Kan NBA Live 18 zich dit jaar meten met haar grote concurrent? Lees hier de recensie!

• The One modus
  • WBNA teams
  • De meeste spelers zien er goed uit
  • Vlakke presentatie
  • Beperkte spelersanimaties
  • Weinig diepgang

Liefhebbers van basketbalspellen op de console kiezen al sinds jaar en dag voor de 2K-serie. Voordat 2K echter op het toneel verscheen, was een ander duidelijk de grootste; NBA Live van Electronic Arts. Ze hebben een tijdje zij aan zij “gestreden” om de titel, maar NBA Live liet het afweten. Enkele jaren heeft EA zelfs geen enkel deel uitgebracht. In 2011, 2012 en 2016 was er geen console-versie van deze game. Maar in 2017 is EA weer helemaal terug met de eens zo grote NBA Live-serie! Lees de recensie om te zien of dit deel de moeite waard is.

Dit jaar heeft EA een behoorlijke superster op de cover staan, namelijk James Harden van de Houston Rockets. Hij is een van de grootste spelers in de NBA tegenwoordig en hij staat prominent op de voorkant. Twee keer zelfs. Dit duidt op de twee delen van de hoofdmodus van dit spel: The One.

Streetball of toch op een veld?

In deze modus maak je je eigen speler en dien je hem allerlei kenmerken toe te wijzen. Hoe lang is hij, waar staat hij op het veld, waar is hij goed in en meer van dat soort dingen. Je begint deze modus met een aantal potjes op straat en als je het goed doet, kun je opgemerkt worden door scouts. Het zou kunnen dat je na een tijd hard werken zomaar naast James Harden in een NBA-arena staat. Bij de concurrenten is er een redelijk interessant verhaal omheen geweven, maar in NBA Live komt de presentatie er een beetje bekaaid vanaf. Het enige dat je tussen de wedstrijden door af en toe ziet, is de analyse van wedstrijden. Deze worden overigens gedaan door twee “echte mensen” in een studio, in plaats van computergeanimeerde figuren.

De gameplay is verder enorm oppervlakkig. Het is alsof ze NBA Live 96 hebben genomen, het spel veel mooier hebben gemaakt, maar verder niets aan de gameplay gedaan hebben. Een groter contrast tussen concurrenten is bijna niet te vinden. Binnen een enkel potje heb je al helemaal door hoe de bediening werkt. Dit zal voor veel mensen wellicht een positief punt zijn, maar dat valt eigenlijk wat tegen. Er zit totaal geen uitdaging in een wedstrijd, alles verloopt precies hetzelfde. Bepaalde acties lukken altijd. Denk bijvoorbeeld aan je sterspeler, die met de bal richting de basket rent en de bal daarin probeert te leggen. Dat lukt eigenlijk altijd, als je eenmaal een bepaalde manier hebt gevonden. De dynamiek en intensiteit zijn daardoor bijna helemaal weg. Elke gespeelde wedstrijd lijkt op die daarvoor en dat kan nooit te bedoeling zijn. Er lijken veel te weinig animaties in het spel te zitten, waardoor spelers vrij regelmatig exact dezelfde moves gebruiken. Dat staat in schril contrast met de concurrent en de werkelijkheid.

Een balletje opgooien

Hoe ziet het spel eruit? Het moet gezegd worden, de belangrijke spelers zien er in NBA Live 18 toch behoorlijk goed uit. In sportspellen wil dat nog wel eens erg wisselvallig zijn, maar de meeste spelers zien er prima uit; een stuk dichterbij de werkelijkheid dan in vorige delen. Een ander positief punt van dit spel (ja, ze zijn er toch echt!), is dat er met alle teams van de WNBA te spelen is, oftewel de Women's National Basketball Association. Voor de meeste mensen zullen de speelsters niet bekend zijn, maar dat de mogelijkheid er is om met de dames een potje te basketballen is erg leuk. Verder zijn er een aantal modi in het spel te vinden zoals we die al eerder gezien hebben. Een heel seizoen spelen, de coach zijn en een andere modus die we kennen uit de Fifa-reeks: Ultimate Team. Hierbij kun je een team samenstellen met willekeurige spelers die je uit een pakje krijgt. Deze pakjes kun je los kopen zodat je meer spelers hebt, maar je weet nooit wat daarin zit. Het verrassingselement is hier erg leuk, zoals dat ook in Fifa zo is.

Het lijkt in ieder geval of EA alle hoop richting de ontwikkeling van de The One modus heeft gegooid. Met de WNBA teams kun je alleen in hun specifieke modus spelen, het spel heeft beperkte animaties en de presentatie laat ook aardig wat te wensen over. Het commentaar is aardig eentonig en repetitief.

NBA Live 18 is ideaal voor de basketballiefhebber die graag makkelijk te bedienen games speelt. Voor de doorgewinterde fanaat biedt het spel te weinig op de meeste gebieden. NBA Live 18 is echter een stap in de goede richting. Het is te hopen dat Electronic Arts voor het volgende deel alles uit de kast haalt.