Lees hier de review van deze PvP survival game!

• De game speelt soepel
  • Speelbaar met vrienden
  • Serverproblemen
  • Spelers hebben het vaak voorzien op beginnende spelers
  • Grafisch en audiotechnisch gedateerd

Gespeeld op Xbox Series S.

Overleven op een vijandig en onbekend eiland. PC-spelers konden dit jaren geleden al met de game Rust, en nu kunnen Xbox spelers dit eindelijk ook! Xboxworld zocht voor jullie uit of overleven in de wereld van Rust een genot is of een roestige ervaring.

Geen warm onthaal

Rust is simpel in opzet, maar complex in uitvoering. Wat ik daarmee bedoel is dat jouw doel vanaf het begin duidelijk is: zo lang mogelijk overleven. Om dit te doen dien je diverse materialen te verzamelen om wapens, gereedschap en gebouwen te kunnen maken. Tijdens de eerste minuten in de game wordt je ergens langs de kust wakker met niets meer dan een fakkel en een grote rots. Met dit gereedschap moet je ander materiaal verzamelen, waarna je steeds betere voorwerpen kunt creëren en zo een degelijke kans hebt om te overleven. Dit is echter moeilijker dan het lijkt. Dit ligt niet alleen aan de elementen of de radioactieve zones waar je jezelf tegen moet beschermen, maar vooral aan de andere bewoners van het eiland. Je bent namelijk niet alleen en dat brengt allerlei stressvolle situaties met zich mee. Je weet immers nooit of de persoon die jou in de weg staat vriendelijk of vijandig is. Het zou heel frustrerend zijn om gedood te worden als je net al jouw hard verdiende materialen hebt omgezet in gereedschap om sneller materiaal te verzamelen. Helaas gebeurt dit veel vaker dan je zou willen.

Meer kapers op de kust

Zodra je sterft begin je weer opnieuw, in de veronderstelling dat dit aan het begin van jouw sessie gebeurd dan. Als je al een basis hebt is de game iets milder, maar sterven is dan nog steeds geen pretje. Alle spullen die je op het moment van overlijden bij je droeg ben je kwijt en die zijn waarschijnlijk in het bezit van jouw moordenaar. Hierdoor zal je, zeker aan het begin, heel veel werk opnieuw moeten doen. Dit zijn zaken die er voor kunnen zorgen dat onervaren gamers afhaken en dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Het is heel vervelend als je tien keer achter elkaar sterft zonder dat je echt de kans krijgt een basis in elkaar te flansen. Het helpt ook niet als ervaren spelers de kust volbouwen met gebouwen zodat ze nieuwe spelers direct kunnen belagen. Dit was het geval in zowel de Xbox-only sessies als in de cross-platform sessies. Het joinen van een goede server is dus nogal willekeurig.

Mocht het je lukken om het eerste stadium van de game te overleven en een basis op te zetten dan is het nog steeds geen makkelijke game. Gevaar ligt continu op de loer en je moet op je hoede zijn in de buurt van andere spelers. Ik heb gelukkig een aantal potentieel nare situaties kunnen voorkomen door het gebruik van een koptelefoon, iets wat de ontwikkelaar ook aanraadt. Door te pleiten voor mijn doel of te smeken voor mijn leven ben ik een aantal keren gespaard, waarna ik de tijd kreeg om mijn tegenstander om te leggen. Wat kan ik zeggen? Het blijft PvP. Naast andere spelers zijn dingen als honger, dorst en kou ook een constant gevaar en als je niet op die meters let leg je binnen de kortste keren alsnog het lootje. Dit soort situaties zijn tekenend voor een game als Rust. Ik heb me er prima mee vermaakt, maar gamers met minder geduld zullen het niet zo ver schoppen in de game. Gelukkig is er altijd nog de optie om de game samen met vrienden te spelen en dat draagt bij aan een prettigere ervaring. Hou er echter wel rekening mee dat je, om samen te kunnen spelen, wel allemaal op dezelfde server moet zitten.

Problemen aan de horizon?

Over het algemeen zit de gameplay aardig in elkaar. Je krijgt een melding als je iets niet kunt verzamelen, de personages bewegen soepel, de meters zijn goed zichtbaar, allemaal dingen die het spel positief beïnvloeden. Het is echter niet allemaal positief. De eerste keer dat ik de game startte werd ik getrakteerd op een vreemde combinatie van talen die door moesten gaan voor Nederlands. Een aantal zaken waren inderdaad in mijn moedertaal geschreven, maar dit werd een paar regels verder gecombineerd met een Scandinavische taal, waardoor de game enigszins onspeelbaar werd in het Nederlands. Gelukkig waren er geen taalproblemen in het Engels. Op grafisch gebied is duidelijk te zien dat de game oud is. Watereffecten zien er niet uit, de omgevingen zijn niet mooi en ogen leeg en het geluid is ook niet al te best te noemen.

Naast deze dingen duurt het inladen van een server lang, wat niet ongehoord is in dit type game, maar verwacht geen Xbox Series-prestaties, want de game is op dit moment nog niet geoptimaliseerd. Dat is op zich niet erg, maar de verwachting is wel dat zodra je een minuut of twee naar een laadscherm hebt gekeken dat je dan ook aan de slag kunt gaan. Dat was echter niet altijd het geval. Tijdens mijn speeltijd heb ik twee volle dagen achter elkaar niet in kunnen loggen. Elke keer als ik dat probeerde liep het spel vast en werd ik weer teruggebracht naar het Dashboard. Het maakte niet uit welke server ik koos of wat mijn instellingen waren, inloggen was onmogelijk. De dag daarna lukte het opeens bij mijn eerste poging. Dit was nogal een domper op de ervaring.

Rust is in essentie een degelijke game die op de console niet al te best draait. Server issues zijn, ook nu nog, prominent aanwezig en dat is moordend voor een game die je verplicht online te spelen. Als het je lukt in een server te komen dan moet je voorbereid zijn om jezelf met hand en tand te verdedigen totdat je een degelijk bestaan op hebt kunnen bouwen in de game. Rust is op dit moment geen game die je aan iedereen aan kunt bevelen dankzij de spelers die het vaak voorzien hebben op beginnende spelers. Lukt het je echter om je vrij te vechten, dan wacht je een aardige ervaring waar je minimaal 50 uur mee vooruit kunt. De vraag is alleen of je het zo lang vol kunt houden.