Eindelijk kunnen we de golven weer eens opzoeken! Lees hier de recensie van Surf World Series!

• De golven, lichteffecten en je surfer zien er fantastisch uit
  • Strak combo & tricksysteem
  • Locaties zijn divers dankzij de golven en het licht
  • De achtergronden komen er minder sterk uit
  • Weinig variaties in spelmodi
  • Vrij repetitief na een speelsessie of vier

Surfen is een beetje de vreemde eend in de bijt als het op de extreme sports games aankomt. In het verleden hadden we wel Kelly Slater’s Pro Surfer, maar die genoot nooit het succes dat grote broer Tony Hawk’s Pro Skater te beurt viel.
Voor surfen heb je niet zoveel nodig: Man/vrouw, golven en een plank. Als developer werk je dan met vrij beperkte middelen. Ik was dus meer dan benieuwd om te ontdekken hoe Climax Studios dit sport genre terug op de kaart ging zetten.

Surf's up

In Surf World Series ga je op zoek naar de perfect golf. De opzet is simpel: Jij, je plank en de zee. Je reis brengt je langs vijf locaties waaronder de kusten van Brazilië, het beruchte Bell’s Beach in Australië en het idyllische Waimea Bay in Hawaii.

Veel zonnekloppen is er echter niet bij, want de camera focust logischerwijs de hele tijd op jouw surfer en de golven. Veel strand krijg je dus niet te zien. Toch zijn ze er bij Climax Studios in geslaagd om elke locatie z'n eigen karakter te geven door te variëren met de ruwheid van de golven, de kleur van het zonlicht en de reflectie ervan op het water. Ook het moment van de dag geeft elke locatie een extra laagje: Helderblauw ochtendlicht of de warme gloed van de ondergaande zon brengen de surfvibe tot in je gameroom. Enkel wat er in de achtergrond gebeurt, valt wat uit de toon. Qua complexiteit lijkt dat meer op wat we tijdens de jaren van de PSX/Saturn mochten verwachten. Gelukkig hou je 99,9% van de tijd je ogen op de golven en je surfer. Die surf(st)er kies je trouwens uit kant en klare modellen. Geen uitgebreide karaktercreatie hier, maar op vlak van outfit en plank kun je je dan weer wel volledig laten gaan. Voor de avondsessies kun je zelfs lichtelementen laten monteren voor extra dramatisch effect.

Niet alleen tijdens het spel word je visueel verwend, want ook de menu's zien er fantastisch uit. Het spel dompelt je onder in een indian summer zonsondergang en brengt je in één klap in de juiste stemming. Alles wordt begeleid met gepaste surfmuziek. De playlist bevat niet meteen grote bekenden of surfklassiekers, maar is zo te horen zorgvuldig uitgekozen.

Ruwe zee

Gelukkig beland je niet onmiddellijk in het diepe. Starten doe je met een stap voor stap training om rustig je surfplank te leren kennen. Op die manier geraak je snel vertrouwd met het combo & trick systeem. Je kunt variëren tussen bovenop de golf balanceren, airtricks met de gebruikelijke grabs en rotaties of werkelijk in de krul van de golf gaan hangen. Specials en rotaties voer je in Surf World Series niet in real-time uit zoals in bijvoorbeeld Skate of Tony Hawk’s Pro Skater. Door snelheid op te bouwen vul je een meter met vier blokjes, naar gelang het aantal blokjes kun je een trick inladen. Vanaf het moment dat je jouw surfer de lucht in stuurt, wordt de trick uitgevoerd.

De single player mode biedt 44 events over vijf klasses in drie spelvarianten. In Championship moet je trachten een bepaalde score te halen in twee runs. Big Battle lijkt op championship, alleen is het hier de bedoeling om een gemiddelde score te halen over verschillende runs heen en dat binnen de vier minuten. In survival mode moet je simpelweg zo lang mogelijk op je plank blijven staan, de uitdaging is om de drie optionele uitdagingen uit te voeren tijdens je run.

Hier begint het surfpak dan ook lichtjes te knellen. De variatie qua gameplay is namelijk ver te zoeken. De survival mode bijvoorbeeld is echt wel aan de saaie kant en je moet hier vooral zelf voor het spektakel zorgen. De andere twee modi zijn dan weer extra moeilijk omdat de lat voor de scores & tricks té hoog ligt. Je kunt nog opteren voor de online mode waarin je je scores afweegt tegen een leaderboard of je zen opzoeken in de free mode. Die laatste is Surf World Series in z'n puurste vorm: jij en de zee zonder tijdslimieten of een score die behaald moeten worden.

Wipeout

Alles samengenomen is Surf World Series een zeer verdienstelijke poging om het surfgenre weer op de kaart te zetten. De look & feel, graphics en gameplay zitten prima, maar het spel biedt te weinig variatie om een vaste plaats in te nemen in m’n speellijst. Ben je echter op zoek naar een extreme sports spel dat je kunt spelen in korte sessies en waarin je vooral jezelf uitdaagt, dan ga je een pak plezier beleven aan Surf World Series.