• Puur arcadeplezier
  • Leuk opgezette open wereld
  • Variatie in missies
  • Graphics vallen wat tegen
  • Wat te veel bugs
  • Domme AI

Saints Row is doorheen de jaren van een concurrent van Grand Theft Auto uitgegroeid naar een over the top-game met speciale krachten en waar je in 2015 nog voor naar de hel moest reizen. Ondertussen zijn we zeven jaar verder en komt Volition met een reboot die eerder gebaseerd is op de eerste games. Een nieuwe start voor Saints Row dus.

In Saints Row speel je de baas van een startende gang die probeert de grootste te worden van de fictieve stad Santo Ileso. Santo Ileso komt over als een typische Amerikaanse woestijnstad zoals Nevada.

Bende starten met je vrienden...

Het starten van een bende kan je natuurlijk niet alleen. Hierbij krijg je de hulp van je vrienden Neenah, Kevin en Eli, waarmee je samenwoont in een huurappartement. Iedere kamergenoot heeft zijn eigen karakter, humor en specialiteit. Neenah is een autofreak, Kevin de hipster van de groep en Eli is de geek. De interactie onder elkaar tijdens de tussenfilmpjes zorgt voor flauwe en zwarte humor en scoort hiermee bovengemiddeld voor een videogame. Helaas is het verhaal in de hoofdlijnen vrij basic, al word je af en toe toch eens verrast. Eigenlijk kan je het best vergelijken met een zomerblockbuster: matig verhaal, maar best leuk en explosief uitgewerkt.

...die overgelopen zijn van de concurrentie

Het is dus je doel om een bende te starten en deze te doen groeien. Natuurlijk krijg je hierbij heel wat concurrentie. Zo wordt de stad geteisterd door drie clans: Marshall, Panteros en de Idols. Zelf heb je gewerkt bij Marshall en was je eigenlijk best goed bezig, maar je wordt toch snel aan de kant geschoven. Eénzelfde verhaal bij Neenah en Kevin, die respectievelijk tot de clan van Panteros en de Idols horen. Bij Kevin is het zelfs zo erg dat hij zijn vrienden dient te vermoorden in opdracht van de leider van de Idols. Gelukkig blijven ze elkaar trouw en zorgt dit voor de start van de nieuwe clan The Saints.

Van de gevangenis naar in de rij staan bij een eettent

Wanneer je je enkel bezighoudt met de hoofdmissies ga je sowieso al een gevarieerde mix aan activiteiten doen. Het ene moment moet je ontsnappen uit een gevangenis, enkele momenten later sta je in de rij aan te schuiven voor een donut. De missies kennen verschillende doelen, wat jatten of iets of iemand beschermen, maar natuurlijk bereik je dit enkel met de nodige kogels in het rond te schieten.

Overzichtelijk en toch veel te doen

Naast de hoofdmissies zijn ze natuurlijk ook zijmissies en andere zaken die je kan doen. Zo kan je met een helikopter een object stelen. Bij de Pony Express-missies moet je een pakje gaan brengen naar een locatie binnen de tijd. Daarnaast kan je je een stadsdeel proberen te bevrijden van vijandige clans en zo net als in Monopoly je business beter doen draaien. Je kan foto’s maken van speciale monumenten en zo fast travel locaties vrijspelen. Dit is geen overbodige luxe, want zoals jullie misschien al is opgevallen: er is van alles te doen in Saints Row. Het leuke is dat het allemaal vrijblijvend en overzichtelijk blijft. In veel recente sandbox-titels zou een kat zijn jongen niet meer terugvinden. Dit gevoel had ik totaal niet bij Saints Row. Het lijkt een beetje op een Ubisoft-titel van vele jaren terug waarbij je in een open wereldgame vakje per vakje kon afvinken. Alles vind je terug in je smartphone en als je eens wat hulp kunt gebruiken, kan je één van je vrienden oproepen.

Als we kijken naar de gameplay, valt hier weinig over op te merken. Saints Row speelt heerlijk weg, maar is op en top arcade. Zowel het rijden, schieten of vliegen wordt op geen enkele manier ingewikkeld gemaakt. Dit is niet voor iedereen interessant, maar ik vond het gewoon leuk. Je kan het game ook in co-op spelen, maar dit heb ik zelf niet geprobeerd. Het leuke is dat je de progressie, de missies die je gespeeld hebt, mee kan nemen van de offline-modus naar de online-modus. Dit komt, vreemd genoeg, niet zo vaak voor en is dus zeker een pluspunt voor de spelers die af en toe maar eens samen willen spelen.

Talrijke bugs verpesten het feestje

Ik heb het spel ondertussen uitgespeeld, samen met heel wat zijmissies. Omdat ik het echt wel leuk vond, weet ik dat ik de rest van de zijmissies nog een keertje wil voltooien. Door de gemakkelijke gameplay pik je het spel meteen terug op. Waar ik wel op hoop als ik het game nog eens opnieuw opstart is dat de veelvuldige bugs die ik ben tegengekomen verleden tijd zijn. Het game kent veel kleine grafische foutjes. Handjes die door de koelkast in je appartement gaat, langs je brommer zitten wanneer je rijdt en voeten die niet meer zichtbaar zijn, zijn maar enkele voorbeelden. Ook al zijn ze talrijk, echt storen doen ze niet. Dan had ik meer problemen met een paar vreemde keuzes van de ontwikkelaar. Zo kan je een missie voltooien door op de gevraagde locatie te gaan zonder dat je van de politie die je volgt moet zien af te geraken. Ook overkwam me een paar keer dat ik dood was en dat de missie toch een savepoint verder ging. Bovendien is de AI van de vijanden niet om naar huis te schrijven. Regelmatig blijven ze achter een hoekje hangen en moet je er zelf naar op zoek gaan als je bijvoorbeeld de opdracht krijgt om een hele bende te vermoorden.

Op grafisch vlak weet Volition niet te imponeren. De tussenfilmpjes zijn wel mooi qua setting, humor en dialogen, maar qua graphics verwachten we in 2022 toch wat meer. Santo Ileso is daarentegen best knap opgebouwd, met diverse regio’s, maar je kan het niet vergelijken met een game met een groter budget.

Saints Row gaat terug naar de roots, maar vind het warm water niet opnieuw uit. Dit hoeft ook absoluut niet, want het brengt hierdoor puur arcadeplezier. Ik heb me enorm geamuseerd met het uitbouwen van mijn eigen bende in Santo Ileso. Jammer genoeg ging dit gepaard met tal van bugs, en daardoor kan ik helaas geen topscore uitdelen. Toch is Saints Row de ideale game voor iedereen die een open-wereld spel zoekt dat niet te diep gaat.