Een beat 'em up zoals ze niet meer gemaakt worden; lees hier de recensie van Wulverblade!

• Fantastische graphics en art style
  • Een beat 'em up zoals het hoort
  • Historisch accuraat
  • Niks wat zwaar negatief te noemen valt

Fully Illustrated komt fris uit de hoek met een 2D side scrolling beat’em up die zich afspeelt in het oude Engeland. Kan dit genre anno 2018 echter nog nieuw leven in geblazen worden?

16bit is opnieuw hip, zoveel is zeker. De side scrolling beat 'em up was één van de belangrijkste genres van die tijd: Turtles in time, Double Dragon IV en het fenomenale Streets of Rage 2 zijn onmisbare klassiekers geworden. Bij Wulverblade is het onmogelijk om niet aan Golden Axe te denken. Fully Illustrated gaat voluit voor een throwback naar de glorietijden van weleer en probeert tegelijkertijd het genre te vernieuwen.

Nostalgietrip

Het verhaal volgt een oude Britse stam in hun strijd tegen het beruchte negende Romeinse Legioen tijdens hun plundertocht door Schotland of Caledonii zoals het gebied in die tijd heette. Je kunt kiezen uit drie verschillende personages: Caradoc is de leider met een perfecte balans tussen snelheid en kracht, Brennus is de tank en Guinevere is de snelste en meest flexibele krijger. Beat-em-up fans kunnen hun hartje ophalen, want werkelijk elk iconisch element uit het genre is terug te vinden in Wulverblade. Je health bar hervul je met voedsel drops, op het einde van de level moet je voorbij een baas en die kan je al springend, rollend en met charge aanvallen te lijf gaan. Vooral die boss fights brengen hulde aan Wulverblade’s voorgangers: de bazen volgen een patroon dat je als speler kunt instuderen, hun handlangers mengen zich met golven in de strijd en ze beschikken over een special attack waarvoor je je zeker uit de voeten moet maken.

Oldskool

Wulverblade biedt ook lokale co-op om samen met een vriend of vriendin het spel op de bank te spelen. Je kiest tussen normal of arcade mode. In normal mode krijg je drie levens en begin je telkens vanaf de verschillende checkpoints. Arcade mode is de old skool aanpak waarbij je je naar het einde van het spel moet banen met slechts 3 levens en 3 continues. De arena mode is Wulverblade’s eigen horde mode. Je kiest een arena en ziet hoeveel golven van vijanden je kunt overleven.

Wulverblade is meer dan een prima beat ’em up, want het spel heeft nog een pakweg meer in petto. De blockfunctie bijvoorbeeld geeft het spel een extra dimensie, zeker gezien de hoeveelheid aan vijanden met projectielen in hun arsenaal. Je kunt ook rekenen op niet één, maar op twee speciale aanvallen. Eén keer per level kun je een roedel wolven oproepen om je vijanden te lijf gaan. De wolven gaan efficiënt te werk, want alle vijanden op het scherm sneuvelen. De andere aanval is een berserker mode die je kunt inzetten zodra je woede meter is volgelopen. Je bent niet onoverwinnelijk, maar wint wel leven terug bij elke verslagen tegenstander.

Niet voor de gevoelige kijker

Aan bloed geen gebrek en op z’n zachts gezegd is dit geen spel voor gevoelige zielen. Grafisch spat, pun intended, Wulverblade van het scherm; de cartoonstijl ziet er werkelijk prachtig uit. Dieren lopen op de achtergrond, terwijl vreemde figuren vanuit de voorgrond tevoorschijn komen om je een kopje kleiner te maken. Nog één ding dat ik wil vermelden is de historische accuraatheid van het spel waaruit de liefde van de developers voor het spel extra tot uiting komt. Doorheen het spel vind je items die je meer informatie geven over de historische periode van het negende legioen.

Het is je misschien niet opgevallen, maar ik heb geen negatieve punten aangehaald. Ik heb gezocht en afgewogen, maar niks gevonden dat de moeite is om aan te halen. Wulverblade brengt je terug naar de tijd van Double Dragon en Golden Axe en slaagt er wonderwel in om het genre ook nog nieuw leven in te blazen. De passie van Fully Illustrated voor Wulverblade voel je op elk moment in het spel. Zonder twijfel een dikke aanrader.