• Sublieme presentatie
  • Games van tal van Atari-systemen
  • Nieuwe en geschrapte oude games toegevoegd
  • Veel games zijn te oud voor velen
  • Niet alles games zijn nu nog leuk
  • Niet altijd de beste games gekozen

Retro games verzamelen en spelen wordt populairder en populairder. Zo is de Atari Jaguar nu waarschijnlijk een stuk populairder dan hij midden jaren '90 was. Ik ben zelf ook een echte verzamelaar en retro gamer en heb zeer veel van Atari verzameld. Maar ook in de retro game scene is niet iedereen fan van het oudste materiaal uit de game-industrie. Veel mensen trekken de lijn bij de Nintendo Entertainment System en de Master System, alle van daarvoor vinden zelfs liefhebbers van oude spellen vaak te oud. Het is dus echt een specifieke subgroep die blij zal worden van de meeste games op deze Atari 50: The Anniversary Celebration. Dat het een echt feestje is geworden staat echter buiten kijf, want dit is een zeer liefdevol gemaakte collectie. Er wordt teruggeblikt op heel de historie van het legendarische bedrijf, dat nu minder dan een schim is van zijn vroegere zelf.

Documentaire of game?

De ontwikkelaar achter deze collectie is Digital Eclipse, een bedrijf dat al bijna dertig jaar van dit soort verzamelingen maakt. Ze weten inmiddels dus wel waar fans op zitten te wachten. Wat dat betreft vinkt Atari 50 alle vakjes aan, want de presentatie is zeer goed, er zijn allerlei interviews en andere extra’s toegevoegd, de spellen zijn prachtig geëmuleerd, er zijn heel veel spellen om uit te kiezen en de spellen komen van zowat alle consoles, computers en arcadekasten uit de historie van Atari, met nog als bonus nog nooit eerder uitgebrachte titels en nieuwe games. Wat wil je nog meer zou je zeggen. Op veel vlakken is dit de ultieme Atari collectie.

Je kunt ervoor kiezen om de meer dan 100 spellen gewoon in een menu van links naar rechts te sorteren, bijvoorbeeld op systeem of op jaartal. Aanwezig zijn verscheidene vroege arcade games, een simpele lcd game, spellen voor de Atari 400/800 computers en spellen voor alle Atari consoles (2800/5200/7800/Lynx/Jaguar). Er zijn geen spellen voor de Atari ST of Jaguar CD beschikbaar. Het is prachtig om te zien dat je uit vrijwel de hele historie van het bedrijf, van zo veel systemen spellen kunt kiezen. Ik zou graag willen dat SEGA een dergelijke verzameling zou uitbrengen, dat zou mij nog veel meer aanspreken! Er is duidelijk gekozen voor een aantal echte bekende spellen uit verschillende periodes, maar ook voor obscure titels waar velen nog nooit van gehoord zullen hebben. Soms verrassen deze spellen, maar vaak kun je ook prima bedenken waarom ze geen hit zijn geworden. Voor de Jaguar heb je bijvoorbeeld een sterke voor de hand liggende titel met Tempest 2000 en het interessante, maar niet geweldige Cybermorph (‘’Where did you learn to fly?’’), maar ook het slechte Trevor McFur in the Crescent Galaxy, de normaal dure vrij interessante Atari Karts en het bizarre Fight for Life. Je hebt dus zeker niet zozeer een soort beste of van elk systeem beschikbaar, vooral niet van de Atari Jaguar. Misschien wilde men wat originele games kiezen of had het te maken met de beschikbaarheid van de licenties.

Het is misschien gek om te zeggen, maar ik denk dat de focus van deze collectie misschien minder ligt op de spellen zelf, maar meer op de historie van de spellen en het bedrijf. De normale weergave van de games is namelijk niet in een lijst, maar in een tijdlijn. Je kiest een periode uit de historie van Atari en krijgt dan een prachtig overzicht te zien van alle belangrijke gebeurtenissen uit die periode. Alles is mooi aangekleed met oude artwork, leuke quotes, oprecht interessante interviews, oude beelden en spellen die je kan spelen. Het maakt de spellen leuker om te spelen als je meer van de achtergronden weet. Want laten we eerlijk zijn, veel van de oude titels zullen je nu niet meer dan een paar minuten kunnen bezighouden. Sommige van het hele oude materiaal van Atari is heel simpel, heel ontoegankelijk (je kunt de instructies wel digitaal lezen) of eigenlijk best slecht. Atari was zeker een pionier, maar als je terugkijkt is de kwaliteit niet altijd even hoog geweest. Misschien dat dit ook wel een deel van de charme van het bedrijf is.

Oude meuk spelen

Er zijn heel veel spellen te spelen, dus zelfs als je elk spel maar even zou doen, dan ben je nog een hele tijd zoet met Atari 50, zeker als je al het documentairemateriaal wilt bekijken. Misschien vind je nostalgische games uit je kindertijd terug of wil je gewoon eens zien wat voor games vroeger op de markt kwamen. Ik wilde bijna schrijven, vroeger populair waren, maar dat geldt zeker niet voor al deze titels. De Atari 5200 is zelfs nooit in Europa uitgekomen en door de notoir slechte controllers nu nog slecht in goede staat te bemachtigen, dus misschien daarom juist leuk om eens op een collectie te spelen. De Atari 7800 concurreerde met de NES en de Master System, maar kon echt geen plek op de markt veroveren. Dit terwijl het systeem op zich leuke versies van oude (arcade) games bevat, met als enige grote minpunt de bar slechte soundchip, die hetzelfde was als in de ook toen al erg oude Atari 2800. De Atari Jaguar was al helemaal een flop en kon met zijn 64-bit (of was het stiekem 32-bit?) de strijd met de Mega Drive en SNES en later met de Saturn, PlayStation helemaal niet aan. Er zijn er maar ongeveer 150,000 van verkocht. Toch vind ik het persoonlijk de meest interessant console uit deze collectie om nu nog te spelen. De spellen zijn echt uniek. Jammer dat de negen Jaguar games die gekozen zijn niet de beste keuzes zijn als je een goed beeld van de console wilt krijgen. Ik had bijvoorbeeld graag Alien vs Predator willen zien en ook CD games zoals Battlemorph.

Ik vind het fantastisch dat Digital Eclipse nieuwe games aan deze verzameling heeft toegevoegd. Althans nieuw, een deel van de titels bestaat uit games die vroeger nooit officieel zijn afgemaakt of na een locatietest in enkele arcades niet in productie zijn genomen. Dit is echt een leuk inkijkje in wat had kunnen zijn. Deze titels zijn overigens lang zo slecht nog niet! Daarnaast zijn er een aantal echt nieuwe games, waarvan de meesten een soort nieuwe versies zijn van klassiekers. Je hebt een leuke nieuwe variant van Combat, van Ghost House, van Breakout en een soort combinatie van klassieke Vector games (zoals Asteroids en Lunar Lander). Al deze titels zijn meteen een heel stuk leuker om te spelen anno 2022 dan de echte oude klassiekers. Al zou je bijvoorbeeld nu de oude Breakout gaan spelen op de Atari 2600, dan is dit wel een heel simpel spelletje, maar de nieuwe versie voegt allerlei leuke bonussen, Achievements en een multiplayer mode toe. Ook grappig is de Digital Eclipse een heuse nieuwe Atari 2600 game heeft gemaakt, dat in principe echt op een oude console had kunnen draaien. Of het spel echt zo leuk is valt te bezien, maar het idee is in elk geval erg charmant.

Emulatie

De spellen op deze collectie zijn prima geëmuleerd. Ik ben zelf niet heel gevoelig voor vertraging, maar ik kon in elk geval geen duidelijke problemen met de reactietijd ontdekken. De audio klinkt zover ik kon horen zoals hij moet bij alle systemen en ook de graphics zien er correct uit. De spellen ogen natuurlijk beter op een oude CRT-televisie, en dat kan het stomme filter niet verhullen. Vooral bij de Jaguar games geeft dit een lelijk effect. Wat juist erg mooi is, dat zijn de borders langs de rand van de tv. Niet iedereen is hier fan van, maar ik heb ze persoonlijk nog nooit zo leuk gezien als hier. Arcadekasten zijn prachtig nagemaakt en soms gaan er zelfs lampjes branden aan de zijkant. Ook passen de borders bij elk systeem dat je speelt, vooral bij de handheld Atari Lynx ziet dat er echt prachtig uit. Zoals alles in deze collectie ademt het kwaliteit en liefde.

Dit is echt een prachtige collectie die voor iemand met nostalgie voor Atari, of voor iemand die benieuwd is naar echte oude video game historie, een goede aankoop is voor de gevraagde veertig euro. De presentatie is geweldig, zowel van de games zelf, als van alle oude materialen en nieuwe interviews. Het is ook erg leuk dat vrijwel alle systemen uit het verleden van Atari van de partij zijn, al had de selectie van games (hoewel het er erg veel zijn) beter kunnen zijn. Of je de hele oude games nu nog echt veel zal spelen? Ik denk dat de meeste mensen in veel gevallen snel zullen afhaken. Als je geen persoonlijke ervaring uit je jeugd hebt met deze games, dan gaat het denk ik meer op het neuzen door al het oude materiaal en zal je af en toe verrast worden door iets verrassend leuks. De toevoeging van geheel nieuwe spellen en nog nooit uitgebracht materiaal is in elk geval een serieuze bonus.