• Goed levelontwerp
  • Geen multiplayer
  • Grafisch zeer gedateerd
  • Raar upgradesysteem

Casper Egas | vrijdag 22 Jul 2016, 16:00

Shoot 'm ups - zo vaak zie je die meer. Toch is daar Raiden V, nieuwste deel in een klassieke franchise.

Raiden is al een zeer langlopende shoot 'em up-serie die bekend staat om zijn traditionele gameplay. Dit genre is tegenwoordig alleen nog populair in Japan, waardoor op de Xbox One zelden shmups uitkomen. Raiden V is er dus voor de echte fan, die wel bereid moet zijn vijftig euro neer te tellen voor een digitaal exemplaar.

De aarde is (weer) in gevaar

Natuurlijk dreigt er weer een noodsituatie en kan alleen jij de aarde nog van de ondergang redden. Toch is het verhaal nog best tof neergezet, al is het tijdens het ontwijken van kogelregens nogal moeilijk te volgen. Op aarde zijn kristallen ontdekt die veel energie leveren. Ideaal zo lijkt het. Maar deze kristallen lijken ook orders op te volgen en lijken meer kwaad dan goed te doen, ze proberen zelfs de wereld over te nemen. Het verhaal doet mij wel wat denken aan Command & Conquer. Het leeuwendeel wordt verteld door druk kletsende personages tijdens de hectische gameplay, waardoor je de eerste keer zeker niet alles mee zal krijgen. Ik vroeg mij vooral af waarom de generaal het constant over koffie had.

Traditie boven innovatie

Raiden V heeft nauwelijks gimmicks, het is vooral heftige shooteractie dat de klok slaat. Je hebt keuze uit drie ruimtescheepjes: een sterke, een snelle en een gemiddelde. Daarnaast kun je drie van de negen beschikbare wapens selecteren. Daarna kun je los door lange levels vol kleine tegenstanders in de lucht en op de grond, alvorens een grote baas te moeten verslaan. Onderweg zijn upgrades te verzamelen die je zeker nodig gaat hebben. Het suffe hieraan is echter dat je steeds kan kiezen welk wapen je opwaardeert, waardoor het verstandig is om steeds het zelfde wapen te kiezen en dus te blijven gebruiken. Pak je na de maximale tien upgrades toch maar eens een ander wapen, dan selecteer je deze ook gelijk, waardoor je in een later level bijna kansloos bent.

Je hebt in Raiden V geen levens, maar je kunt wel meermaals geraakt worden en het is ook mogelijk om schade deels te herstellen. Toch is het een moeilijk spel als je niet bereid bent telkens continues te blijven gebruiken. Er zijn wel heel wat moeilijkheidsgraden, waardoor er voor ieder een uitdaging te vinden is. Wat mij vooral aanspreekt aan Raiden is zijn uitdagende, goed uitgevoerde stijl van gameplay. Geen fratsen, gewoon lekker knallen en duizenden kogels ontwijken. De muziek brengt me ook in de juiste stemming om de uitdaging aan te gaan. Er zijn ook zoveel levels dat een volledige sessie een uur kan duren. Dit lijkt misschien kort, maar is in dit genre lang te noemen. Je speelt er immers niet zomaar doorheen en het is juist de memorisatie die je sterker maakt.

Vijftig euro en dan?

Zoals gezegd heeft het spel een fors prijskaartje, waardoor je als speler ook best wat mag verwachten. Dit maakt Raiden V niet waar. Zo ziet het spel er helaas erg gedateerd uit, waardoor het als een Xbox 360-spel aandoet. Daarnaast bevat het spel weinig extra's. Je kunt niet met zijn tweeën spelen, en veel valt er ook niet te ontgrendelen. Er is wel een op zich vermakelijke boss rush-modus en tijdens gewone levels zijn grafieken te zien van de scoreopbouw van goede andere spelers. Hierdoor word je nog verder uitgedaagd om te verbeteren. Tijdens de jacht op punten kun je ook andere, simultaan spelende spelers elders in de wereld, toejuichen voor extra punten. Aardig, maar toch wat goedkoop.

Dit alles is misschien te verklaren als ik vertel hoe het perscontact met de Japanse uitgever verliep. Er was geen Nederlandstalig of Engelstalige PR-medewerker beschikbaar, dus moest het geregeld worden met een Japanse vrouw in steenkolenengels. Vervolgens vroeg ze aan mij of ik andere Nederlandse media wilde benaderen om het spel te promoten. Dat lijkt me de omgekeerde wereld.

Raiden V is een leuke shooter op een systeem met weinig alternatieven. De prijs is echter dusdanig hoog, dat ik het alleen kan aanraden aan fans van het genre. Het spel weet zichzelf niet goed te verkopen en als het aan de PR ligt, gaat niemand anders een poging wagen dat te doen.