• Visuele stijl - Back to the 80's!
  • Pompende soundtrack
  • Simpele gameplay
  • Losse controle
  • Upgrades te eenvoudig
  • Mager op vlak van modi

Meng de SNES FX chip stijl met Tron en je krijgt GRIDD: Retroenhanced, een psychedelische arcade shooter van de Italiaanse developers Antab & Kongregate. Qua gameplay gaat GRIDD voluit old skool, maar uiteindelijk valt het hele pakket nogal licht uit op het vlak van modes en extras

Hack the planet!

GRIDD is de opvolger van de Windows Mobile game GRIDD. Je speelt een computervirus dat koste wat kost een vijandige mainframe wil in geraken. Je ultieme doelstelling is de ware aard van het mysterieuze netwerk blootleggen. Tijdens je tocht zit een gigantisch hoofd je achterna. Qua verhaal is hiermee ook alles wel gezegd. Het spel biedt een arcade- en een endless mode. Die laatste modus speel je enkel vrij nadat je de arcade mode hebt uitgespeeld, wat de gemiddelde speler zo'n half uurtje zal kosten.

Op de lange baan

Qua gameplay valt GRIDD in de "3D railshooter met Starfox stijl" categorie, maar dan zonder de pluizige sidekicks. Jouw virus heeft de vorm van een klein ruimteschip en vliegt langs een baan, gedrenkt in neon kleuren. De mainframe vecht terug met obstakels en vijanden in zeer simpele geometrische vormen. GRIDD blinkt uit in z'n retro stijl en springt kwistig om met neon pink en sound effects recht uit een 80's arcade. Extra punten trouwens voor de soundtrack die je al pompend vooruit stuwt.

Lichtvoetig

De controle kan niet eenvoudiger met één analog stick en één knop om te vuren. Je wapens kun je upgraden met items die je langs je pad vindt, maar verwacht geen uitgebreid wapenarsenaal of een clearscreen bom. Je voelt je nooit echt superkrachtig, omdat de wapens weinig vuurwerk bieden. Zelfs met een upgrade of drie bleef ik een proppenschietergevoel hebben.

In beeld blijven

De camera volgt de baan en niet jouw ruimtetuig wat de controles lichtjes schizofreen maakt. Bovendien voelt alles zeer licht aan, waardoor je bij de minste tik tegen de thumbstick naar de andere kant van het scherm vliegt. Je vliegt dus redelijk chaotisch rond over het hele scherm. De beste arcade games blinken nu juist uit in scherpe controle en de uitdaging om bij elke nieuwe run je prestaties te verbeteren, bij GRIDD Retroenhanced blijft raken of geraakt worden te willekeurig om je skills bij te schaven.

#Likeaboss

De bossfights in GRIDD maken veel goed en vormen de spectaculairste momenten in de arcade mode. Qua aanpak blijft het allemaal vrij standaard: zwakke plekken hebben een gele kleur, dus je schiet op alles wat geel ziet.

Eindeloos

Tenslotte nog iets over de endless mode, de eigenlijke kern van het spel. In tegenstelling tot de arcade mode wordt deze mode willekeurig samengesteld en is dus bij elke speelbeurt anders. In endless zet GRIDD alles op alles en krijg je alle mogelijke vijanden in grote getallen op je afgevuurd. Voordeel is wel dat je score bijgehouden wordt van sessie tot sessie. Zo start je niet elke keer vanaf nul.

GRIDD Retroenhanced valt algemeen bekeken iets te licht uit, zowel in het aantal modi als in de controles zelf. Het maakt veel goed met z'n leuke visuele stijl en bijhorende soundtrack, maar in dit genre gaat mijn voorkeur toch eerder naar Thumper uit dat zowel visueel, als op vlak van strakke gameplay hoge toppen scheert.