Dit keer is het allemaal net wat anders; lees hier de recensie van Scribblenauts: Showdown

• Veel minigames voor deze prijs
  • In het Nederlands
  • Kwaliteit van de minigames schommelt veel
  • Ver van oorspronkelijk concept
  • Besturing is elke keer anders

Gespeeld op de Xbox One X

Gamers die niet verder kijken dan de gamereleases van Xbox, gaan de Scribblenauts niet herkennen. Deze vrolijke mannetjes waren meteen een hit toen ze in 2009 verschenen op de Nintendo DS. Ondertussen zijn er al enkele vervolggames en nu ook een game voor onze favoriete console. Een partygame nog wel en aangezien in dat genre nog niet veel titels verschenen zijn, ligt de weg tot succes open. Of het allemaal zo een vaart gaat lopen, lezen jullie hier!

Van DS naar Xbox One X

Wanneer we stilstaan bij de koosnaam Scribblenauts, valt het Engelse werkwoord “(to) Scribble” meteen op. Als we dat nog eens langs een Nintendo DS, inderdaad die handconsole met het pennetje, leggen, weten we dat het eigenlijk een grote stap is om het game te doen werken op het grote scherm en met een controller. Toch verliest het game zijn eigen unieke stijl nooit. In plaats van te typen met je pennetje, ga je nu met een soort ingenieus toetsenbord dat verstopt is in de basisknoppen van je controller op zoek naar het meest geschikt voorwerp om je opdracht te voltooien. De opdrachten bestaan uit 25 verschillende minigames die je kunt terugvinden in drie verschillende modi: Versus, Showdown en Sandbox.

Meer minigames dan uren in een dag

25 minigames is een hele boel. Ik heb enorm veel moeite moeten doen om ze allemaal voldoende te kunnen spelen. Zeker wanneer je beseft dat het game eigenlijk vooral het leukste is wanneer er vrienden of familie op bezoek zijn. Ze gaan zeker niet vaak dezelfde opdracht moeten uitvoeren. Toch was er ruimte voor verbetering. De 25 minigames zijn immers niet allemaal even leuk of origineel. Pong, Donkey Kong, Flappy Bird, Angry Birds zijn maar enkele van de klassiekers waarvan we een variant mogen spelen. Scribblenauts zou zichzelf niet zijn als er geen woordraadsels aan te pas zouden komen. Zo moet je aan het begin van sommige minigames een voorwerp gaan zoeken dat je opdracht gemakkelijker kan maken. Wat zwaar om iets beter te kunnen afschieten of een snel dier om beter te kunnen lopen. Om dit vooruit te doen gaan, maakt het game gebruik van “een soort van ingenieus” toetsenbord waardoor er verschillende letters zitten achter één knop. Je kan dit een beetje vergelijken met de oude mobieltjes, waar iedere cijfer kon gebruikt worden voor 3 of 4 letters. Zelf had ik het in het begin wat moeilijk met dit systeem, maar na een tijdje spelen werkte dit naar behoren. Ik vrees wel dat het wat moeizamer zal gaan met spelers die het spel niet vaak gaan spelen en al zeker wanneer je dit gaat spelen met iemand die amper al ooit een controller heeft vastgehouden.

Dit is jammer genoeg ook een opmerking die ik moet doortrekken naar de minigames. De uitleg van het doel en de besturing aan het begin van het minigame is steeds simpel en duidelijk. Deze uitleg is, zelfs al haalt hij enorm de snelheid uit het spelen, ook nodig, want de besturing is wel zowat elke keer anders. De ene keer kun je springen door de “A”-knop te gebruiken, de volgende keer is het de trigger die je daarvoor nodig hebt. Daarnaast voelt de besturing bij elk minigame nét wat anders aan. Hierdoor kon ik de minigames die ik met minder ervaren gamers speelde te gemakkelijk winnen. Er was nooit een battle, want de minigames zijn zo kort dat iemand die even wat sukkelt met de besturing, vaak hopeloos achterop hinkt. Ik ben misschien dan wel een uitstekende, ahum, gamer, toch win ik liever met wat meer glans. Een ander feit wat een beetje stoort aan de minigames is dat aan de meerderheid van de minigames geen woordspelletje vooraf gaat. Dit zorgt ervoor dat de gameplay toch wel erg ver van het oorspronkelijke idee staat.

In de versus zijn het enkel de minigames die een rol spelen. Hierin ga je tegen een vriend of tegen de computer op zoek naar de beste van een vooraf bepaald aantal minigames. Ideaal om snel een rondje te spelen, al maakt de ontwikkelaar het net wat langer dan nodig. Wanneer je bijvoorbeeld maar 5 minigames gekozen hebt, is het na een 3-0 stand eigenlijk al gespeeld. Het game laat je toch nog de laatste 2 games uitspelen. Een beetje vreemd aangezien het toch niet meer uitmaakt en al zeker omdat je nergens voor een ranglijstscore of eender wat kan gaan.

Showdown, een bordspel als lijm tussen de minigames

Showdown daarentegen gooit de minigames in een bordspel. Dit speltype kun je spelen met vier vrienden. Het voelt aan als een combinatie van ganzenbord en mens-erger-je-niet, waarbij kaarten de hoofdrol spelen. Je ontvangt bij het begin vier kaarten en om de beurt heb je de keuze uit één van je kaarten. Deze kaarten zorgen ervoor dat jullie moeten duelleren in de minigames die betrekking hebben op de kaart die je kiest. Zo zijn er kaarten bij die de winnaar van enkele woordspelletjes de stappen vooruit laat zetten. Andere kaarten geven meteen een voordeel aan de speler of een nadeel aan de anderen. Al bij al boeide mij dit wat meer dan de versusmodus. Je hebt als speler wat meer invloed en keuze op de minigames die gespeeld gaan worden. Het “strategisch te werk gaan” noemen, is wat extreem, maar het zorgt er zeker voor dat je wat nadenkt over wat je doet tussen al dat knoppen rammen. Zeker onder de wat ervaren Scribblenautsspelers kan dit voor de leukste momenten zorgen.

Sandbox; wat meer terug naar de roots

Sandbox stapt af van het concept van de minigames en geeft ons de kans om het echte klassieke Scribblenautsgevoel te beleven. In acht verschillende levels moet je vijanden verslaan en obstakels omzeilen door voorwerpen neer te schrijven. Deze modus lijkt voor veel extra spelplezier te zorgen, maar dat valt eigenlijk wel wat tegen. De levels zijn hiervoor veel te kort. Op grafisch vlak is het op én top Scribblenauts. Dit houdt in, een game met een groot kleurenpalet en een vrolijke soundtrack. Scribblenauts zien er leuk uit op de handconsoles van Nintendo, maar blijkbaar werkt het ook voor het grote scherm. Daarnaast is het game ook in het Nederlands, een ongelofelijk pluspunt voor een partygame, zeker wanneer het gaat om een taalspelletje.

Scribblenauts Showdown ziet er misschien uit zoals elk ander game uit de reeks, maar het is toch helemaal wat anders. In plaats van een puzzelavonturenspel krijgen we een partygame voorgeschoteld. Enerzijds jammer, aangezien dit toch wel erg ver van het oorspronkelijke concept afwijkt. Anderzijds leuk, want echt veel partygames kennen we niet op de Xbox One. Doodzonde dat hier meteen aan moet worden toegevoegd dat Scribblenauts Showdown absoluut geen perfecte partygame is. Het feit dat veel minigames geleend zijn van andere klassiekers kunnen we enigszins nog snappen, want beter goed gejat dan slecht bedacht natuurlijk. Toch zijn te veel minigames te kort of te saai en is de besturing elke keer anders, waardoor het game niet ideaal is om met zomaar iedereen te spelen. Daarnaast snappen we niet waarom er zo weinig minigames betrekking hebben op hetgene wat Scribblenauts zo groot gemaakt heeft: namelijk spelen met woorden. Gelukkig komt de ontwikkelaar ons nog enigszins tegemoet met het speltype Sandbox, maar ook hier is alles net wat te kort. Wij hebben de leukste tijd gehad met de modus Showdown, al is dit in feite ook maar een veredeld strategisch spelbord. Toch is niet alles zwak. De sfeer voelt aan als een echte Scribblenautsgame en als we kijken naar de kwantiteit is er veel te doen. Met een adviesprijs van € 39,99 is het game zeker aan te raden voor gamers die houden van de reeks en samen aan de slag willen gaan op het grote scherm. Nieuwe fans aanspreken, of een succesje worden op een houseparty, zal minder het geval zijn en dat mogen we zeker een gemiste kans noemen.