Joeri Tits | donderdag 1 Dec 2022, 22:46

Een spel vol met Disney-figuren op je Xbox? Die is er, met de vroege versie van Disney Dreamlight Valley!

Een spel vol met Disney figuren? Dat kan toch alleen maar een succes zijn? Zeker als je merkt dat het spel zijn inspiratie heeft gehaald bij het immens populaire Animal Crossing. Disney Dreamlight Valley is nu beschikbaar in Early Access.

Early Access voor Game Pass-eigenaren

Disney Dreamlight Valley komt eigenlijk pas volgend jaar ergens uit als een zogenaamd free-to-play-spel, maar is nu alvast uit te testen door Xbox Game Pass-bezitters of eigenaars van een Founder's Pack Edition.`

Nadat je je personage hebt aangemaakt en een naam hebt gegeven, reis je naar een plek die voor hem vroeger belangrijk was. Je personage zit wat in een dip en hoopt via deze manier zich beter te voelen. Al snel heeft hij door dat de plaats die hij in gedachten had, veranderd is. Blijkbaar is er een soort kracht verschenen in de vallei met de naam "The Forgetting" die ervoor gezorgd heeft dat er een donkere gloed over de sprookjeswereld verschenen is en dat de Disney figuren hun geheugen kwijt zijn.

Preview

Alles wat je van een life-simulator kan verwachten

Als je enkele uren aan het spelen bent, merk je meteen dat Disney Dreamlight Valley een ambitieuze titel is. Natuurlijk heb je de typische life-simulator. Je kan van alles planten, je kan gaan vissen, je kan je huis verbouwen. Alles zit vrij goed in elkaar en voelt leuk aan. Daarnaast zijn er opdrachten die je kan voltooien om zo de band met de Disney-figuren op te bouwen, maar niet elke missie is even leuk en voelt vaak erg kort en banaal aan. Zo moet je een boot herstellen voor Moana door eerst bepaalde zaken samen te rapen of moet je Donald Duck zoeken in opdracht van Kristoff.

Disney in zijn puurste vorm

Gelukkig zit het met de sfeer heel goed. De korte tussenfilmpjes en de personages lijken zo uit de Disney- en Pixarfilms te zijn gelopen. De woorden of geluiden die ze produceren en de muziek is van een hoog niveau. Vreemd genoeg is het spel enkel in het Engels te spelen en niet in het Nederlands. Dit gaat toch nodig zijn om jonge gamers het spel volledig te doen laten begrijpen. Hopelijk komt dit er nog tegen dat het moment dat het klaar is om free-to-play te worden.

Ik vraag me ook af waar de game tegen dan naartoe gaat. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat er ergens winst gemaakt moet worden. Of je nu kookt met Remy, de relatie met Goofy wilt verbeteren of zorgt voor kleine eekhoorntjes, je hebt altijd attributen nodig en als je het goed doet, word je beloond. Vaak is het iets om te dragen, maar regelmatig krijg je ook de belangrijke coins die je nodig hebt om verder te geraken in het spel.

Het is moeilijk om nu te zeggen hoe ver de ontwikkelaar wenst of dient te gaan om (jonge) spelers te laten overgaan tot een aankoop. Je merkt aan alles dat ze veel mogelijkheden hebben om het verdienmodel uit te buiten, maar ik hoop, voor de kracht en de mogelijkheden van het spel, dat ze dit op een aangename manier in het spel verwerken. Ondanks dat er veel te veel te verzamelen (of te kopen valt), heb ik op dit moment het gevoel dat de balans goed zit. Wat ik bijvoorbeeld wel jammer vind, is dat er nu al de mogelijkheid is om een Season Pass aan te kopen terwijl het game eigenlijk nog in Early Access zit. De valuta die je hiervoor nodig hebt, kan je verdienen in het spel, maar zit natuurlijk ook in de betalende Founder's Pack Edition.

Disney Dreamlight Valley heeft alvast alles in huis om een succes te worden binnen het genre van life-simulators. Doordat het een free-to-play-game gaat worden ben ik bang dat, wanneer het effectief gereleased wordt, er erg veel moeite gaat gedaan moeten worden om progressie te maken zonder geld in het spel te steken. Op dit moment is dit zeker niet het geval en hopelijk behoudt de ontwikkelaar deze mogelijkheid.