Dorian de la Fosse | zondag 11 Apr 2021, 21:22

Heb je altijd al een ziekenhuis willen runnen op de Xbox? Lees dan hier de review van Two Point Hospital: Jumbo Edition!

• Veel content
  • Leuke toevoegingen
  • Erg uitdagend vanaf het begin

Gespeeld op Xbox Series S.

Two Point Hospital is de spirituele opvolger van het klassieke ziekenhuis-spel Theme Hospital. Een jaar geleden kwam de game al naar de consoles en hij werd goed ontvangen, maar dat heeft ontwikkelaar Two Point Studios er niet van weerhouden om nieuwe content naar de game te brengen. Deze nieuwe content combineren ze met de bestaande game in de Jumbo Edition.

Management op grote schaal

In Two Point Hospital speel je een bedrijf dat ziekenhuizen runt. In de game krijg je niet zo zeer te maken met bestaande ziektes maar vooral met gekke, fictieve ziektes. Het is aan jou om de juiste remedie te ontwikkelen voor deze ziektes, maar dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Dit heeft alles te maken met het sim-gedeelte van de game. Het is zaak dat je ervoor zorgt dat het ziekenhuis niet failliet gaat, dit doe je door bijvoorbeeld het personeel te managen. Heb je echt zes dokters nodig, of kan je de ziekte ook genezen met vier? Het zijn dit soort dingen die de game een extra uitdaging geven. Voor verdere uitleg over de game verwijs ik je graag door naar onze recensie van Two Point Hospital, die Casper onlangs al recenseerde.

Je vraagt jezelf waarschijnlijk af wat er dan nieuw is aan deze Jumbo Edition. De hoofdgame is weer aanwezig in al zijn glorie, inclusief twee nieuwe item packs en nieuwe soundtracks. Naast de hoofdcampagne zijn er ook vier nieuwe uitbreidingen toegevoegd aan de game. Om deze te kunnen spelen zal je echter wel eerst wat progressie moeten boeken in de hoofdcampagne, want pas als je minimaal één ster hebt behaald op alle ziekenhuizen tot aan het Flemington ziekenhuis ontgrendel je de extra content.

Uren plezier en uitdagingen

De vier uitbreidingen die toe zijn gevoegd heten: The Bigfoot, Pebberley Island, Close Encounters en Off the Grid. Daarnaast krijg je de al eerder genoemde item packs die respectievelijk bekend staan als Retro en Exhibition item packs. Elke uitbreiding voegt nieuwe elementen toe aan de gameplay van Two Point Hospital. Het is natuurlijk nog steeds de bedoeling dat je een succesvol ziekenhuis runt en je kunt nog steeds voorwerpen openen en “Kudosh” verdienen door bepaalde uitdagingen te voltooien, maar de moeilijkheidsgraad van de game is wel direct aanzienlijk hoger. Zodra je één van de vier uitbreidingen opstart wordt je meteen in het diepe gegooid. Weg is het geleidelijk opschroeven van de moeilijkheidsgraad: het is nu moeilijker dan ooit om jouw ziekenhuis niet failliet te laten gaan. Het is daarom wel aan te raden om wat uren in de hoofdcampagne te stoppen, zodat je bekend bent met de diverse elementen van de game.

The Bigfoot voegt een bekende Yeti toe aan de game die jij moet helpen om een goed zorgsysteem op te zetten, en op Pebberley Island probeer je het geheim van de eeuwige jeugd te ontdekken.

In de Off the Grid-uitbreiding wordt er van jou verwacht dat je een ziekenhuis bouwt in een tropisch niemandsland. De grootste verandering in dit ziekenhuis is dat je veel moet investeren in de airconditioning om jouw patiënten te voorzien van koelte in de enorme hitte, in plaats van dat je ze warm moet houden zoals in de hoofdcampagne. Daarnaast heb je ook nog een vervelende Eco Rating om rekening mee te houden. Als je geen rekening houdt met de ecologische voetafdruk van het ziekenhuis, kan dit ontpoppen tot je ergste nachtmerrie. Als je dit echter wel weet te managen krijg je allerlei subsidies waarmee je het ziekenhuis draaiende kunt houden.

In Close Encounters staan, zoals je misschien wel had verwacht, buitenaardse wezens centraal. Het is de bedoeling dat je deze lastpakken op tijd ontdekt als ze het ziekenhuis hebben geïnfiltreerd, want het is niet wenselijk dat ze te lang ongecontroleerd rondlopen. Ze verkleden zich als patiënten en je moet goed letten op de signalen die weggeven dat het aliens zijn: dit is een leuke toevoeging aan de gameplay. Daarnaast kan je in deze uitbreiding nieuwe stukken land verdienen door opdrachten te voltooien, dit werkt dus net even anders dan in de normale game.

De Jumbo Edition van Two Point Hospital voegt veel content toe aan een game die op zich al goed was. Naast twee item packs zijn er ook vier nieuwe campagnes toegevoegd die allemaal een uniek element toevoegen aan de bekende formule. De uitbreidingen zijn echter wel enorm lastig vanaf het eerste moment, dus kijk niet verbaasd op als jouw ziekenhuizen vaak failliet gaan.