• Veel mogelijkheden
  • Leuk vormgegeven werelden
  • Kopiëren maakt alles makkelijker
  • Verhaalmissies zijn repetitief en niet origineel
  • Framedrops als er te veel objecten zijn
  • Honderd gouden blokjes verzamelen duurt lang

Iedereen is wel bekend met LEGO, het Scandinavische speelgoed/bouwmateriaal waarmee je schitterende creaties kunt maken. Wereldwijd is het spel populair en het was daarom ook wachten op de eerste onbegrensde LEGO game waarin je alles kunt bouwen wat er maar in je op komt. Gek genoeg heeft TT Games de LEGO licentie alleen gebruikt om action-adventure games te creëren gebaseerd op bekende franchises, zoals Lord of the Rings en Harry Potter. Tot nu dan, want TT Games heeft LEGO Worlds uitgebracht, een World-building game van LEGO.

Er moet wel gemeld worden dat het world-building principe niet vanaf het begin aanwezig is. Voordat je je fantasie de vrije loop kunt laten moet je eerst een soort Story-mode doorlopen. Om de open wereld te ontgrendelen wordt er eerst van je verwacht dat je gouden LEGO steentjes gaat verzamelen. Die steentjes krijg je door het voltooien van missies en door goed rond te kijken in je omgeving. Je moet er in totaal honderd verzamelen, voordat je de volledige game hebt geopend. Gedurende je zoektocht naar deze steentjes wordt je geleidelijk bekend gemaakt met de verschillende aspecten van de game. Dat is maar goed ook, want het kan heel lastig zijn om objecten uit de grond te toveren als je geen flauw idee hebt wat elk voorwerp doet. Zo kan je op de eerste planeet alleen maar materialen opzuigen (om ze toe te voegen aan je verzameling) en creëren om de eerste reeks missies te voltooien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanvullen van een boerderij, waar een aantal varkens en kippen voor nodig zijn. Eerst moet je een varken en een kip opzuigen. Daarna moet je de dieren aanschaffen met noppen (die overal te vinden zijn) en vervolgens kan je ze onbeperkt uit je kanon schieten. En wat denk je? Het eerste gouden blokje is een feit.

Vertraagde goudzoekers

Hoe meer werelden je bezoekt, hoe meer tools er beschikbaar worden gemaakt. De game neemt je bij de hand om je zo goed mogelijk te leren hoe alles gebruikt moet worden. Dit is in eerste instantie prettig, maar zodra je alles tot je beschikking hebt ben je nog ver verwijdert van het bouwen van een eigen wereld. Na ongeveer drie uur in de game had ik nog maar tien steentjes verzameld. En zelfs toen had ik nog niet de beschikking over het volledige arsenaal aan tools. Dit is een kleine indicatie van hoe lang het ongeveer gaat duren om honderd van die blokjes te verzamelen. Daar komt ook nog bij kijken dat de missies die je moet doen generiek en repetitief zijn. Je moet regelmatig voorwerpen uit je catalogus gebruiken om missies te voltooien. Of wat dacht je van voorwerpen voorzien van een andere kleur? Één keer is leuk, twee keer is acceptabel, maar meer dan drie keer is gewoon te veel. Daarnaast heeft LEGO Worlds nogal last van framedrops als er te veel voorwerpen in de wereld worden geschoten. Zelf heb ik geen crash meegemaakt, maar stabiliteit is ver te zoeken. Waar ik me verder aan stoorde waren de laadtijden tussen de werelden in. Die zijn net iets te lang naar mijn gevoel, maar gezien het grote aantal werelden en objecten is het wel begrijpelijk.

Onbegrensde mogelijkheden

“Wat is er dan wel goed?” Vraag je je waarschijnlijk af. Nou best veel. De werelden die je bezoekt zijn afwisselend, zo heb je een snoepjeswereld, waarin je gemberkoek huisjes hebt of een piratenwereld vol met bootjes. En de mogelijkheden die de tools je bieden zorgen er voor dat het bouwen van gehele werelden aangenaam is. Je hebt een tool om de grond te verhogen en te verlagen en een verf tool om kleur toe te voegen. Je kunt hele wegen uitbreiden om bijvoorbeeld lava af te dekken en ga zo maar door. Als je eindelijk aan de slag mag gaan met je eigen wereld bouwen dan is er maar één limiet: Je eigen creativiteit. Wat mooi is meegenomen is de mogelijkheid om te kopiëren. Als je met bloed, zweet en steentjes een heel kasteel hebt gebouwd van alleen kleine steentjes (geen idee waarom, sommige gamers zijn masochistisch) dan kan je deze makkelijk kopiëren en in alle werelden plaatsen. Ben je alleen tevreden over je kasteel, maar niet over de rest van de wereld? Geen probleem dan voeg je het kasteel toe aan je collectie en dan begin je opnieuw. Wat ook leuk is, is de mogelijkheid om je gedaante te veranderen. In de Story mode/tutorial van epische proporties kan je na het voltooien van missies de poppetjes aan je verzameling toevoegen. Ieder poppetje heeft zijn eigen eigenschappen. Zo kan de astronaut zonder problemen overleven onder water en kan de skelet zelfs op de bodem lopen. Het leuke hieraan is dat je met een simpele handeling van uiterlijk kan veranderen om zo diverse vaardigheden te gebruiken.

Met LEGO Worlds doet TT Games een poging om mee te draaien in het World-building genre. Het idee is leuk en de mogelijkheden zijn eindeloos, maar om daadwerkelijk aan de slag te moeten gaan moet je eerst honderd gouden steentjes verzamelen. De missies die je daarvoor moet doen zijn repetitief en stralen niet van originaliteit, om over de framedrops maar niet te beginnen. LEGO Worlds is een leuke poging, maar hij zal helaas niet bovenaan mijn lijstje met World-building games komen.