• Best goede besturing
  • Officiële licentie
  • Vrij realistisch
  • Herhalende parkoersen
  • Weinig content
  • Matig geluid

Na Sebastien Loeb Rally EVO en DIRT Rally is er nu een derde rallygame op de Xbox One: WRC 6. Deze langlopende serie legt de focus vaak iets meer op simulatie dan zijn concurrenten en staat bekend als een degelijke, doch niet opvallende rally-ervaring. Weet het zesde deel wel boven de middenmoot uit te stijgen en kan het zich onderscheiden van de concurrentie?

WRC 6 is de officiële game van het WRC-kampioenschap. Dit is mooi, want de bekende auto's en coureurs zijn allen speelbaar. Ook vinden de rally’s plaats in de landen waar in het echt geracet wordt, maar verwacht niet de echte trajecten. Het nadeel van het volgen van het bestaande kampioenschap is dat er daardoor ook maar zeven auto's beschikbaar zijn. Er zijn geen klassieke rallywagens, alleen de auto's uit de WRC, de WRC 2 en de Junior WRC. Ach ja, hoeveel auto's heb je eigenlijk nodig in een spel?

Auto in de kreukels

Aan het begin van het spel krijg je een paar vragen en een trainingsproef voor je kiezen. Heb je al eerder rallygames gespeeld? Heb je liever een realistische of een arcade-ervaring? Na jouw keuzes en een nadat je een korte introductieproef hebt gereden stelt het spel een bepaalde moeilijkheidsgraad voor, en krijg je al dan niet ingeschakelde steunmechanismen als basisafstelling. Ik ben gegaan voor een gemiddelde moeilijkheidsgraad en voor simulatie-achtige afstellingen.

Nadat je een contract getekend hebt bij een Junior WRC-team kun je aan de slag. Elk team heeft eigen wensen: de auto heel houden, ten koste van alles snel gaan of per rally verschillende voorwaarden. De auto even afstellen voor de rally loont, waarna je al snel de al dan niet geasfalteerde weg op kan.

De besturing voelt goed en neigt meer naar een simulatie dan naar een arcadegame. Op lagere snelheid, vooral met haarspeldbochten gedraagt de auto zich wat raar, maar verder reageert de auto zoals je zou verwachten. Het verschil tussen verschillende ondergronden is zeer duidelijk merkbaar. Racen op asfalt geeft grip, maar met racen in de modder moet je al veel beter opletten, laat staan als je door de sneeuw moet crossen. Je zit echt op het puntje van je stoel als je op hoge snelheid over smalle wegen rijdt, constant met gespitste oren om de pacenotes te volgen. Let je even niet op, dan sta je zo tegen een boom en kan de rally helemaal verpest zijn. De spanning is hierdoor erg groot en je wordt erdoor aangespoord om met enige reserve te rijden. Liever een paar seconden langzamer, dan de auto in het ravijn.

Het schademodel is niet erg realistisch, maar bevat wel veel interessante mankementen. Zo kan de elektriciteit uitvallen, waardoor je de bijrijder niet meer kan horen, en kan de motor afslaan of kan een band lek raken. Het repareren van een band, of het terug op de baan zetten van de auto is wel mogelijk, maar levert een boel straftijd op. Dat is echter niet het enige probleem, want tussen sommige trajecten door heb je slechts beperkte tijd om jouw auto te laten repareren. Voordat je het weet rijdt je dus een hele rally met een zwaar beschadigde auto.

Lukt het je wel om aan de eisen van jouw team te voldoen, dan kun je doorstromen naar de WRC 2 en daarna zelfs naar de WRC, waar je kampioen moet proberen te worden. Het duurde mij wel erg lang om hier te geraken. Ik was de trage auto's in de onbekendere classes al lang zat. Raar genoeg was de moeilijkheidsgraad zeer onvoorspelbaar. De ene rally won ik met minuten voorsprong, terwijl ik de rally erna bijna laatste werd. Een spannende, maar niet onmogelijke rally is erg leuk, maar een walk-over is zeer eentonig.

Langere parkoersen

Het rallyrijden zal echter niets waard zijn als de parkoersen niet de moeite waard zijn, en dat is waar het spel voor het eerst grote barsten begint te vertonen. De uitgever schermt met het promopraatje dat de trajecten dit keer langer zijn dan ooit, maar vergeet te vermelden dat ze onderling erg veel overlap hebben. Soms rijdt je bijna volledig de zelfde proeven achter elkaar, met slechts een kleine variatie, zoals een andere tijd van de dag of ander weer. Dit vind ik persoonlijk een enorm minpunt van het spel, want het toch al niet zo gevarieerde spel wordt hier erg eentonig van.

Grafisch zijn de proeven niet echt mooi te noemen. Het spel is niet lelijk en de auto's zien er zelfs best goed uit, inclusief in-car view met werkende ruitenwissers (en zonder spiegels), maar de omgevingen hebben een wat gedateerde look. In de mist en in het donker rijden wordt door de matige belichting een enorme uitdaging. Je ziet bijna geen hand voor ogen. Erger is dat het spel een onbetrouwbare framerate kent. De baan af schieten door jouw eigen fout is nog tot daar aan toe, maar door een hapering in het spel, dat levert meteen frustraties op.

Ook het geluid van het spel is ondermaats. De bijrijder klinkt slecht en geeft niet altijd betrouwbare en goed getimede instructies, en ook de geluidseffecten klinken weinig realistisch. Muziek is er verder in het spel nauwelijks, op de menu's na.

Wat is er verder nog te doen?

WRC 6 heeft verder weinig te bieden. Natuurlijk kun je ook wel losse rally's of proeven rijden en kun je daarnaast met anderen spelen. Leuk is dat dit niet alleen online kan, maar ook met een gedeeld scherm. Minpunt hierbij is dat de carrière dan niet speelbaar is. Online zijn er periodiek afwisselende uitdagingen beschikbaar, waarin je de hoogste score moet behalen en kun je online tegen anderen rijden. Ten minste, als je mensen kunt vinden. Ik kon alleen met lang wachten en met vaak proberen enkele tegenspelers vinden.

Daarnaast is het spel leeg: Er zijn geen creatieve toevoegingen, geen leuke filmpjes, geen interviews, geen klassieke rally's of klassieke rallywagens en geen hill climb events. Hierdoor zou ik me wat bekocht voelen. Als je als ontwikkelaar gaat voor alleen de basis, dan moet je die basis laten staan als een huis. Maar zoals ik al vertelde, is dat niet het geval met de veelvuldig herhalende proeven.

WRC 6 is een redelijk realistische rallygame met een officiële licentie. De besturing is vrij sterk en laat je geconcentreerd op het puntje van je stoel zitten. Is dat wat je zoekt? Dan heb je een toffe game te pakken. Verwacht je echter meer dan de basismodi in een spel, dan moet je verder zoeken. WRC 6 weet niet boven de middenmoot uit te stijgen en is er echt alleen voor de rallyfan.