• Besturing functioneert goed
  • Toegankelijk voor beginners
  • Pay to win-microtransacties
  • Maar één Blitz-kaart
  • Is soms buggy, vooral op de PC
  • Niet erg origineel

De eerste Halo Wars was voor mij een leuke spin-off van de bekende franchise. Het spel werd goed ontvangen door de pers, maar een groot verkoopsucces werd het niet. De ontwikkelaar, Ensemble Studios, die ook verantwoordelijk was voor de roemruchtige Age of Empires-serie moest zelfs haar deuren sluiten. Niemand had dan ook een vervolg verwacht en al helemaal niet van The Creative Essembly, dat een onderdeel van SEGA is. Met weinig bombarie is er dan nu toch Halo Wars 2, een strategiespel dat toegankelijk voor beginners moet zijn.

Het RTS-genre staat bekend als een genre dat eigenlijk alleen op de PC echt goed uit de verf komt. Zonder muis blijft het vaak wat behelpen om de grote aantallen eenheden snel van A naar B te krijgen. Gelukkig heeft The Creative Essembly er alles aan gedaan om deze problemen te verhelpen en is Halo Wars 2 daarnaast ook een Play it anywhere-titel. Heb je een krachtige PC, dan kun je dus naadloos wisselen tussen de Xbox One en de Windows 10-versie, zonder extra bij te hoeven betalen.

Blitzkrieg

Halo Wars 2 is een vrij conservatieve titel, maar heeft ook iets nieuws. De Blitz modus is een geheel nieuwe multiplayer-speelwijze voor het genre. Je kunt in Blitz een generaal kiezen en een bijpassend deck met kaarten samenstellen. Het is mogelijk om het met twee, vier of zes spelers in teams tegen elkaar op te nemen. Er zijn twee startpunten en drie controlepunten. Het is daarbij de bedoeling om twee of meer controlepunten in bezit te houden, om zo aan de scorelimiet te komen. Dit doe je door kristallen te verzamen en kaarten uit te spelen. Het tempo ligt in deze modus hoog en teamwork wordt erg aangemoedigd, waardoor het speltype snel en strategisch is.

Door dagelijkse en wekelijkse uitdagingen te voltooien en door ervaring te vergaren kun je nieuwe pakjes kaarten krijgen. Hierdoor heb je meer keuze bij het samenstellen van jouw deck en dubbele kaarten maken eenheden sterker dan voorheen. Dit principe werkt prima en dreef mij ertoe flink door te blijven spelen. Er zijn echter twee enorme nadelen bij Blitz. Ten eerste is er slechts één map beschikbaar en ten tweede zijn er microtransacties mogelijk. Voor stevige bedragen kun je hele karrevrachten aan nieuwe kaarten kopen, waardoor je een oneerlijk voordeel in multiplayer battles krijgt. Pay to win dus en dat is nooit fijn.

Strategie voor beginners en experts

Halo Wars 2 is geen moeilijke titel en veel toegankelijker dan de Total War-reeks van dezelfde ontwikkelaar. De campagne bevat gevarieerde missies met een vrij sterke structuur. Je wordt dus niet geheel vrij gelaten. Hetzelfde geldt voor het bouwen van de basissen. Je hebt vaste locaties waar je kunt bouwen, waardoor je binnen no time een functionerende basis hebt. Het nadeel van deze vorm is dat het spel nooit echt als iets aanvoelt dat je jezelf eigen maakt. Je hebt geen mooi eigen dorpje met persoonlijkheid; alles is gericht op gameplay.

De campagne speelt zich net af na de gebeurtenissen uit Halo 5. De filmpjes die het verhaal uit de doeken moeten doen zijn prachtig en alleen al om die reden het kijken meer dan waard. Inhoudelijk boeide het verhaal mij echter niet. Het gaat grofweg over een groep Brutes, die zichzelf The Banished noemen en zich afzetten tegen The Covenant en de laatste resten van de menselijkheid. Het UNSC-schip The Spirit of Fire komt daarbij per ongeluk in aanraking met The Banished en gaat met een aantal Spartans en de rest van hun troepen de strijd aan, ook al zijn ze zwaar in de minderheid. Helaas merk je niets van de spanningen en de penibele situatie van de mensen tijdens de missies en hebben de Spartans vrijwel geen persoonlijkheid. De missies zijn vaak wel leuk, maar worden zeker niet zo mooi aangekleed als vroeger bij Command & Conquer bijvoorbeeld het geval was.

Daarnaast is het spel grafisch, buiten de filmpjes om, niet bijzonder mooi. De eenheden zijn gevarieerd en zien er goed uit, maar de omgevingen zijn wat simpel en gedateerd. Kijk dus vooral niet te lang naar de lelijke beplanting. Halo Wars 2 kan zeker wel mee, maar kan niet opboksen tegen de grafische pracht van Halo 5. De PC-versie ziet er overigens vrijwel gelijk uit. Het geluid daarentegen is wel prima en de muziek past goed bij de Franchise, tezamen met de stemmen en de sterke geluidseffecten.

Met muis of met een controller?

Het besturen van een RTS op een console is meestal wat behelpen, tenzij er voor de console een muis beschikbaar is (zoals bijvoorbeeld op de Saturn of Dreamcast). Persoonlijk kan ik hier vaak wel mee dealen, maar ideaal is het nooit geweest. The Creative Essembly is zich bewust van deze zwakte en heeft de knoppen op de controller daarom optimaal gebruikt. Vooral de bumpers worden veelvuldig gebruikt om eenheden op het scherm, of op de gehele kaart te selecteren. Het bouwen van eenheden en het gebruiken van ondersteunende vaardigheden doe je met behulp van cirkelmenu’s. Heel snel losse eenheden selecteren blijft wel wat prutsen op de controller, waardoor een muis nog altijd te prefereren is. Op de console selecteerde ik meestal vanwege het gemak maar gewoon alle eenheden op het scherm, terwijl ik op de PC meer geneigd was te gaan micro managen. Op de PC is het echter wat vreemd om te moeten omgaan met de cirkelmenu’s en vele keyboardshortcuts. Het is duidelijk een compromisoplossing geworden.

Andere multiplayermodi

Natuurlijk is het ook mogelijk om buiten de Blitz modus om met anderen te spelen. Zo is de hele campagne coöperatief te spelen, kun je samen tegen de computer spelen of kun je het in drie hoofdtypen tegen elkaar opnemen. Vooral alle coöperatieve mogelijkheden verlengen wat mij betreft de herspeelbaarheid van het spel enorm. Strategiespellen lenen zich er erg goed voor om snel en efficiënt samen te spelen. Je kunt nu eenmaal meer taken tegelijk voltooien en meer troepen tegelijk individuele orders geven.

Ook tegen elkaar spelen is vermakelijk, al pakte het mij minder dan Blitz. Je kunt het al dan niet in teams tegen elkaar opnemen in een Deathmatch, maar het is ook mogelijk om te spelen om control points. Dit kan in Strongholds en in Domination, met als verschil dat in Strongholds upgrades periodiek vrijkomen en er geen limiet is aan het aantal credits dat je kunt besteden en je bij Domination een reguliere opzet hebt. Er is in alle modi natuurlijk wel een limiet aan het aantal troepen dat je kunt hebben.

Mede door de dagelijkse en wekelijkse uitdagingen werd ik ertoe gedreven om alle modi regelmatig af te wisselen en om steeds andere generaals te kiezen. Hierdoor bleef het spel afwisselend en boeiend. Hopelijk kunnen de nog uit de komen uitbreidingen dat ook doen, want er zijn onder andere (betaalde) multiplayer en single player levels beloofd.

Halo Wars 2 is een onverwachte release, maar dat maakt het spel zeker niet minder welkom. Het spel biedt een mooie ervaring voor beginnende en gevorderde RTS-spelers en is zowel in je eentje als met anderen (coöperatief en tegen elkaar) erg vermakelijk. Verwacht echter niet veel nieuws onder de zon, buiten de leuke, maar ook beperkte Blitz modus om. Het Halo-sausje maakt het geheel mooi af, waardoor ik Halo Wars 2 warm kan aanbevelen en hopelijk krijgt deze game wat meer succes dan het eerste deel.