Na jaren van afwezigheid mogen we eindelijk weer de avonturier uithangen in Morrowind. Hoe pakt dit uit?

• Leuke sidequests
  • Nieuwe klasse
  • Er valt genoeg te doen om uren bezig te zijn
  • PvP balans laat te wensen over
  • Draagcapaciteit is nog steeds te laag

Morrowind is de grootste uitbreiding die de Elder Scrolls Online heeft mogen ontvangen. Je kunt er zelfs voor kiezen om een geheel nieuw personage te creëren voor je grootse avontuur in dit gebied. Los daarvan zijn er natuurlijk nog genoeg andere vernieuwingen toegevoegd die de speelervaring nog aangenamer maken.

Oude jongens krentenbrood

Aan het begin van ESOM stap je van de boot af die aanmeert in Seyda Neen. Geen onbekende locatie voor The Elder Scrolls veteranen. Hier zie je dat ze bij Bethesda veel tijd en aandacht hebben besteed aan deze uitbreiding op hun MMO. Het is echter niet alleen aan het begin, maar bijna overal een feest van herkenning voor de gamers die al een geruime tijd meedraaien in de wereld van Tamriel. Zeker de belangrijkste stad in Morrowind, Vvardenfell, trakteert de gamers op bekende Morrowind uitzichten. Het is trouwens wel belangrijk om te vermelden dat bepaalde elementen uit de originele The Elder Scrolls III: Morrowind (2002) net iets anders zijn. ESOM speelt zich namelijk 700 jaar voor Morrowind af, waardoor bepaalde factoren in de game net iets anders zijn. Een voorbeeld hiervan is de grote vulkaan, welke hier nog niet actief is, waardoor de directe omgeving er omheen een stuk groener is dan je je waarschijnlijk herinnert. Uiteraard is de uitbreiding ook uitermate geschikt voor gamers die volledig nieuw zijn in dit gebied van Tamriel. Er valt, zoals verwacht van ESO, weer genoeg te verkennen dus het is belangrijk dat je niet te veel hooi op je vork neemt, want dan komt er niks meer terecht van je missies.

Nieuw, nieuwer, nieuwst

Zoals ik al zei, voegt Morrowind een aantal nieuwe dingen toe aan de wereld van Tamriel. Te beginnen met een nieuwe klasse, de eerste sinds de release in 2014. Het betreft de Warden, een klasse met drie skilltrees die zowaar allemaal handig zijn. Zo is er Green Balance for healing, Winter’s Embrace voor defensieve gameplay en natuurlijk de Animal Companion voor het summonen van companions. Wat mooi is aan de Warden, is dat hij ingezet kan worden op allerlei posities, denk bijvoorbeeld aan healer of (light)tank. Al deze posities weet de Warden meestal tot een goed einde weet te brengen. Natuurlijk zijn veel abilities niet zo goed als de toegewijde klassen, zoals de Dragonknight of Tank, maar omdat de Warden goed gebruik kan maken van zijn skills zorgt dit voor interessante gevechten. Dit maakt de Warden ook uitermate geschikt als keuze voor gamers die alleen op pad gaan, wat bij mij ook het geval was.

Naast de nieuwe klasse is er natuurlijk nog meer toegevoegd. Zo is er een nieuwe raid bijgekomen, zijn er nieuwe typen daily quests en ook een nieuwe Player-versus-Player mode genaamd Battlegrounds. In Battlegrounds nemen drie teams van vier spelers het tegen elkaar op in bekende modi zoals Capture the Flag, Deathmatch en Domination. Helaas heb ik de meerderheid van de matches in Battlegrounds niet tot een goed einde kunnen brengen, wat vooral te maken had met balancing. Ik, als voornamelijk solo player (mijn vrienden spelen de game amper), nam het regelmatig op tegen spelers in teams die ten eerste goed op elkaar waren afgestemd, maar die ook gear hadden die zelfs in mijn dromen nog te hoog gegrepen waren. Want ondanks dat Champion Points niet worden meegeteld tijdens Battlegrounds, zijn de armor en wapen bonussen nog wel actief. Dus met de juiste set heb je het eigenlijk voor het zeggen, wat het voor de onervaren spelers een stuk minder leuk maakt om PvP te proberen.

Een intrigerend Morrowind

Los van de PvP zit Morrowind boordevol content die iedereen een lange tijd bezig zal houden. De hoofdlijn van het verhaal duurt gemiddeld 25 uur en is een goede aanvulling op het gehele pakket van ESO, maar het zijn vooral de sidequests die je bij zullen blijven. De sidequests leggen veel focus op de onderlinge strijd tussen de twee stammen van de Dunmer. Zo is er één factie van de Dunmer die Huizen hebben opgericht en de andere factie betreft de zogeheten Ashlanders. De Ashlanders erkennen de drie nog levende goden, Vivec, Sotha Sil en Almalexia, niet, wat kwaad bloed schept bij de Dunmer die aangesloten zijn bij de diverse Huizen. Verwacht veel moord, intrige en mysterie rondom deze Dark Elves. Wat bijdraagt aan de ervaring is dat de questlines van Morrowind erg goed geschreven zijn. Ik heb regelmatig getwijfeld over mijn beslissingen aan het einde van een questline. Had ik wel de juiste keuze gemaakt? Er zijn uiteraard nog meer rassen te vinden in Morrowind. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Argonians? Nog niet zo lang geleden was dit ras in Morrowind een van slaven. Overal om je heen vind je boeken, notities en personen die het hebben over het slavenverleden van de Argonians. In sommige gebieden zijn ze zelfs nog steeds slaven (waar ook weer sidequests aan zijn verbonden).

Water bij de Skooma doen

Mijn ervaringen in Morrowind zijn, los van de PvP, overwegend goed, maar er zijn natuurlijk altijd dingen die beter hadden gekund. Zo was Bethesda aardig genoeg om spelers te voorzien van een paard aan het begin van ESOM, maar zelfs het paard kan de vele simpele sidequests niet redden. Nog steeds zijn er veel crafting quests en ook de quests waarin je van het ene naar het andere gebied moet reizen om iets af te geven zijn rijkelijk aanwezig. Het moet voor beginnende spelers natuurlijk niet te spannend zijn aan het begin. Dan is er het hekele punt van de carrying capacity. Zoals je gewend bent van TES games kun je veel voorwerpen in de wereld meenemen. Oftewel je zit al gauw aan je maximale hoeveelheid items. Om dit op te vangen is er een Crafting Bag beschikbaar, waarin al je crafting materialen worden opgeslagen, maar daar moet je weer voor betalen. En dan bedoel ik met echt geld in de vorm van een credit card of wat je ook gebruikt voor Xbox Live. Om een Crafting Bag te krijgen moet je namelijk een ESO Plus abonnee zijn, wat je gemiddeld € 10,99 per maand kost. Toegegeven de andere extra’s, zoals toegang tot alle dlc is een mooi extraatje, maar je betaalt er wel voor.

De Elder Scrolls Online: Morrowind voldoet aan de verwachtingen. De game is een feest van herkenning voor de veteranen en boeiend genoeg voor de nieuwkomers. De meerderheid van de quests zijn goed geschreven, waardoor je regelmatig je keuzes moet overdenken. Ook is er met een nieuwe klasse, nieuwe daily challenges, en een raid genoeg content om je bezig te houden. De PvP echter kan dankzij de matige balancing zorgen voor frustraties. Daarnaast is je carrying capacity nog steeds beperkt en zitten er ook veel saaie, eentonige missies in de game. Al met al is Morrowind echter een geweldig nieuw hoofdstuk in het toch al uitstekende Elder Scrolls Online universum.