Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Goed gevechtssysteem

  • Uitgebreide aanpassingsmogelijkheden

  • Interessant verhaal
  • Lock-on op vijanden werkt niet altijd lekker

  • AI van sommige personages is minder goed uitgewerkt

Dorian de la Fosse | woensdag 23 Jun 2021, 19:32

Ben je benieuwd naar de nieuwste actie-RPG van Bandai Namco? Lees hier de review van Scarlet Nexus!

Gespeeld op Xbox Series S.

Voor Scarlet Nexus zijn Bandai Namco legendes Keita Iizuka en Kenji Anabuki, bekend van de Tales serie, ingevlogen om een de ontwikkeling van de Action RPG in goede banen te leiden. Met zoveel ervaring aan het roer zou het wel goed moeten komen met de game, maar is dat ook zo? Xboxworld verdiepte zich voor jullie in deze game.

De rode draad

In Scarlet Nexus bestuur je één van de twee protagonisten naar keuze: Yuito Sumeragi of Kasane Randall. Je volgt de protagonisten tijdens hun laatste trainingsdagen bij de Other Suppression Force, OSF, waar ze worden opgeleid om de stad New Himuka te beschermen tegen de dreiging van wezens genaamd The Others. In deze alternatieve versie van onze realiteit zijn er mensen met speciale krachten, genaamd Psionics, die gekozen kunnen worden voor deze discutabele maar nobele taak. Deze krachten manifesteren zich op verschillende manieren, afhankelijk van de persoon. Beide protagonisten hebben de beschikking over psychokinese waarmee ze de Others moeten bestrijden. Gedurende hun avontuur krijgen ze bondgenoten die ook over krachten beschikken waar je als speler weer gebruik van kunt maken door middel van een systeem genaamd SAS, hierover later meer. De manier waarop het verhaal wordt verteld is bijzonder te noemen. Natuurlijk wordt je zo nu en dan getrakteerd op een cutscene, maar veel van de gesprekken die worden gevoerd gebeuren op een statische manier, waar de achtergrond is gevuld met het sprekende personage en een klein pop-up scherm waarin de personages spreken en emoties uitten. Qua verhaal is dit het enige dat ik deel, omdat het belangrijk is deze achtbaan van emoties zelf te ervaren. Zoals verwacht is het verhaal typisch Japans. Met over the top-visuals, vreemde gebeurtenissen en een reeks aan vragen die pas worden beantwoord naarmate het verhaal vordert.

Samen sterker

Wat mij het meest verbaasde aan Scarlet Nexus was de gameplay. Dit zit heel strak in elkaar en oogt te allen tijde vloeiend. Afhankelijk van het personage dat je kiest heb je een zwaard voor gevechten van dichtbij (Yuito) of een reeks aan messen die je bestuurt met psychokinese voor aanvallen van een afstand (Kasane). Dit bepaald overigens ook wel een beetje de moeilijkheidsgraad van de game. Ik vond het spelen met Yuito aanzienlijk makkelijker dan met Kasane, maar dat kan ook een persoonlijk iets zijn. Los van je standaard wapens heb je natuurlijk ook jouw kracht in de vorm van psychokinese. Met deze kracht kan je tijdens gevechten gigantische voorwerpen op je tegenstanders afvuren, waarna je weer verder kunt met het uitvoeren van combo’s om je tegenstander naar de grond te werken. Je kunt ook speciale aanvallen uitvoeren, de zogeheten Brain Crush, waarmee je vijanden in één keer kunt verslaan. Deze aanval kan je alleen uitvoeren als je de “break” balk van de Others leeg maakt, wat weer gebeurd door combo’s te doen.

Door gebruik te maken van het Struggle Arms System (SAS) kan je breinkrachten van je teamgenoten gebruiken in een gevecht. Dit zorgt voor een uitgebreider gevechtssysteem. Zo kan je bijvoorbeeld tijdelijk pyrokinetische krachten krijgen waarmee je vijanden die overgoten zijn met olie in brand kunt zetten voor extra schade of onzichtbaarheid waarmee je vijanden kunt besluipen en een extra sterke aanval kunt gebruiken die de break-balk bijna volledig wegwerkt. Zo zijn er diverse krachten die je kunt gebruiken en als je de juiste upgrades koopt kan je de krachten zelfs combineren, waardoor je supersnelheid kunt combineren met elektrokinese zodat je lastig te vangen tegenstanders direct kunt benaderen en elektrocuteren. Dit alles zorgt voor meer speelplezier tijdens gevechten, aangezien je dat veel zult doen. Het enige waar ik me wel lichtelijk aan stoorde is het lock-on systeem op een vijand. Normaal gesproken helpt dit je om jouw tegenstander altijd in beeld te houden en de bewegingen van je personage passen zich daar vervolgens op aan zodat je altijd in de richting van de tegenstander aanvalt. In Scarlet Nexus is dit niet zo. Tijdens het locken ben je nog steeds vrij om te bewegen, waardoor jouw personage soms uit beeld verdwijnt terwijl de camera focust op de tegenstander. Dit alles gebeurt wel onder een lekkere soundtrack. Op visueel gebied is er ook niks te klagen. De gehele stijl van de game is prachtig en er is veel gespeeld met de kleuren rood en zwart.

Vaardigheid zit tussen de oren

Het kwam net al even voorbij, maar zoals je wellicht gewend bent van RPG’s kan je ook in Scarlet Nexus jouw personages nieuwe vaardigheden leren. Door vijanden te verslaan verdien je exp, waarmee je weer Brain Points krijgt zodra je in level stijgt. Met deze punten koop je vervolgens nieuwe vaardigheden om de personages sterker te maken. De vaardigheden verschillen van de standaard aanvalsbonussen tot het uitbreiden van jouw psychokinetische krachten. Eén van de eerste vaardigheden die ik voor beide personages kocht was de mogelijkheid om direct op te staan nadat je neer bent geslagen. Persoonlijk vind ik het vreemd dat ik die vaardigheid moet kopen, maar aangezien het een goedkope skill is had ik die al snel bemachtigd. Naast nieuwe vaardigheden heb je ook de mogelijkheid om alle bruikbare personages te voorzien van een nieuwe uitrusting. Dit beperkt zich niet alleen tot wapens, maar ook bijvoorbeeld het verhogen van de defensieve waarde of het vergaren van meer exp en geld.

Vrienden voor het leven

Tussen de hoofdverhaallijn en zijmissies door kan je uitrusten in een safehouse. Op dit soort momenten kan je speciale missies aannemen die de band met jouw teamgenoten versterkt, waardoor je leuke extra’s krijgt als je gebruik maakt van hun krachten tijdens missies. Deze “Bond missions” triggeren op bepaalde momenten in het verhaal, maar je kunt ook de onderlinge relatie tussen personages verbeteren door cadeaus te geven. Betere gedeelde vaardigheden zijn natuurlijk leuk, maar je merkt al snel dat niet ieder personage even goed is. Dit heeft niks met de breinkrachten te maken, maar meer met de personages zelf. Om hun krachten te kunnen gebruiken dien je de desbetreffende teamleden mee te nemen op missies. Zo kunnen ze je helpen tijdens gevechten, maar juist hier merkte ik dat de AI van sommige personages niet zo efficiënt is als die van anderen. Voornamelijk personages met een afstandsaanval deden veelal niks. Je kunt hun gedrag enigszins beïnvloeden, maar verder dan het herstellen van het team kwam het vaak niet bij deze personages. Wat wel goed is gedaan is de voice-acting. Elk personage dat je tegenkomt is goed ingesproken en, op één personage na, zijn er ook geen irritant hoge stemmetjes, dus het luistert prettig.

Conclusie

Scarlet Nexus is een strakke actie-RPG. De gameplay is vloeiend en snel en er zijn genoeg combinatieaanvallen uit te voeren om het allemaal fris te houden. Er zijn wel wat problemen met de camera en dan met name de manier waarop het lockon systeem werkt, maar dat mag de pret niet drukken. De game heeft een goed verhaal, die je ervaart als een achtbaanrit met veel loopings en op het gebied van graphics en geluid heb je niks te klagen. Het zou wel prettiger zijn als sommige AI kameraden wat meer deden dan stilstaan en het team genezen, maar wellicht dat ze dit op kunnen lossen met een update. Al met al is Scarlet Nexus een geslaagde nieuwe IP uit de stal van Bandai Namco.

Reacties

Login of registreer om te reageren.