Joeri Tits | zaterdag 18 Nov 2023, 1:10

De Hot Wheels-franchise keert terug met een nieuw deel, lees hier onze bevindingen!

• Simpele en sterke gameplay
  • Veel wagens en objecten om te verzamelen
  • Leuke verhaallijn met veel modi
  • Online niet veel mensen te vinden

De Italiaanse ontwikkelaar Milestone was voor mij alleen bekend door hun games in wat minder bekende racetakken zoals MotoGP en Monster Energy Supercross. Twee jaar geleden brachten ze met Hot Wheels Unleashed een totaal andere soort racer, en inmiddels is er een vervolg. Wat ik vond van Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged lezen jullie hier.

De meesten onder ons zijn opgegroeid met de auto's van Hot Wheels. De modelautootjes bestaan al van 1968 en nog steeds schuimen veel verzamelaars rommelmarkten af in de hoop een nieuwe ontdekking te doen. Het is dan ook niet vreemd dat Milestone hiervan de vruchten probeert te plukken met een licentiegame. De kleine autootjes lenen zich namelijk uitstekend voor een kartgame zoals Mario Kart of Micro Machines.

Een racegame met een verhaal

Toen ik het spel opstartte, werd ik al snel gelokt naar de campagnemodus. Hier wordt het verhaal gebracht in ware stripverhaalstijl. Professor Tanabe heeft per ongeluk enkele monsters op de wereld losgelaten en het is de bedoeling dat jij deze, al racend weliswaar, verslaat.

Zoals jullie kunnen lezen, richt het verhaal zich voornamelijk op kleine kinderen. Toch hoef je als volwassen speler niet per se de video's over te slaan. De flauwe humor kon ook mij af en toe aan het lachen brengen, vooral tijdens de interacties van robot XR046.

Campagnemodus laat je de game ontdekken

Deze modus is vooral interessant om het spel helemaal te ontdekken. In de verschillende werelden moet je lineair van opdracht naar opdracht gaan. Vaak gaat het om races die je moet winnen, of waar je toch minstens in de top drie moet proberen te eindigen. Toch zijn er ook enkele andere speltypes zoals Elimination of Drift Masters. In Elimination wordt op gezette tijden het laatste voertuig uit de race gegooid. Dit lijkt op het eerste zich natuurlijk een beetje op een gewone race, maar het zorgt er toch voor dat je meer alert blijft. Eén fout kan namelijk ervoor zorgen dat je op het verkeerd moment achteraan ligt en uit de race gegooid wordt. In Drift Master daarentegen moet je zo veel mogelijk driften om punten te scoren. Ook zijn er boss battles om de verschrikkelijke monsters te verslaan. Natuurlijk is dit gewoon een race met bijvoorbeeld wat aspecten van de eerder beschreven eliminatiemodus. Al bij al is deze campaign de meest leuke manier om het spel te ontdekken. Vooral omdat je veel XP kan verdienen en hierdoor ook van alles kan vrijspelen om je auto's te verbeteren. Heb je een wagen of iets anders gekregen waar je niets aan hebt? Dan kan je het verkopen of ontmantelen voor extra valuta om een andere bolide te upgraden. De ontwikkelaar probeert de verzamelwoede die onder de Hot Wheels-liefhebbers zit, duidelijk ook te integreren in het spel.

Verzamelen zoals een echte fan van Hot Wheels

Het spel bevat namelijk maar liefst meer dan 130 auto's, verdeelt onder zes categorieën zodat iedere speler een voertuig kan vinden dat bij ze past. De types gaan van Rocket tot Balanced naar Heavy Duty. Kort door de bocht variëren deze voertuigen van snel en iets moeilijker handelbaar tot wat trager en een wat betere wegligging als je off-road gaat. Verschillende events vragen namelijk verschillende wagens, waardoor ik vaak heb moeten wisselen tussen de verschillende auto's. Alsof zoveel wagens nog niet voor genoeg variatie zorgen, kan je ook je wagen upgraden met perks die je moet vrijspelen met skill points.

Voor jong en oud

Al dat moois valt of staat natuurlijk met een goede gameplay. Gelukkig zit dit in deze titel helemaal snor. De verschillende soorten wagens spelen allemaal vlot, met ieder hun eigen voor- en nadelen. Het interessante aan de gameplay is dat de ontwikkelaar resoluut de kaart trekt van een aangename, maar uitdagende arcade game, zonder gebruik te maken van power-ups. Vaak heb ik het gevoel dat power-ups door kleine ontwikkelaars gebruikt worden om variatie toe te voegen aan vaak wat simpele gameplay. Net zo vaak is dit een flauw afkooksel van Mario Kart en voegt het een soort van geluk toe aan de gameplay. Het is namelijk een kwestie van willekeur hoe sterk de power-up is die je op een cruciaal moment krijgt. Met sommige games heb ik het gevoel dat dit afhankelijk is van je gekozen moeilijkheidsgraad of van je positie in het peloton. In Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged niets daarvan. Je kan wel wagens wegduwen van het parcours en als je dit tactisch toepast, kan dit je de overwinning bezorgen. Vaak moet je ook effectief tot het uiterste gaan, want op hogere moeilijkheidsgraden is het spel best pittig. Het viel me op dat er een groot verschil is in moeilijkheidsgraad. Bij de allerlaagste moeilijkheidsgraad is het game echt op maat van kinderen. Zodra je naar een normale moeilijkheidsgraad gaat, is het meteen een stuk moeilijker en gericht op de wat volwassener gamer.

Het echte bochtenwerk

Op grafisch vlak krijg je een mooi kleurenpalet voorgeschoteld. De tracks zien er stuk voor stuk geweldig en best uniek uit. Je gaat natuurlijk zo'n racebaan op als miniatuurauto, waardoor de omgevingen overdreven groot uitvallen. Zo race je bijvoorbeeld in een dinosaurusmuseum, een voortuin met keuken, een arcadehal of een sixties-bar die zo uit de film Grease geplukt lijkt. Elke track heeft zijn eigen gevaren. Zo ga je in de tuin moeten oppassen met ongelukkig verspreide golfballetjes. Bij veel tracks is echter het grootste gevaar de hoger gelegen stukken van de baan waar geen vangrail is. Met wat pech vlieg je meters naar beneden en moet je via een terugspoelfunctie, en dus met het nodige tijdverlies, terugkeren naar de track. Je moet namelijk altijd door het eerstvolgende checkpoint heen. Het is vaak een ware uitdaging, zeker met snellere wagens, om niet uit de bocht te gaan. Bovendien zijn er stukken op de baan waar je stevige sprongen moet maken naar het volgende platform. Ook daar durft het wat mis te gaan als je kart niet voldoende snelheid kan maken. Gelukkig kan je wel vaak op zoek gaan naar shortcuts om je verloren tijd in te halen.

Ik heb het vorige deel nooit gespeeld, maar blijkbaar was er wel wat te doen over de weinige mogelijkheden online. Gelukkig heeft Milestone geluisterd naar de achterban. In het nieuwe deel zijn er heel wat meer mogelijkheden, waaronder de nieuwe modus Elimination. Deze afvallersrace werd eerder in de recensie al beschreven, maar ik kan jullie verzekeren dat het ook online voor bijzonder veel spanning zorgt. Als er tenminste wat tegenstand online te vinden is. Soms lukte het me om spelers te vinden, maar het was vaak ook lang zoeken voor slechts één of twee tegenstanders.

Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged is de leukste arcade racer die ik in lange tijd gespeeld heb. De tracks zijn kleurrijk, de gameplay is uitstekend en er zijn tal van modi die je uren bezighouden in de verhaallijn. Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged is bovendien voor jong en oud geschikt. Ik heb al wat games gespeeld van Milestone, maar deze titel is op alle vlakken hun beste game tot nu toe.