Altijd al een eigen bunker willen bouwen? Lees dan hier de review van Mr. Prepper!

• Bunkers bouwen is toegankelijk
  • Verschillende manieren om materialen te verzamelen
  • De soundtrack is niet heel bijzonder
  • De besturing met een controller is verschrikkelijk

Gespeeld op Xbox Series X.

Voorbereiden op een grote catastrofe is niet iets wat in het bloed zit van de Nederlandse bevolking. Toegegeven, we hebben wel eens te maken met een aardbeving hier en daar, en ook hoog water is een bekende vijand, maar toch zal je bij menig huishouden geen voorraden aan water en ingeblikt voedsel vinden. Laat staan dat we in het geheim een bunker moeten bouwen om te ontsnappen aan een regime. Maar als je toch ergens in jouw achterhoofd het gevoel hebt je voor te moeten bereiden voor een onbekende calamiteit, dan kan het misschien een goed idee zijn om in de voetsporen te treden van Mr. Prepper.

Gevolgen van jouw daden

De game begint met Mr. Prepper die na zijn arrestatie weer terug wordt gebracht naar zijn woning door een geheim agent. Hij krijgt direct te horen dat hij huisarrest heeft, dat zijn voertuig in beslag is genomen en dat hij vanaf nu regelmatig een bezoek krijgt van The Agency om zijn woning te controleren op verdachte voorwerpen. Ondanks deze tegenslag houdt Mr. Prepper zijn doel voor ogen: overleven en ontsnappen uit de stad genaamd Murricaville. De reden van dit plan is de wisseling binnen de regering na het uitbreken van een plaag. Een regering die meer weg heeft van een dictatuur dan een democratie en dat is iets waar Mr. Prepper zich niet in kan vinden. Hij mag nu dan wel huisarrest hebben, dat is absoluut geen reden om zijn plan te wijzigen. Ontsnappen is het doel en hij zal alles gebruiken wat hij in handen kan krijgen.

Materialisme is een zegen

Het gros van de game speelt zich af in het huis van Mr. Prepper. In eerste instantie lijkt het op een doodgewone woning, maar het zijn juist de dingen die je niet kunt zien die het geheel bijzonder maakt. Niemand weet namelijk dat er onder het huis een bunker bevindt en als je het goed doet zal ook niemand daar achter komen. Het belangrijkste object in Mr. Prepper is de werkbank. Hier spendeer je veel tijd met het afbreken of maken van voorwerpen. Zo kun je borden in een handomdraai veranderen in glas waarmee je weer een lamp kunt maken als je het combineert met andere voorwerpen.

De bunker beperkt zich niet tot een ruimte onder het huis. Met een simpele handeling maak je probleemloos wat ruimte onder de woning om nieuwe kamers, werkruimtes of zelfs een raketplatform te bouwen. Uiteraard heb je materialen nodig om de onderdelen te bouwen die je nodig zijn om te ontsnappen en te overleven. Deze materialen kan je niet alleen in het huis vinden, maar ook bestellen bij de buren en vinden in de stad. Het bestellen is zo simpel als het benaderen van de postbus, jouw bestelling doorgeven en de materialen uit de postbus pakken. Wil je het liever zelf verzamelen? Dan loop je een paar stappen voorbij de postbus en interacteer je met de borden.

Kinderboerderij voor volwassenen

Meegeleverd bij de hoofdgame was de Mr. Prepper Animal Farm DLC. Door het toevoegen van deze uitbreiding zijn er meer manieren bijgekomen om je voor te bereiden. Zo kan je nu dus ook dieren onderhouden en gebruiken om bijvoorbeeld nieuwe recepten te maken, zoals melk. Maar er zijn ook op dieren gebaseerde voorwerpen toegevoegd aan de basis om je eigen (mini)boerderij te kunnen runnen. En voor mij persoonlijk was het vissen de leukste nieuwe toevoeging. Daarnaast is er een volledig nieuwe verhaallijn toegevoegd en zijn er nieuwe gebieden om te verkennen. Deze uitbreiding is zeker de moeite waard, maar ik zou wel eerst beginnen aan de hoofdgame om een beetje gevoel te krijgen met de speelstijl en de uit te voeren acties.

Ongepolijste basis

Het bouwen is belangrijk in Mr. Prepper, want anders kom je nergens. Maar minstens zo belangrijk is het managen van de drie balkjes bovenin jouw scherm. Deze staan voor gezondheid, vermoeidheid en paraatheid. De belangrijkste meter is paraatheid, welke je hoog kunt houden door te eten en genoeg rust te pakken. Lukt dit niet, dan val je flauw en ben je een gedeelte van de dag kwijt. Op de hoogste moeilijkheidsgraad ben je zelfs game over zodra je flauwvalt. Dit is echter niet het enige gevaar in de game. Zoals eerder vermeld komt The Agency regelmatig op bezoek om te kijken wat je aan het doen bent. Met een agent voor de deur is het uitermate belangrijk dat je alle verdachte zaken verbergt. Je kunt bijvoorbeeld een vloerkleed over jouw ladder naar de bunker trekken en het prikbord met jouw meesterplan omdraaien om geen argwaan te wekken. Mocht het zijn dat je iets vergeet dan resulteert dit vaak in inbeslagname of, als de overtreding groot genoeg is, arrestatie.

In de basis is Mr. Prepper een leuke game met een prima opzet, maar al snel begin je scheurtjes in het perfecte plaatje te zien. Zo is er geen gesproken stemmen, los van het openingsfilmpje. Aangezien de meerderheid van de zaken wordt besproken in een kleine tekstballon is dit geen groot gemis, maar het legt wel meer aandacht op andere zaken. Zo is de soundtrack aanwezig, maar erg simplistisch en repetitief van aard. Geluidseffecten zijn er genoeg en deze zijn prima te noemen, maar dat is meer omdat de rest van de audio-ervaring tegenvalt. Op grafisch aspect valt er weinig aan te merken. Het beeld is scherp en er zijn genoeg details te zien, prima voor een game als Mr. Prepper. Het grootste minpunt is echter de besturing met een controller. Van lastig te doorkruisen menu’s tot niet responsieve input, het is een game die zich niet goed laat besturen met een controller. Na ongeveer een uur raak je enigszins gewend aan de manier van spelen, maar prettig wordt het nooit en dat doet aardig af aan de ervaring.

Mr. Prepper is een goed idee dat zich niet goed heeft vertaald naar de consoles. De besturing is hier voor het overgrote deel debet aan, waardoor de game bij lange sessies vervelend wordt om te spelen. Los van dat, is de basis prima, met inventieve ideeën voor de bunkers en de diverse mogelijkheden om jouw plan uit te werken. Misschien dat een patch de game een dienst kan bewijzen.