• Fans worden op hun wenken bediend
  • Variatie in de gevechten gaat verveling tegen...
  • ... maar zijn wel te makkelijk
  • Weinig variatie in zijmissies
  • Snel reizen komt pas laat aan bod

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

One Piece is één van de langst lopende animatieseries uit Japan. Vorig jaar vierden ze het duizendste hoofdstuk in de manga en in 2021 vierden ze al de duizendste aflevering in de animatieserie. Met zo’n lange geschiedenis is het niet verwonderlijk dat er ook al veel games uit zijn gebracht die een deel van het verhaal van Luffy en zijn bemanning vertellen. Nu is het de beurt aan One Piece Odyssey, een turn-based JRPG met een verhaal geschreven door de bedenker van de serie: Eiichirō Oda.

Een ware odyssee

In One Piece Odyssey belanden de Straw Hat Pirates door een noodlottig (gepland) ongeval op het mysterieuze eiland Waford. Met het schip The Thousand Sunny buiten werking heeft het gezelschap geen andere keuze dan het eiland te verkennen. Al snel lopen ze tegen één van de wachters van het eiland aan: de Fire Colossus. Luffy en zijn kompanen weten deze kolos zonder al te veel problemen uit te schakelen dankzij hun grote variatie aan vaardigheden, maar vlak voordat ze de kolos kunnen vellen worden hun krachten weggenomen door een nieuw personage genaamd Lim. Lim heeft de unieke vaardigheid om ervaring, herinneringen en vaardigheden van anderen weg te stoppen in speciale kubussen. Kort hierna worden de Straw Hats gered door een ander nieuw personage: Adio Suerte, een bondgenoot van Lim. Hij biedt een helpende hand aan de piraten en leert ze hoe ze hun vaardigheden terug kunnen krijgen, waarna de game echt begint.

Een Oda aan One Piece

De invloeden van serie bedenker Eiichirō Oda zijn duidelijk zichtbaar in One Piece Odyssey. Het gehele eiland Waford ademt dezelfde sfeer die de manga en serie uitstralen. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug aan het ontwerp van de diverse wezens die het eiland, en de andere gebieden, rijk zijn. Hierdoor oogt alles niet alleen kleurrijk en vrolijk, maar is de game grafisch ook dik in orde. De muziek is ook goed en doordrenkt met vrolijke noten en geluiden die bijdragen aan de algehele ervaring. De stemmen zijn ingesproken door de originele Japanse cast, dus dat maakt het plaatje compleet. One Piece Odyssey is als het ware een liefdesbrief aan de serie en de fans.

Waford is niet het enige gebied waarin de game zich afspeelt. Om grote kubussen te kunnen absorberen, en zo dus ook belangrijke vaardigheden terug te kunnen krijgen, worden de Straw Hat Pirates gedwongen door het land Memoria te reizen. Vanuit Memoria bezoeken de helden belangrijke gebieden uit de anime, waar je ook oog in oog komt te staan met vrienden en vijanden uit de tekenfilmserie. Ondanks dat namen als Alabasta en Marineford waarschijnlijk nietszeggend zijn voor nieuwkomers doet de game wel zijn best om nieuwe (en vergeetachtige) spelers te voorzien van context over de gebieden die je bezoekt. Door middel van het voltooien van zijmissies krijg je toegang tot prachtig geïllustreerde verhalen die het hele verhaal van het gebied vertellen. Deze verhalen worden voorzien van gesproken teksten en geschilderd met penselen, zoals in de beste, traditionele Japanse stijl. Zo ben je dus vrij snel op de hoogte van alle gebeurtenissen die zich daar hebben afgespeeld, en dat alles is ook nog eens verpakt in een uiterst smaakvolle verpakking.

Piraatje spelen

Met het audiovisuele gedeelte achter de rug kunnen we focussen op het belangrijkste onderdeel van de game: gameplay. Zoals aangegeven is One Piece Odyssey een turn-based JRPG. De ontwikkelaar heeft echter zijn best gedaan om de gameplay gedurende de gehele game interessant te houden. Gevechten worden uiteraard beurtelings uitgevoerd, maar de arena’s waarin de gevechten plaats vinden hebben meerdere zones waarin alle personages terecht kunnen komen. Dit voegt meer strategie toe aan de gevechten. Tijdens de gevechten heb je altijd de beschikking over vier van de personages die je vrij kunt wisselen. Het spel kent een steen-papier-schaar module, verhult achter respectievelijk power, speed en technique. Ieder personage is gekoppeld aan één van deze waarden, net als de vijanden, waardoor je vrij makkelijk jouw team kunt aanpassen naar elke situatie. Het indelen in gebieden zorgt ook voor meer diversiteit in jouw aanvallen. Zo kan Usopp vanuit gebied 1 veilig schieten op vijanden in gebied 3 om zo zijn teamleden te ondersteunen van afstand. Dit werkt echter ook in jouw nadeel, aangezien vijanden jouw personages kunnen overrompelen met aantallen. Het wisselen tussen gebieden is dus een strategische keuze en zorgt voor frisse gameplay. Het enige probleem dat ik had met de gevechten is dat de game verrassend makkelijk is. EXP wordt vrij gul uitgedeeld door middel van mid-battle challenges die je kan voltooien voor het dubbele aantal punten of vaak zelfs meer. Daarnaast zijn de aanvallen waar ieder personage over beschikt bijzonder effectief en krachtig en doordat het wisselen van personages niet wordt afgestraft, dit kan je doen tijdens jouw beurt en die beurt gaat niet voorbij na het wisselen, voel je je vaak oppermachtig. Als dat de bedoeling was van de ontwikkelaar dan is de missie geslaagd, maar ik had graag wat meer uitdaging gezien.

Je bent uiteraard niet alleen maar aan het vechten in One Piece Odyssey. Zoals de naam al aangeeft, gaat het ook vooral om de reis. In totaal zijn er acht speelbare personages die gedurende de game hun unieke field skill openen waardoor je continu tussen de personages kan wisselen om geheime locaties te bereiken of verborgen items te verzamelen. Daarnaast zijn er diverse zij missies die je kunt voltooien voor beloningen als Berries (geld in deze wereld), equipment, voedsel enzovoorts. De missies zijn over het algemeen niet heel variërend. Vaak moet je iemand verslaan of voorwerpen verzamelen, wat al snel saai of vervelend kan worden. Daarnaast heb je opslagpunten verspreid over de diverse kaarten waar je het spel op kunt slaan en zijn er kampeerpunten waar je kunt koken, andere kostuums aan kunt doen of speciale ballen in elkaar kunt zetten die negatieve effecten geven aan jouw tegenstanders. De kaarten van One Piece Odyssey zijn van middelmatig formaat en barsten vaak van de NPC’s of vijanden. Het kan echter vervelend zijn om continu de gehele afstand af te moeten leggen tijdens fetch quests, maar dat is wel wat je aan het begin van de game zal doen. Een snel reizen (Fast Travel) optie zit in de game verwerkt, maar het duurt een aantal uur om die te openen. Zeker tijdens de eerste twee hoofdstukken is het lopen wat de klok slaat, dus hou hier rekening mee.

One Piece Odyssey is een ware liefdesbrief aan de fans en de serie zelf. De omgevingen zijn kleurrijk en sfeervol, er wordt goed geprobeerd om ook nieuwe spelers aan te trekken wat zeker een goed punt is. Het gevechtssysteem zit goed in elkaar, maar is over de gehele game erg makkelijk. Ik had graag wat meer uitdaging gezien. Daarnaast zijn er nog wat kleine punten van ergernis, zoals het late optreden van snel reizen, maar al met al is One Piece Odyssey een geslaagde game. Als Bandai Namco besluit nog een One Piece game in dezelfde stijl te maken, waarbij ze het hele verhaal van de serie vertellen, dan sta ik vooraan in de rij.