe Theme Hospital!
  • Goede balans
  • Goede besturing
  • Niet verrassend
  • Saaie muziek

Gespeeld op de Xbox One X

Het is meer dan twintig jaar geleden dat ik Theme Hospital van Bullfrog speelde. Het was de ideale opvolger van het super verslavende Theme Park. In plaats van een pretpark moest je een totaal gestoord ziekenhuis opbouwen en runnen. De gekke ziektes waren een schot in de roos; wederom was menigeen veel uren zoet. Toch bleef het na Theme Hospital stil. Was niemand geïnteresseerd in een vervolg? Ontwikkelaar Two Point moet gedacht hebben, dan doen wij het wel. Met de ondersteuning van uitgever SEGA is er nu, geruime tijd na de succesvolle PC-versie, een Xbox One-versie. Deze is zowel los te koop als speelbaar middels Xbox Gamepass.

Vertrouwde gameplay?

In Two Point Hospital speel je een bedrijf dat ziekenhuizen runt. Je begint met eenvoudige klussen, waarbij klanten met makkelijk te behandelen aandoeningen langskomen en waarbij patiënten niet al te kritisch zijn. Het gaat hier niet om bestaande ziektes, maar om vreemde gebreken. Zo heb je mensen die geloven dat ze een clown zijn geworden en moeten van hun humor afgeholpen worden. Ook moeten er mensen naar de psychiater omdat ze denken dat ze rocksterren zijn. Ook zijn er mensen met pannen op hun hoofd, die chirurgisch moeten worden verwijderd en ga zo maar door. Ik vind zelf de grappen minder geslaagd dan in Theme Hospital, maar het is ook nooit storend. Het is vooral een excuus om zoveel mogelijk verschillende behandelkamers te bouwen en specialisten in te huren.

Het spel zorgt voor een uitstekende leercurve. Beetje bij beetje krijg je beschikking over meer soorten behandelingen en krijg je lastigere situaties voor je kiezen. Je hebt dus geen tutorial nodig om aan de slag te kunnen. Dit is met name zo als je Theme Hospital al gewend bent. De besturing is ook slim bedacht en werkt goed met een controller. Ik miste nooit een muis en een keyboard, al heb je daarmee natuurlijk wat meer snelle precisie. De overzetting is zo goed als je maar zou mogen verwachten.

Zodra een patiënt jouw ziekenhuis binnenloopt is het vooral een klant. Probeer dus geld te verdienen en zorg dat je jouw reputatie hoog houdt, want dan komen er meer mensen jouw kant op. Het helpt natuurlijk als je mensen goed behandelt, niet lang laat wachten en aantrekkelijke prijzen rekent. Maar de kritische klant heeft ook oog voor details. Zorg bijvoorbeeld voor goede wachtruimtes, frisdrankautomaten, een prettige temperatuur, een mooi uiterlijk en zelfs SEGA arcadespellen om ze zich op hun gemak te laten voelen. Het is leuk om te micromanagen om zo een echt leuk ziekenhuis te bouwen, al zijn er ook opties om het leven gemakkelijk te maken, zoals het kopiëren van bestaande behandelkamers.

Het is de truc om een goede balans te vinden. Hoeveel huisartsen heb je nodig om de patiënten door te verwijzen? Welke behandelingen zijn noodzakelijk? Hoeveel patiënten verwacht ik die gebruik maken van een bepaalde dienst? Heb ik dan een grote of een kleine slaapzaal nodig? Welk personeel is effectief en ook niet te duur of lastig? Moet ik het personeel verder opleiden of willen ze dan alleen maar loonverhogingen? Als je het goed doet dan zal het geld binnenlopen en zijn schulden al snel verleden tijd.

Niet verrassend?

Je bent al snel urenlang bezig met het runnen van ziekenhuizen. De campagne laat je stap voor stap een nieuwe locatie ontdekken en maakt het je steeds iets lastiger. De balans is prima, maar toch slaat de repetitie na een tijdje toe. Ten eerste lijkt Two Point Hospital wel erg veel op zijn inspiratiebron uit de jaren negentig. Het spel biedt geen echte verrassingen.

Ook vind ik de muziek in het spel een gemiste kans. Een managementspel als dit moet niet te aanwezige muziek hebben, want je luistert er al snel vele uren naar. In dit geval vind ik de tracks echter gewoon saai. Als ik dan denk aan de muziek van een spel als Railroad Tycoon 2 & 3, dan weet ik dat het beter kan. Het is een laag die aan het spel verder had kunnen verrijken. De geluidseffecten zijn daarentegen wel prima. Het is vooral slim dat de omroepstem je wijst op de gebreken van jouw ziekenhuis. Je hoeft daardoor niet steeds menu’s in te duiken om uit te vinden wat er niet goed gaat.

Grafisch is Two Point Hospital verzorgd, maar niet indrukwekkend. Alles is zeer functioneel te noemen. Misschien hadden de patiënten nog wat extremer gemogen om de grappen beter over te laten komen.

Two Point Hospital is in feite Theme Hospital in een nieuw jasje. Dat is wat mij betreft prima, omdat het hoog tijd was voor een vervolg. Op de PC was Two Point Hospital al een geslaagd spel en op de Xbox One is dat niet anders. Het spel speelt heerlijk en heeft een uitstekende balans en leercurve. Voor eenieder die houdt van vrij luchtige managementgames is dit een aanrader. Als je een Game Pass-bezitter bent, dan staat al helemaal niets je in de weg!