Een keihard en meedogenloos avontuur staat op je te wachten in de nieuwe Far Cry! Lees hier de recensie.

• Tot de nok toe gevuld met content
  • Interessante personages en een meeslepend verhaal
  • Bijzonder gedetailleerde graphics
  • Hoe jij aan de slag wilt gaan, heb jij zelf in de hand
  • Niets nieuws onder de zon
  • Co-op geeft maar aan één speler progressie

Na een kleine tussenstop in de prehistorie, is het weer de hoogste tijd voor een nieuw avontuur in de “Far Cry”-reeks, het vijfde deel inmiddels. Daardoor gaan we ons automatisch afvragen of er nog voldoende vernieuwing in de reeks zit om ons te blijven boeien. Laat die vraag om vernieuwing in een nog niet zo ver verleden net één van de grootste kritiekpunten zijn van de blockbusters van Ubisoft. Of Far Cry 5 eerder enerverend dan meeslepend is, ontdekken jullie hier!

Om eerlijk te zijn had ik heel wat meer moeite om in het game te komen dan anders. Na een spectaculair begin, word je gedropt in het midden van de map. Daar word je bijgestaan door Richard Roosevelt, met roepnaam “Dutch', die leeft in een bunker op zijn eigen eiland in Hope County. Dutch heeft Hope County in de handen zien vallen van Joseph Seed en zijn volgelingen. Joseph Seed is de leider van Eden's Gate, een religieuze, maar gewelddadige groepering die over een groot arsenaal wapens en andere middelen beschikt om ongelovigen te bekeren of te doden. Al snel vond ik dit een enorm ongeloofwaardig verhaal, net zoals we dat reeds gewoon waren uit de vorige delen van Far Cry. Hoe kan een sekte zo uitgroeien dat ze een hele regio onder controle krijgt en het volk zo ver krijgt om mee te vechten tegen de mensen die hen in de weg staat? Jammer genoeg drong snel tot mij door dat het allemaal niet zo onrealistisch is, gelet op de huidige wereldproblematiek van terrorisme en narcistische wereldleiders. Anyway, voor zulke diepzinnige gedachtes zijn er andere media dan een luchtige recensie. Ik ga dus maar al te graag verder met te vertellen hoe we gaan proberen het imperium van Joseph Seed, die zich - al even narcistisch - maar al te graag Father laat noemen, te doorbreken.

Drie gebieden veroveren

Hope County bestaat uit drie verschillende gebieden, die elk onder het gezag staan van een andere vertrouweling van Joseph Seed. Om dichter bij de opperbaas te geraken, zul je het gezag van de verschillende vertrouwelingen moeten proberen te doorbreken. Elk gebied van een vertrouweling heeft een ander speerpunt in het verhaal en bijgevolg in de missies. Zo is John Seed een advocaat die op een religieuze manier inwoners in zijn ban probeert te houden en hun probeert te bevrijden van hun zonde. De regio van Faith Seed staat dan weer in het teken van de drug bliss. Het berggebied van Jacob Seed voelt tot slot wat meer militair aan, aangezien hij instaat voor het rekruteren van soldaten. Eigenlijk lijkt het uitzicht van de map, alsook de structuur van het verhaal, erg op dat van het vorig jaar verschenen Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands. Toch merk je, als je wat langer speelt, dat het niet zomaar blind knip- en plakwerk is. Omdat er bij Wildlands een gigantisch aantal kleine gebieden waren, met evenveel bazen, was er amper diepgang in het verhaal. In Far Cry 5 kom je de hoofdrolspelers gewoon vaker tegen. Je komt meer over hen en het gebied te weten. Soms zelfs zonder er zelf op zoek naar te moeten gaan. Regelmatig word je ontvoerd of tegengehouden door één van de drie vertrouwelingen en moet je proberen te ontsnappen. Een erg leuke toevoeging, al vond ik het op het einde nogal steeds op hetzelfde stramien beginnen én eindigen, waardoor mijn enthousiasme na de zoveelste gijzeling er wel uit was. Toch zorgt dit voor de opbouw van het verhaal en je band met de vijanden. Deze verbondenheid creëer je trouwens niet enkel met je vijanden, maar ook met je bondgenoten.

Samen met je guns for hire

Als je tijdens de missies even wat hulp nodig hebt, kun je rekenen op vrienden die je eerder in het spel bevrijdt of een dienst bewezen hebt. Deze zeven bondgenoten hebben ieder hun eigen voordelen. Zo zorgt Boomer dat je alle vijanden gemarkeerd kunt zien. Super handig als je nog op zoek moet gaan naar de laatste vijand of, omgekeerd, wanneer je sneaky te werk wilt gaan, maar er zeker van wilt zijn dat er geen vijand net om het hoekje zit. Het heeft geen zin om elke “guns for hire”-bondgenoot uit te leggen, want ik hoef jullie niet te vertellen dat dit een enorm verschil maakt op het vlak van variatie. Op deze manier blijven missies waar je een bepaald gebouw of gebied moet bevrijden steeds fris aanvoelen. De ene keer ga je geniepig te werk en gebruik je personages zoals Grace Armstrong of Jess Black. De andere keer ga je voor het brute geweld van Sharky Boshaw of Hurk. Het meeste plezier heb ik echter beleefd aan de hulp van bovenaf. Voor luchtsteun kun je een beroep doen op Nick Rye of Adelaide. Vooral Nick Rye is zowat een noodzaak in sommige gebieden, want wanneer de vijand hun luchtmacht op je afstuurt is er amper ontkomen aan. Nick Rye zo snel mogelijk vrijspelen is dus de beste tip die je in deze recensie zal tegenkomen!

De variatie in gameplay zit natuurlijk niet enkel in de huurlingen. Ook je wapenarsenaal is indrukwekkend te noemen. Machinegeweren, vlammenwerpers en jachtbogen zijn maar enkele van de vele wapens die je gaat tegenkomen. De meeste wapens kun je dan nog eens uitrusten met geluidsdempers (nog een aanrader), extra munitie of andere vizieren. Molotovcocktails, werpmessen of C4's mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Naast ze gewoon te vinden, kun je ze ook craften wanneer je over de juiste benodigdheden beschikt. Dit grote arsenaal zou natuurlijk zijn doel missen indien alles qua speelstijl hetzelfde zou aanvoelen. Gelukkig kan ik jullie vertellen dat de wapens voldoende realistisch aanvoelen en aangenaam te gebruiken zijn. Zo is de jachtboog overduidelijk het moeilijkste wapen om te hanteren. Erg gaaf wel, maar voor mezelf nog steeds niet ideaal wanneer er net wat teveel vijanden op me afkomen. Daarnaast wil ik het ook even hebben over de besturing van de voertuigen. Waar ik in Wildlands soms moeite had met de besturing op de kleine stoffige landweggetjes van Bolivia, is dit euvel in Far Cry 5 volkomen verholpen. De wegen liggen in Hope County er natuurlijk wat beter bij, maar de besturing is gewoon ook weer een stukje verbeterd.

Wat is er nog allemaal te doen?

Als ik aan een Ubisoftgame denk, denk ik meteen aan een game bomvol content. Dit is in Far Cry 5 absoluut niet anders. Naast de vele hoofdmissies, het vrijspelen van de Guns For Hire, de zijmissies en alle andere manieren waarmee je verzetspunten tegen de familie Seed gaat verzamelen, is er zoveel meer te doen. Far Cry 5 bezit alles wat een hedendaags game moet hebben. Zo is er een skill tree om je personage te verbeteren en de voordelen die je hiermee kunt uitkiezen moet je vrijspelen met ervaringspunten die je krijgt door uitdagingen te voltooien. Daarnaast kun je, in plaats van ze gemakkelijk in een winkel te kopen, op zoek gaan naar ingrediënten om hulpmiddelen, zoals molotovcocktails, te creëren. Ook kun je op zoek gaan naar de geheime prepperlocaties waar je een hoop waardevolle loot kunt vinden of op jacht gaan om vellen te bemachtigen van één van de vele verschillende wilde dieren. Vissen kun je ook en het is niet eens zo saai als het klinkt!

Alsof dat nog niet genoeg is, voegt Far Cry 5 ook nog wat bij dat eigenlijk niet veel met het eigenlijke game te maken heeft. In Far Cry 5: Arcade kun je zelf kleine minimaps aanmaken om te spelen met vrienden. De voorbeelden welke Ubisoft ons laat spelen, tonen alleszins dat de mogelijkheden oneindig zijn. Ubisoft gaat zelf de volledig hilarische toer op. Zo werd ik losgelaten in een bizar opgebouwd huis waar ik zo snel mogelijk moest proberen te ontsnappen. In een andere minigame werd ik dan weer aangevallen door een bende gedrogeerden. Voor mezelf is het enkel maar een leuk extraatje, maar ik begrijp maar al te goed wanneer het concept echt wel gaat aanslaan bij de community of onder vrienden.

Far Cry 5: Arcade is trouwens niet het enige waar je met een vriend aan de slag mee kan gaan. Het game is volledig uit te spelen in co-op. Jammer genoeg krijgt enkel het hoofdpersonage de progressie in het verhaal en zal de andere de missie ook nog eens zelf moeten spelen. Beetje jammer, want het game is op zichzelf al groot genoeg dat je de missies zeker geen twee keer moet spelen.

Grafisch ziet het game er op de Xbox One X sterk uit. Persoonlijk vond ik Assassin's Creed: Origins er echter nog net wat beter uitzien. Origins vond ik daarentegen wel wat bugs met zich meebrengen. Dat ben ik in Far Cry 5 niet zo tegengekomen en dat is, zeker voor een Ubisoft titel, een absolute plus. Wat ook echt mijn aandacht trok, waren de details die je overal tegenkwam. Elke bar, elke winkel en elk woonhuis ziet er enorm realistisch uit door de attributen die aan de muur hangen en in de kamers staan. Dit zorgt, samen met de fijne besturing, dat het bijzonder aangenaam vertoeven is in Hope County. Tot slot ook nog een dikke pluim voor de prachtige soundtrack. De tijd dat een soundtrack enkel belangrijk was voor een film is al even voorbij, maar hierdoor voelt het game alweer een beetje meer als een volledig entertainmentproduct aan.

Far Cry 5 doet niets nieuw, maar wat het doet, is beter dan wat we voorheen gezien hebben. Ten eerste is er enorm veel te doen. Toch houdt dit niet in dat het meteen saai wordt, aangezien het game de speler zelf laat bepalen wat ze willen doen en op welke manier. Ondermeer door te switchen tussen je bondgenoten, de zogenoemde Guns for Hire, kan je de missies op verschillende manieren aanpakken. In games met veel content gaat het verhaal vaak naar de achtergrond, maar in Far Cry 5 is dit niet het geval, omdat het verhaal, en de familie Seed, boeiend genoeg is. Grafisch ziet Far Cry 5 er bijzonder gedetailleerd uit. Het enige échte minpunt dat ik kan vermelden, is dat de co-opmodus wat zinloos aanvoelt, omdat maar één van de twee spelers de verhaalprogressie ontvangt. Gelukkig heeft Ubisoft er wat anders aan toegevoegd om je te kunnen vermaken met je vrienden. Far Cry 5: Arcade zal zeker een grote groep gamers aanspreken. Hope County heeft ondertussen geen geheimen meer voor mij, maar dat heeft me enorm veel leuke uren opgeleverd. Ik ben oprecht blij dat deze game in het wat rustige voorjaar verschenen is.