Tim Colman | zaterdag 23 Okt 2021, 22:13

Hete wielen ontketend in deze racer voor je Xbox!

• Grafisch perfect op schaal
  • Uitdagende single-player campagne
  • Leuk om, naast het racen, je collectie te upgraden en beheren
  • Even geduld bij het starten van je collectie

Hot Wheels, wie herinnert zich de oranje banen en gekke automodellen niet uit z’n kindertijd? Ik kan dankzij m’n kinderen af en toe m’n hartje nog eens ophalen en de hele autobak via een stevige schans door een paar loopings halen. Toch zit ik vaak op m’n honger en droom ik van alle mogelijke banen die ik had kunnen maken. De release van Hot Wheels Unleashed zou daar wel eens verandering in kunnen brengen.

Back to the speelgoedmat

Milestone, een ontwikkelaar uit Italië, is geen onbekende voor de fans van de betere racegame: met Ride en MotoGP strijden ze mee aan de kop van het peloton samen met Codemasters, Turn 10 en Playground Games. Nu gaat Milestone in miniatuur aan de slag met een game die de wondere wereld van Hot Wheels tot leven moet brengen.

Racen staat centraal in Hot Wheels Unleashed, en dat zowel single-player in de Hot Wheels City Rumble-modus en in online multiplayer waar je het opneemt tegen andere racers van over de wereld. Samen op de bank spelen kan ook dankzij de split-screen modus en in de track builder kan je zelfs aan de slag om de gekste parcours te bouwen en je hele Hot Wheels autocollectie uit te proberen.

Vanaf de eerste blik op de kaart in Hot Wheels City Rumble kreeg ik dat warme nostalgische gevoel. De kaart ziet er net zo uit als die speelmatten van vroeger met overal wegen, kruispunten en gebouwen door elkaar. In deze hub-wereld kies je races of tijdritten en speel je gaandeweg extra auto’s & circuitonderdelen vrij. Bij elke Top 3 positie spaar je punten om je verschillende auto’s verder te upgraden of snel een nieuw model aan te schaffen. De races zijn vrij uitdagend op het normale niveau: je tegenstanders zijn goed wakker en strijden voor de eerste plaats. De tijdritten gaven mij onmiddellijk dat “nog één rondje gevoel”. Het spel zet een doel via de Unleashed-tijd en je blijft net zolang racen tot je onder de tijd binnenkomt.

Gotta catch 'em all

Maar liefst 66 unieke voertuigen zitten in het spel bij de lancering en de selectie is een mix van Hot Wheels-klassiekers, maar natuurlijk ook van bestaande autofabrikanten als Audi, Ford en nog meer. Ik zag ook al een boel auto's met een gelicenseerd thema met namen van Knight Rider, Back to the Future & Batman, om er maar enkele te noemen. Je start met drie auto’s, wat mij wat weinig leek, maar langs de andere kant had ik geen probleem om de races te winnen. M’n verzameling is ondertussen stevig gegroeid, maar wees voorbereid op een bescheiden start van je collectie. Modellen verzamelen is naast het racen best een belangrijke deel van de hele Hot Wheels Experience. Milestone speelt perfect in op je verzameldrang en dankzij performance & cosmetische upgrades kan je elk model in je collectie personaliseren.

Naarmate je vordert in de singleplayer-mode, speel je stukken spoor vrij waarmee je in de Track Builder je eigen parcours kunt bouwen. De parcoursbouwer kan in het begin een beetje overweldigend zijn, maar je krijgt het al snel onder de knie en voegt lussen, vallen, power-ups, bochten en drops toe. Het is een welkome aanvulling voor de creatievelingen onder ons en sluit goed aan op het singleplayer-aspect van het spel - als je de tijd hebt om er doorheen te ploeteren, tenminste.

Die Die Die-cast

Grafisch zien de Hot Wheels-auto's er echt indrukwekkend uit en Milestone heeft de schaal van de auto's perfect weergegeven tegen de verschillende achtergronden. De schaal doet me veel denken aan de Micro Machines-games, die kleine racebanen rond het huis hadden. De lichtgevende oranje baan met blauwe clips schittert in het licht als je van de startlijn af raast. Je zou denken dat met merken als Audi en Ford in het spel, de auto's er gewoon zouden uitzien als iets uit Forza of Need for Speed, maar ze zien er precies uit als speelgoed versies, inclusief de tekst aan de onderkant van het chassis. Die-cast auto's hebben er nog nooit zo goed hebben uitgezien.

Alles bij elkaar is Hot Wheels Unleashed een ongelooflijk leuke racer die je aan de haak slaat en je urenlang achter het die-cast stuur zal zetten. Het bevat een uitgebreide parcoursbouwer die je kunt gebruiken om je fantasie de vrije loop te laten en een uitgebreide autocollectie die je ogen stevig op de plastic oranje baan houdt. Het is de ultieme virtuele Hot Wheels-ervaring, of je nu je meest fantastische Hot Wheels-banen wilt maken, of gewoon tot diep in de nacht wil racen in split-screen of multiplayer met een vriend(in). Er is hier echt voor ieder wat wils, en Hot Wheels Unleashed is een welkome aanvulling op Mattel's langlopende Hot Wheels videogame franchise.