Spring van draad naar draad in deze spannende puzzelgame; lees hier onze recensie van 7th Sector!

• Sfeer en visuele stijl
  • Uitdagende puzzels
  • Uniek verhaal
  • Controles kunnen iets te complex worden

Gespeeld op de Xbox One X

7th Sector zal zeker niet alle gamers aanspreken, maar voor gamers die houden van puzzelgames en abstracte verhaallijnen vol mysterieuze geheimen is dit een mustplay. 7th Sector is een cyberpunk puzzelavontuur en onthult zijn geheimen via z’n gameplay en brengt op die manier een verfrissende aanpak voor het genre.

Take control

Spelers beginnen hun leven in 7th Sector als een schimmig figuur op een televisietoestel. Op de een of andere manier kan deze figuur veranderen in een kleine vonk. Deze vonk van energie moet langs een reeks draden reizen, waardoor machines worden geactiveerd om deuren te openen. Uiteindelijk kan de vonk de controle over dingen overnemen van elektronische ballen tot grote robotachtige hondachtige wezens die zich een weg door vijanden kunnen schieten. Zonder hulp van tutorials of uitleg moet de speler zich een weg banen door de levels door puzzels op te lossen. De puzzels zijn net zo gevarieerd als de dingen die de vonk kan overnemen en gaan van gemakkelijke vanilla uitdagingen tot complexe raadsels waarin je eventueel je algebra cursus van de middelbare school terug moet gaan zoeken.

Waar 7th Sector echter in uitblinkt is z’n toon en sfeer. Er is geen dialoog, alleen de geluidseffecten en muziek zetten de toon. De graphics en visuele stijl zijn prachtig en passen perfect bij de futuristische dystopie waarin de speler zich bevindt. het spel deed me sterk aan Limbo en inside denken, toch niet de minste als het op referenties aankomt.

Moeilijk gaat ook

Zeggen dat deze puzzels vaak moeilijk zijn, is een understatement, maar er is een echt gevoel van voldoening als je de oplossing vindt en doorgaat naar het volgende niveau. Vergeet het ook om snel een walkthrough te gebruiken als het even niet meezit, want veel van de puzzels veranderen bij elke playthrough. Elk niveau van de game geeft je niet alleen details over de setting van de game, (een futuristische cyberpunk stad), maar ook over het verhaal dat wat aanleunt bij The Matrix. Hoe spelers zich een weg banen door elk niveau, heeft wel degelijk een invloed op de uitkomst van het verhaal, wat samen met de veranderende puzzels het spel een prima herspeelbaarheid geeft.

Het enige probleem dat spelers kunnen tegenkomen bij de 7th Sector heeft te maken met de bediening. Het is gemakkelijk om de vonk van draad naar draad te verplaatsen, maar als de vonk eenmaal zoiets als een op afstand bestuurbare speelgoedauto controleert, wordt het een beetje lastig. De bedieningselementen werken geweldig bij het verplaatsen van links naar rechts en vice versa, maar wanneer een speler een object in drie dimensies moet verplaatsen kan de controle al eens moeilijk doen.

Zoals ik al zei, is 7th Sector niet voor iedereen: dit is een uitdagend puzzelspel dat soms frustrerend kan zijn. Doorwinterde puzzelaars die echter houden van een uitdaging zullen merken dat hun intellect gestimuleerd wordt door de unieke puzzels. Bijkomend voordeel is de unieke sfeer en het meeslepende verhaal.