• Prachtige bijpassende muziek
  • Extreem lange laadtijden
  • Besturing kan wat vlotter
  • Niet herspeelbaar

Danny Geveling | zondag 24 Jul 2016, 12:00

Fragments of Him is eigenlijk geen spel, maar meer een beleving, aldus de makers. Zijn wij het daarmee eens?

Ontwikkelaar Sassybot bestaat uit twee personen en komt uit Breda. Cool! De twee heren van Sassybot zijn 3 jaar bezig geweest voordat dit spel in zijn complete vorm het daglicht zag. Tino en Elwin (link) hebben hun best gedaan om een complete belevenis neer te zetten en dat is ze aardig gelukt.

Fragments of Him is een spel dat je niet dagelijks tegenkomt. Je krijgt een kijkje in het leven van Will in de periode voor en na zijn dood. Je volgt een klein groepje mensen dat deel uit maakte van zijn leven en ziet hoe ze omgaan met het verlies van een dierbare.

Als het spel begint krijg je direct de eerste keuze die je moet maken. Er verschijnen drie opties in beeld en jij als speler kiest wat de hoofdpersoon gaat zeggen. Het spel wordt beschreven vanuit de eerste persoon, maar dat is het eigenlijk niet. Je loopt als het ware mee met de karakters in het spel. Je loopt vanuit de eerste persoon door de gang van het flat en je krijgt steeds kleine keuzes aangeboden. Will, de persoon met wie je op dat moment mee loopt, verschijnt voor je op twee verschillende plaatsen. Op de trap en voor de lift. Door op één van de twee te drukken maak je de keuze om met de lift te gaan, of met de trap. Ik koos voor de lift, waarna Will zijn gedachten de vrije loop geeft en beseft dat een lift een soort wonder is dat iemand ooit heeft uitgevonden. Hij realiseert zich dat hij niet vaak genoeg stil staat bij dit soort dingen. Dit soort gedachtespinsels komen vaak voor in het spel. Over het verhaal zelf ga ik bewust verder heel weinig vertellen. Dit spel draait namelijk puur om het verhaal - om het nu te verklappen, wordt die o zo belangrijke beleving verpest. Wat ik wel kan vertellen is dat het een emotionele rit is die je laat realiseren dat we allemaal een keer dood gaan en dat het belangrijk is om in de tussentijd zoveel mogelijk te genieten. Heftig!

Spelen als oma

De besturing is even wennen. Het had allemaal wat vlotter gemogen. Door op de rechter trigger te drukken verhoog je het tempo en kom je iets sneller vooruit. Door op objecten te drukken die geel oplichten krijg je de gedachtes van de personages te horen en op die manier wordt het verhaal gaandeweg steeds duidelijker. Zo vertelt Will zijn oma een heel verhaal terwijl je als haar personage de kamer klaarmaakt voor het kerstdiner. Eerst lichten de kerstballen geel op en als je erop drukt verschijnen deze in de boom, waarna oma een stukje van haar gedachten prijs geeft. Vervolgens druk je op de guirlande en wederom krijg je een fragment van haar gedachten terwijl ze deze ophangt. Op die manier doorloop je het spel. Zo zet je bijvoorbeeld thee om op diezelfde manier gedachten van Will te kunnen beluisteren. Gedurende het spel krijg je de controle over de oma van Will, zijn vriendin, en een vriend.

Simpel en perfect

Dat is hoe de graphics er naar mijn mening uitzien. Mijn vrouw is architect en ik moest meteen denken aan haar tekeningen toen Fragments of Him opstartte. De architectonische hoeken en kleuren zien er uit alsof het een project is dat nog gerendeerd moet worden. Zwart wit met af en toe een kleurtje verstopt, zoals dashboardverlichting van een auto, de zon in de lucht, een nachtlampje of de gele omlijningen wanneer iets interactief wordt. Deze stijl geeft je een soort rust en dat is precies het gevoel dat perfect bij dit spel aansluit. Ook de personages zijn op dezelfde manier weergegeven. Wat me vooral opviel is dat ze geen ogen hebben en ondanks dat toch op één of andere manier de emotie van verdriet uitstralen. De prachtige pianomuziek verbindt alles tot een mooi, emotioneel geheel.

Fragmenst of Him laat je nadenken over het leven. Op sommige momenten leert het je zelfs hoe je over bepaalde dingen beter kan denken. Het leert je te genieten van ieder moment en laat je zien dat veel dagelijkse problemen triviaal zijn. Ondanks de lange laadschermen, word je toch meegesleurd in het verhaal en kan ik je garanderen dat je het gevoel krijgt er deel van uit te maken. Het is een kijkje in het leven van een familie zoals veel andere families. Echte mensen, met echte gevoelens. Voor mij is Fragments of Him een meesterwerk. Zelden heb ik een spel gezien waar de personages zo goed zijn uitgewerkt. Ken je dat gevoel dat je een boek uitleest en dan de komende vijf minuten alleen voor je uit kan staren en zuchten? Dat is het gevoel dat je krijgt na het spelen van dit spel. Niet vanwege de originaliteit van het verhaal, maar vanwege de diepgang en de manier waarop het wordt gebracht. Het enige dat ik kan doen voor de toekomst is hopen dat Sassybot weer de studio in duikt voor een volgend spel. Dan alleen met meer drastische keuzes, zodat je het spel nog een keer wilt spelen!