• Game motiveert je om voor upgrades te sparen
  • Besturing niet altijd in orde

Yoram Jacobs | zondag 29 Mei 2016, 10:16

Een prima top down shooter in cartoony stijl. Lees hier de review van Tiny Troopers Joint Ops!

Met een team van soldaten verschillende militaire operaties uitvoeren, zoals VN journalisten beschermen, krijgsgevangenen bevrijden en chemische tanks opblazen. Welkom bij Tiny Troopers Joint Ops.

Tiny missions

Oh nee he? Weer een militaire shooter, zul je misschien denken. Niet helemaal. Hoewel bovenstaand allemaal onderdeel uitmaakt van deze game is het geheel gegoten in een cartoony stijl. Je team van soldaten bestaat, zoals de titel al aangeeft, uit Tiny Troopers: koddige tekenfilm figuren met kiddy stemmetjes. Zie het als een knipoog naar Call of Duty. Je speelt de game verder vanuit een topdown perspectief als een twin stick shooter: lopen met de linkerstick, schieten met de rechter. Met andere woorden: dit is wel iets anders dan een CoD kloon!

Tiny Troopers schotelt je twee campagnes voor, die beiden direct speelbaar zijn. Deze bestaan uit een aantal hoofdstukken met levels. Zoals we zo vaak zien in dit type Arcade games, zijn de levels kort: een handvol minuten is voldoende. Je begint met een tot drie soldaatjes en loopt van de onderkant van de map naar boven (of andersom). De missies zijn eenvoudig: vernietig alle gebouwen, schakel alle vijanden uit, bevrijd de gevangenen, etc.

Wanneer je vijanden doodt of gebouwen sloopt, krijg je zogenaamde Command Points. Doe je dit snel genoeg achter elkaar, dan loopt er een multiplier metertje vol. Zo krijg je meer punten, die je na de missie kunt gebruiken voor upgrades, om je Troopers meer schade te laten doen, sneller te laten lopen, etc. Je kunt ook voor een lieve som verschillende camouflage pakken kopen, die je weer extra bescherming en/of andere bonussen geeft. We kennen deze structuur uit tal van andere games en ook hier geeft dit een goede motivatie om door te spelen.

Een ander leuk element is het feit dat je soldaten door de levels heen stijgen in rang en daarmee beter beschermd zijn tegen vijandelijk vuur. Let wel op, want als dit specifieke personage doodgaat, ben je hem kwijt. Tenzij je ervoor kiest om hem te 'reviven', dit gaat ten koste van medailles die slechts in beperkte mate te vinden zijn in de levels. Je kijkt in elk geval wel uit dat je soldaten met de hoogste rang het loodje leggen en tegelijkertijd houd je daardoor de map goed in de gaten voor die medailles.

Hoewel de game over het algemeen best lekker speelt, voelt het niet altijd aan alsof je een team bestuurt. Ik had regelmatig dat een of twee soldaten vast liepen achter een boom of rots, waardoor een vijand mij makkelijk kon omleggen. Dit was bij tijd en wijlen behoorlijk vervelend.

Tiny Zombies

Een knipoog naar Call of Duty is niet compleet zonder een Zombie modus. In een klein afgesloten gebied komen er per wave steeds meer zombies op je af. In het ene level ben je alleen, soms krijg je de controle over een team van vier soldaten. Met name dat laatste is best leuk om te doen. Het probleem met de besturing speelt hier echter nog meer een probleem: de ruimtes zijn kleiner en er komen op een bepaald moment echt veel zombies op je af. Dat maakt deze modus een beetje frustrerend.

Tiny Troopers biedt naast deze modes helaas niets meer. Ik had de game na twee middagen zo goed als uitgespeeld. De replay waarde is er gelukkig nog wel, want bepaalde upgrades kosten best veel Command Points. Ook is het leuk om je score in de zombie modus te verbeteren: de game biedt leaderboard ondersteuning, al functioneerde dat op het moment van schrijven niet goed. Groot gemis is multiplayer ondersteuning: dat had de game mijns inziens aanzienlijk leuker gemaakt. Wellicht in een eventuele sequel.

Tiny Troopers Joint Ops is simpelweg een leuke game voor een zacht prijsje. Met twee campagnes, een zombie modus en genoeg motivatie om de game meerdere malen te spelen krijg je genoeg waar voor je geld.