Metal Gear: Survive, de opvolger van Metal Gear Solid V! De moeite waard? Lees het hier.

• Fox Engine biedt nog steeds een enorme vrijheid
  • Wanderers vormen een echte dreiging
  • Zoek zelf je oplossing ipv de geboden oplossing
  • Honger, dorst etc… spelen een te grote rol
  • Diep verweven microtransacties

Het verdict over Metal Gear Survive leek al gegeven voor het spel uitkwam. Het eerste spel in de Metal Gear reeks dat ontwikkeld en gereleased werd na de turbulente split tussen de bedenker van de reeks Hideo Kojima en z’n uitgever Konami. In het verleden waren er al Metal Gear games uitgekomen waar Kojima z’n stempel niet op drukte. Dus op zich is dit niet speciaal, maar voor vele fans had de serie moeten stoppen na zijn gedwongen vertrek.

Laat me even met de deur in huis vallen, Survive haalt niet het niveau van z’n voorganger, maar dat kan over vele andere games ook gezegd worden. Metal Gear Solid V was een instant classic met een diepgang die moeilijk te overtreffen is. Metal Gear Survive biedt onder z’n vele problemen wel een uitdagend, interessant en soms zelfs spannend survival spel dat vreemd genoeg heel verslavend kan zijn.

Wormgat zei u?

Het verhaal begint waar Metal Gear Solid V: Ground Zeroes eindigt. Mother Base wordt aangevallen, je zelf gecreëerde karakter wordt in een wormgat gezogen en neergezet in een alternatieve dimensie met de naam “Dite”. Dite is overwoekerd door een verschrikkelijk kristalvormig wezen dat dode en stervende mensen omtovert in “Wanderers”. Het is tegen die “zombies” dat je het opneemt tijdens het grootste deel van het spel. Een Wanderer alleen stelt weinig voor, hun sterkte zit in hun aantallen en het feit dat ze er echt verwerpelijk uitzien.

Naast de Wanderers biedt Dite nog wat andere bedreigingen zoals een schadelijke stofwolk met de creatieve naam “The Dust”. Deze stofstormen verminderen je zicht en vragen meer inspanning met negatieve gevolgen voor je stamina meter en je zuurstofmeter die zienderogen leeglopen. Met Kuban energie te ontginnen kan je je zuurstof weer aanvullen. Het maakt de afwegingen tussen het risico nemen om een groep aan te vallen in ruil voor een pak energie om weer verder te kunnen vrijwel altijd spannend en interessant.

Klein hongertje

In Metal Gear: Survive komt het er op aan, je had het misschien al geraden, te overleden in de meest moeilijke omstandigheden. Honger, dorst, verwondingen en infecties, je krijgt het allemaal over je heen. Ze vormen vaak een grotere bedreiging dan de Wanderers. Het spel vraagt dat je een groot deel van je aandacht naar resource management laat gaan. Na een stevige maaltijd bestaande uit drie hele schapen en een litertje water of zes zou je er toch een dagje tegenaan moeten kunnen, maar niet zo in Metal Gear: Survive. Na enkele uren gaat je healthbar al weer achteruit en gromt je maag onophoudend.

Doodgaan betekent vaak dat je zo’n 15 à 20 minuten speeltijd kwijt bent omdat het spel niet de juiste frequentie qua auto-saving hanteert. Het is echt onbegrijpelijk waarom de makers ervoor kozen om je ontdekkingstochten en moordpartijtjes zo vaak te onderbreken. Het spel beloont je nochtans om met creatieve en gedurfde oplossingen op de proppen te komen.

Je kan zelf aan de slag om wapens en materiaal te maken. Je kan alles met elkaar combineren en creëert je eigen oplossingen. De ene keer is dat snel een hek opwerpen om een vijand er doorheen neer te steken, terwijl je op een ander moment je belager weglokt met een welgemikte steen om er vervolgens een granaat achter te werpen. Het spel komt ten volle tot z’n recht wanneer de speler de vrijheid krijgt om met alle systemen aan de slag te gaan in plaats van voortdurend tegengehouden te worden door honger, dorst en pijn. Microtransacties zijn sterk verweven in het spel, wat de grote impact van honger en dorst zou kunnen verklaren. Met SV, de in game munteenheid, kan je werkelijk alles kopen. Op zich niets nieuws, maar toch wat vreemd voor een spel dat zo sterk een beroep doet op je doorzettingsvermogen en karakter. Komt er nog bovenop dat een extra save slot je ook centen zal kosten.

Hoewel velen het spel al voor release hadden afgeschreven, is Metal Gear: Survive niet het levenloze deel van de serie geworden. Het spel heeft z’n momenten, maar de survival elementen spelen zo een dominante rol dat je exploratie en experimenten er te sterk door gehinderd worden. Ik kan het spel moeilijk aanraden, tenzij voor Fox Engine fans en gamers die hun Metal Gear verzameling graag compleet hebben.