Unravel Two is de opvolger van de Unravel game uit 2016. Lees hier de review.

• Leuke soundtrack
  • Co-op
  • Challenge levels
  • Verliest klein beetje magie
  • Besturing van twee Yarny's soms wat vreemd
  • Verhaal komt niet echt tot zijn recht

De E3 zit er weer op. We weten weer welke prachtige games we de komende tijd mogen ontdekken. Veel verrassingen zaten er echter niet tussen, want over de meeste games waren er al geruchten of zelfs details gelekt. De verbazing tijdens de persconferentie van EA was dan ook dubbel zo groot toen men doodleuk Unravel Two aankondigde en dat het zelfs meteen beschikbaar ging zijn. Of deze verrassing ook voor een goede game gezorgd heeft, is natuurlijk een andere vraag.

Unravel Two is dus een vervolg van de puzzel-platformer uit 2016. Opnieuw mogen we aan de slag gaan met het garen ventje Yarny. Ditmaal krijg je de hulp van een tweede Yarny om de puzzels op te lossen. Dit zorgt meteen voor de grootste aanpassing die we in het game gaan tegenkomen. Enerzijds zijn er hierdoor heel wat nieuwe mogelijkheden voor de ontwikkelaar om puzzels voor ons te creëren en dit komt de variatie zeker ten goede. Anderzijds is er de logische mogelijkheid om de game uit te spelen in co-op. In de co-opmodus bedien je logischerwijs ieder één Yarny. Deze modus is wel enkel lokaal te spelen.

Voor het overige borduurt het game vooral verder op al het goede wat we in het eerste deel hebben mogen beleven. Het game is nog steeds een streling voor het oog en de vele details zorgen ervoor dat er altijd wat is om naar te kijken. Ook de gekozen soundtrack past in het geheel. Yarny en zijn nieuwe vriend hebben hierdoor nog steeds geen woorden nodig om ons te ontroeren. Ook het verhaal met waanideeën op de achtergrond is er opnieuw bij. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit mij niet heeft blijven boeien, ondanks dat de game slechts enkele uren duurt.

Puzzels net een niveautje hoger

De Zweedse ontwikkelaar ColdWood Interactive wist ons met het eerste deel een prachtig avontuur voor te schotelen, maar het bracht je als gamer nooit echt in verlegenheid. Het teerde vooral op zijn onbetwistbare kwaliteit om ons te emotioneren. De game was, zowel letterlijk als figuurlijk, een “walk in the park”. Ditmaal is dat toch enigszins anders. Door gebruik te maken van twee Yarny's heeft de ontwikkelaar meer variatie in de puzzels kunnen steken. Hierdoor heb ik toch net wat langer moeten zoeken dan in het eerste deel. Daarnaast zijn er nu net wat meer momenten dat het echt mis kan gaan. Soms omdat je niet snel genoeg handelt, maar ook omdat je moet gaan opletten of de garen lang genoeg zijn om de proef te voltooien. Al deze wijzigingen komen de game absoluut ten goede, aangezien ik bij het vorige deel op het vlak van uitdaging wat op mijn honger bleef zitten. Is Unravel dan nu opeens een moeilijk game? Absoluut niet, het is nog steeds een game om op je gemak te spelen samen met je jongere broertje of je vriendin. Daarenboven kan het niveau een klein beetje opgetrokken worden door enkele hints uit te zetten in de opties.

Met twee is niet voor alle aspecten beter

Ondanks de positieve evolutie met dubbel zoveel Yarnypret, zijn er ook enkele kritiekpunten die ik hierdoor moet vermelden. Zo zorgt het tweede personage, wanneer je alleen speelt, sporadisch voor een vreemde kronkel. Nochtans werkt de besturing quasi perfect. Het slingeren werkt geniaal en over het algemeen doet je personage wat je wilt. Toch betrapte ik mezelf erop om tijdens het uitvoeren van een actie stommelings een verkeerde beweging te maken. Een specifieke reden waarom dit gebeurde kan ik niet geven, maar tijdens het switchen is het bijvoorbeeld niet per se duidelijk wie je bent en geraak je in de knoop. Je kan zeggen dat dit een bewuste keuze van de ontwikkelaar is om het wat moeilijker te maken, maar zo lijkt het allessinds niet. Ook wanneer je één van de twee Yarny's als ankerpunt gebruikt, voelt de besturing niet altijd even natuurlijk aan. Ook op grafisch vlak zorgt het duo voor een verandering ten opzichte van het eerste deel. Het speelveld is hierdoor soms wat groter en dit neemt in dit geval vaak de magie wat weg.

Extra speelduur

Als extratje heeft de ontwikkelaar challenge levels toegevoegd. Deze twintig kleine levels zijn serieus wat moeilijker, maar geven dan weer beloningen om je Yarny aan te passen. Absoluut een leuke toevoeging, al is het maar om de korte speelduur van ongeveer vier uur wat te verlengen. Daarnaast zijn er ook in de gewone verhaalmissies uitdagingen te voltooien en collectibles te verzamelen. De uitdagingen zijn vooral tijdgebonden en dat vind ik toch wat minder interessant. Unravel Two is een game dat je nu eenmaal op je gemak moet beleven.

Unravel Two zet in vergelijking met zijn voorganger enorme grote stappen op het vlak van spelelementen. Het toevoegen van een tweede Yarny zorgt voor wat meer puzzelmogelijkheden. Hierdoor neemt het game wel een stapje terug van zijn beleving en zijn magie. Toch is dit geen probleem, want dit zorgt net voor een ideale mix van een puzzelgame. Daarnaast heeft het game nog steeds de pluspunten van het vorige game; grafisch in orde, goede soundtrack en schattig. De verhaallijn duurt opnieuw een viertal uren, maar de ontwikkelaar heeft enkele extra's toegevoegd om de tijd wat te verlengen. De kostprijs van 20 euro is alvast correct voor het leuke puzzelavontuur dat je in de plaats krijgt.