Joeri Tits | woensdag 8 Mrt 2017, 16:09

Toby: The Secret Mine is een herkenbaar maar vrij onbekend spel. Lees de review hier!

• Grafisch mooi
  • Diverse puzzelelementen
  • Kort
  • Dun verhaal

Wanneer ik een indie mag recenseren, moet ik vaak op zoek gaan naar wat meer informatie over de game. Indies komen vaak uit het niets en hebben weinig naamsbekendheid. Ook Toby: The Secret Mine kende ik niet. Toen ik enkele printscreens van het game bekeek, was ik verbaasd. Dit is toch Limbo 2? Heb ik deze release totaal gemist? Mijn verbazing werd alleen maar groter toen ik, na wat research, door had dat Toby: The Secret Mine totaal niets te maken heeft met Limbo. Kan deze Toby wel het niveau van zijn uitmuntende tweelingsbroer aan?

Het is mooi dat ontwikkelaar Lukas Navratil dit feit ook gewoon niet onder stoelen of banken steekt. Op zijn website vergelijkt hij het spel met Limbo en Badland. Deze laatste titel kende ik niet, maar als je deze even zou googlen, zal je ook meteen de gelijkenissen zien. Voor deze Tsjechische ontwikkelaar is Toby: The Secret Mine trouwens zijn eerste game, al bracht hij het wel al eerder uit op Steam en Android. Blijkbaar werkt Lukas Navratil in zijn eentje. Chapeau, dat hij er toch in slaagt een mooi afgewerkt product af te leveren. Daar kunnen sommige ontwikkelaars een voorbeeld aan nemen.

Geen Limbo...

Toby is een klein vreemd wezentje dat met andere wezentjes samenwoont in de bergen. Op een dag komt een groot monster deze bewoners ontvoeren. Toby gaat op jacht naar dit monster en op zoek naar zijn vrienden. Het verhaal wordt niet verteld door beeld of teksten, maar je moet, net zoals bij Limbo, het verhaal zelf ontdekken door je fantasie te gebruiken. Meteen moet ik jullie hierbij vertellen dat het verhaal totaal niet het niveau haalt van het magische Limbo. Waarbij Limbo je snel bij de keel grijpt, komt dit verhaal eigenlijk nooit echt van de grond. Dit is zonder twijfel het grootste minpunt aan deze game, want op alle andere vlakken scoort het spel een dikke voldoende.

… maar daarom niet slecht

Toby: The Secret Mine telt 21 levels. Dit lijkt veel, maar alle levels zijn vrij kort. Het spel zal, wanneer je niet elke keer meteen de oplossing vindt, maximaal een vijftal uren in beslag nemen. Dit is relatief kort, maar de speelduur kan verlengd worden door op zoek te gaan naar Toby's vrienden, die doorheen de levels verstopt zijn. De meeste levels zijn opgebouwd uit de typische lineaire platformelementen, zoals op het juiste moment springen of bewegen, en enkele puzzelelementen. Deze elementen zijn zeer divers, maar niet echt moeilijk. Dit zorgt ervoor dat de vaart in het spel blijft en dit is aangenaam. Enkele levels bevatten daarnaast kleine mini-puzzels en deze vragen wat meer denkwerk. De gameplay is vrij simpel en werkt perfect. Toby beweegt op zich wel vrij traag, maar dit is enkel in het begin wat storend. In de moeilijkere levels werkt dit perfect, want hierdoor behoud je het overzicht. Voel je trouwens niet slecht als je in dit game vaak doodgaat. De game is zo opgebouwd dat je, als je wat sneller wilt spelen, veel vaker zal sterven. Het voordeel hiervan is wel dat je de map beter leert kennen. Het gevaar vaak loert namelijk vaak in de kleine zwarte details van de map. Grafisch ziet het spel er geweldig uit. Volgens mij zelfs beter dan Limbo. De levels zijn, ondanks het gebruik van veel zwarte tinten, zeer divers en gebruiken dynamische weerseffecten en een bijpassende sound.

Eigenlijk valt er vrij weinig verkeerds te zeggen over Toby: The Secret Mine. Het is enkel jammer dat het spel je niet meer bij met de keel grijpt. Ik heb zeker een leuke tijd met Toby beleefd, maar het is niet zo dat het een onvergetelijke indruk nalaat. Daarvoor is deze indie te kort, het verhaal te karig en de belevenis te standaard.