• Unieke formule van Trials
  • Controle voelt perfect aan
  • Beste tracks in de reeks
  • Track Editor mist uitleg en intro
  • Weinig inspirerende loot

Gespeeld op Xbox One X

Ik zal maar met de deur in huis vallen; ik ben verzot op de Trials -reeks. Na een drukke werkdag is er niets beter dan een potje Trials. De reeks staat voor mij hoog aangeschreven als het perfecte comfort food in videogame-vorm. Ondanks dat is Trials voor ontwikkelaar RedLynx geen open doel bij elke nieuwe aflevering. Telkens proberen ze te sleutelen aan de formule met een trick systeem of een storyline, maar eerlijk gezegd draait “meer” vaak uit op minder.

Focus on the core

Trials Rising lijkt die dans te ontspringen met een solide terugkeer naar de basis van Trials. Trials Rising is te zien als een Trials met een stevige progressie, genoeg variatie en tracks die tussen de beste in de reeks kunnen staan. Voor de nieuwkomers even een korte uitleg: in Trials rij je met je crossmotor over een reeks platformen en obstakels. Je controleert het gaspedaal, de rem en het gewicht van je rijder op de fiets en daar stopt het. De rest laat je over aan de zwaartekracht, de hellingen, de wrijving en je snelheid.

RedLynx liet de basis van het spel voor wat het is en dat is niet niks. Ik gebruik zelden het woord perfect, maar de physics en controlesysteem is bijna perfect. De ontwikkelaar maakte dan ook de juiste keuze om alles rond die kern aan te pakken: een betere leercurve en tutorial voor beginnende spelers, maar ook voldoende aandacht voor de hogere gameplaytechnieken die Trials rijk is. Die tutorial wordt trouwens ingesproken door FatShady; hij is een YouTuber die sinds de eerste Trials tutorials op z’n Youtube-kanaal publiceert. Het lijkt wel alsof je een persoonlijke trainer hebt die je begeleidt door alle verschillende technieken.

Veel variatie

Naast de tutorials bulkt de game van een behoorlijke variatie aan uitdagingen. Standaard is de online multiplayer en ook de single-player time trials die het spel groot maakten, maar je unlockt ook Moto-X levels waarin je je meet tegen andere racers in één level. Je krijgt een reeks uitdagingen voorgeschoteld waarin je vaardigheden flink op de proef gesteld worden, bijvoorbeeld; werp je van je motorfiets, grijp een basketbal en dunk hem de ring in. Als laatste duiken hier en daar challenge races op, dit zijn events die je drie levens geven om drie overwinningen binnen te halen. In de gewone levels herstart ik bij de minste fout, maar in de challenge levels gaat het om perfecte runs halen, want je levens zijn nu eenmaal extreem beperkt.

Qua parcours haalt Trials Rising een zeer hoog niveau, het is overduidelijk dat RedLynx hier heel veel aandacht aan besteed heeft. Om een voorbeeld te geven is er een track waar je op een trein rijdt die door de sneeuw dondert. Elke wagon heeft z’n eigen schans en obstakels die je moet passeren.Terwijl je over de trein raast, gebeurt er in de achtergrond werkelijk van alles. Het is precies hierin dat de tracks zo uniek zijn: leuk om doorheen te rijden, maar zeker even leuk om naar te kijken.

Niet zonder minpunten

Ook krijg je in Trials Rising de mogelijkheid om zelf tracks te bouwen en er samen met andere racers een potje op te crossen. Deze modus geeft je echter op geen enkele manier een duwtje in de rug met uitleg of enkele sjablonen om je eerste track te bouwen. Een groot contrast met de nieuwe aanpak rond de gameplay tutorials, in andere games worden deze modi altijd beter uitgelegd.

Toegegeven, er zijn nog een aantal elementen die iets minder goed lopen. Ubisoft en RedLynx hadden duidelijk het woord “lootbox” op hun checklist staan voor Trials Rising. Op zich niks op tegen, want het gaat 100% over cosmetische items. Wat wel een probleem is, is dat de inhoud van de lootboxes ronduit saai en weinig inspirerend is. Dit heeft een rechtstreeks effect op de customisatie mogelijkheden, je hebt weinig creatieve ruimte om je motocrosser om te vormen tot een persoonlijk kunstwerk.

Trials Rising brengt de reeks weer naar een hoog niveau. RedLynx legde de focus op alles rond de gameplay, wat duidelijk een goede strategie was. De uitdagende en vaak grappige gameplay blijft ook na ettelijke afleveringen boeien. Er is veel vooruitgang geboekt, maar toch blijft de track editor steken in de oude opzet. Trials Rising is geen revolutie, maar zeker een stap in de goede richting en dus zonder twijfel een aanrader voor fans en nieuwkomers.