Tim Colman | maandag 4 Okt 2021, 20:41

Lost in Random is een avonturengame vol fetch quests in een unieke art style. Lees hier de recensie!

Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Mooie visuals en art style
  • Leuk verhaal
  • Innemende personages
  • Gevechten kunnen langdradig aanvoeren
  • Geplaags door fetch quests

Gespeeld op Xbox Series X.

Lost In Random speelt zich af Random, een wereld waar elke beslissing genomen wordt met een dobbelsteenworp. Tot een duistere koningin daar een stokje voor steekt en alle dobbelstenen verbied, behalve dan haar eigen persoonlijk werpsteen. Daarmee bepaalt ze het lot van alle twaalfjarigen. Aan de hand van het resultaat weten kinderen in welk van de zes rijken in Random ze moeten gaan wonen en de opties zijn niet nu niet bepaald aantrekkelijk.

REVIEW

Compleet willekeurig

Het verhaal begint met hoofdpersonage Even en haar zus Odd die samen in Onecraft wonen, het laagste rijk in Random. Op haar twaalfde verjaardag wordt Odd ontvoerd door de koningin en gedwongen haar dobbelstenen te gooien. Odd rolt een zes en gaat verplicht bij de koningin in haar paleis wonen, samen met de andere elite Sixers. Plots zijn we een jaar later en zien we Eden samen met een mysterieus spook en Dicey, een geheimzinnige dobbelsteen op weg door elk rijk in Random om haar zus te redden.

Wat mij het meest aansprak in Lost in Random zijn de intrigerende wereld en hoe het verhaal verteld wordt. Random is een bizar wereldje waar gevechten worden beslecht met een dobbelsteen en een handvol kaarten. Je zal een eindbaas moeten verslaan met een simpel rijmpje, ontdekken dat bepaalde personages een dubbele persoonlijkheid hebben en terecht komen in het midden van een burgeroorlog. Ik viel van de ene verbazing in de andere, want net als je denkt alles gezien te hebben tovert Lost In Random weer wat nieuws uit z’n hoed. Er valt ook iets te zeggen voor de prachtige art-style die via fascinerende stop motion-esthetiek en visuals Random vorm geeft en het geheel een sterke Tim Burton touch geeft. Qua stemwerk is Lost in Random een pareltje: alle personages zijn leuk om naar te luisteren met uitstekende stemacteurs, vooral Even, die een geweldige protagonist is met heerlijk dynamische dialogen en vaak dingen zegt die de speler op dat moment zelf denkt.

Alei iacta est

Qua gameplay doet Lost in Random zeker niet onder met één van de meest vernieuwende gevechtssystemen die ik al 2021 tegenkwam. Bij de start van elke gevecht moet je Even’s katapult gebruiken om kristallen van je vijanden hun lichaam te schieten. Die kristallen gebruik je dan als energie om je dobbelstenen mee te gooien. Tijdens je worp staat de tijd stil tot jij hem weer start of één van je vijanden beslist om aan te vallen. Je kan ook beroep doen op allerlei nuttige voorwerpen, wapens en andere voorwerpen die in je stapel met kaarten zitten. Hoe hoog je gooit bepaalt welke kaarten je kan gebruiken, hoe hoger je werpt hoe krachtiger de kaarten zijn die je kan inzetten. Natuurlijk kan je die stapels kaarten of decks ook aanpassen en kan je je tot in de puntjes voorbereiden op bepaalde gevechten.

Het aspect van de gevechten waar ik het meest van genoten heb, is de mogelijkheid om aanvallen te coördineren dankzij het bevriezen van de tijd tussen de dobbelsteenworpen. Dit geeft je niet alleen de mogelijkheid om je volgende aanval op te zetten, maar ook om een pauze te nemen en je tactiek voor de rest van de battle te bepalen.. Dit is vooral handig omdat je constant meerdere golven vijanden op je dak krijgt, waardoor gevechten ook wel eens langdradig aanvoelen.

Buiten de gevechten kunnen spelers door de straten van Random zwerven om puzzels op te lossen en verzamelobjecten te verwerven die je terloops ook de lore van Random meegeven. En, nog belangrijker, je kan een praatje maken met de gekke bewoners. Deze personages hebben veel te zeggen en vragen je hun problemen op te lossen in de vorm van sidequests, waarvan de meeste verrassend boeiend waren grotendeels door de kleurrijke personages. De hoofdmissies durven wel eens vervallen in een lange ketting aan verdwenen voorwerpen die je moet vinden. Fetch quests hoeven niet saai te zijn, maar in Lost in Random verdwenen sommige voorwerpen me iets té vaak en té toevallig.

Conclusie

Lost in Random is echt wel een aanrader. Het verhaal is intrigerend, de gameplay is boeiend, en de algemene opbouw van de wereld in deze game is beter gedaan dan de meeste AAA-games van vandaag. Lost in Random biedt een zeer plezierige ervaring met rijke, dynamische gameplay en een interessant plot. Hoewel het spel gebukt gaat onder repetitieve fetch quests is het met gemak nog steeds een van de meest charmante spellen die ik in 2021 heb gespeeld.

Reacties

Login of registreer om te reageren.