• Transformaties voor elk ras
  • Expert Missions
  • Veel variatie
  • Niet echt toegankelijk voor mensen die Dragonball niet kennen
  • Als je een nieuwe character aanmaakt moet je helemaal opnieuw beginnen
  • Multiplayer is nog niet helemaal in orde

In Dragonball Xenoverse werd je voor het eerst in de schoenen gezet van een zelfgemaakte character om de werelden en tijdlijnen van het Dragonball Z universum te redden. In deel 2 mag je wederom een character aanmaken om hetzelfde kunstje nog een keer te doen. Maar is er ruimte voor verandering bij een game die alles, volgens de meeste gamers, goed op orde had? Het antwoord daarop krijg je in de review.

Voordat je een character aan mag maken, krijg je eerst de optie om opgeslagen data uit de eerste Xenoverse te importeren. Dit heeft invloed op een aantal dingen in de game, waarover ik later meer zal vertellen. Wederom krijg je de keuze uit vier verschillende rassen: Mensen, Saiyans, Majin en het Frieza-ras. De perks die de rassen hebben zijn niet veranderd, dus Majin hebben de hoogste Defense, mensen zijn All-round, Saiyans zijn het beste in Ki-gebaseerde aanvallen en het Frieza-ras heeft de hoogste Attack. Verder zijn de perks ook afhankelijk van het geslacht van je character, dus het is belangrijk om alle informatie te lezen.

Toki-Toki City

Als je character klaar is dan wordt je geplaatst in Konton City. Een stad die vroeger bekend stond als Toki-Toki City. De stad is echter zeven keer zo groot en het lijkt er op dat de ontwikkelaar veel meer oog voor detail had, want de stad (zowel on- als offline) ziet er grafisch prachtig uit met uiteenlopende gebieden, van een Namek-gedeelte tot aan een gebied met reuzen bamboe. Indien je een character hebt geïmporteerd uit de eerste Xenoverse, dan zal je nu ook een hologram zien van deze held. Je character staat namelijk bekend als de held van Toki-Toki City, dankzij de avonturen uit Dragonball Xenoverse. Je oude character maakt ook een aantal cameo appearances gedurende de game. Als je klaar bent met de omgeving aanschouwen dan is het tijd om orde op zaken te stellen. Er moeten natuurlijk slechteriken verslagen worden en die zijn er genoeg.

Terug naar de Time Vault

Een gebied dat niet veranderd is, is de Time Vault. Ook in Xenoverse 2 worden de verhaalmissies gestart vanuit dit gebied door te praten met één van de NPC’s met een rode scroll boven zijn/haar hoofd. Je zal nu alle saga’s uit het Dragonball Z universum nog een keer moeten doorlopen om alle veranderingen aan de tijdslijn te verhelpen. Tot zover is er weinig verschil met deel één. Het verschil zit hem in het overlappende Xenoverse verhaal, wat een direct vervolg is op het eerste verhaal. Zoals te verwachten viel, zijn Mira en Towa terug om de tijdslijnen aan te passen, maar het uiteindelijke doel van de twee is onduidelijk. Het is aan jou, het nieuwste lid van de Time Patrol, om uit te zoeken wat hun ware intenties zijn.

Zoals ik al zei vlieg je weer door de bekendste saga’s van Dragonball Z. Dit is voor de fans natuurlijk een feest van herkenning, maar als je niet bekend bent in de wereld van Dragonball, dan ontbreekt er te veel informatie om een degelijk verhaal te rechtvaardigen. Sterker nog ook als je nieuw bent in Xenoverse wordt het al moeilijker om het verhaal te begrijpen. Want wie is de held van Toki-Toki City en wat heeft die held allemaal gedaan? Wie zijn Mira en Towa en waarom hebben ze een hekel aan de Time Patrol? En ga zo maar door. Allemaal vragen waar je nooit echt een antwoord op krijgt, maar die je weet als je de eerste game hebt gespeeld. Wel heeft de ontwikkelaar de tijd genomen om nog meer bekende characters toe te voegen uit de diverse films. Deze zijn op een originele wijze toegevoegd aan het verhaal en ze zorgen voor een groter feest van herkenning. Op zich had een “Previously on Dragonball Xenoverse” een leuke toevoeging geweest, maar uiteindelijk speel je een fighting game niet zo zeer voor het verhaal, maar voor de gameplay.

Super Dragon Fist

En het is juist de gameplay waarin Dragonball Xenoverse 2 uitblinkt. Er is niet heel veel veranderd aan de basis van het gevechtssysteem uit deel één. Waarom zou je iets wat goed werkt aanpassen? Een voorbeeld hiervan is de combinatie van RT + LT + B. Waar dit in de eerste game niet werd gebruikt, wordt het hier gebruikt voor je transformaties. Deze kosten dus geen skillslot meer, waardoor je character nog gevarieerder wordt. Skills zijn ook nu weer te verkrijgen door ze te kopen, door Parallel Quests te doen of door de training te volgen van één van de vele meesters. Ook hier is Dragonball Xenoverse 2 er op vooruit te gaan. De trainingen van de meesters zijn aanzienlijk korter geworden. Nu hoef je niet meer eindeloos te grinden tot je het volgende niveau van je meester bereikt. Nee, alles is geregeld door een rangensysteem. Om je rang te verhogen moet je missies en gevechten doen en als je huidige rang zijn cap heeft bereikt, dan mag je examen doen op het college van Konton City. Om te slagen moet je een x aantal vijanden verslaan zonder zelf verslagen te worden. Zodra je een nieuw rang hebt behaald zijn er nieuwe evenementen beschikbaar bij diverse meesters. De meesters zelf krijg je door verder te komen in het verhaal. Het kan voor komen dat wanneer jij bepaalde skills wilt kopen je niet genoeg Zeni hebt. In Dragonball Xenoverse 2 hebben ze, naast de kenmerkende Dragonball valuta, nu nog een vorm van in-game currency: de TP medals. TP medals kan je op meerdere manieren vergaren, maar meestal komt het er op neer dat je vijanden uit elkaar moet trekken in Parallel Quests of Expert Missions. Met deze medailles kan je niet alleen de standaard skills, items en equipment kopen, maar er is ook een speciale verkoper die handelt in producten die alleen te koop zijn met dit soort medailles. Zo kan je daar onder andere skills als Final Kamehameha kopen.

Naast de verhaallijn, PQ’s en meesters zijn er ook nog andere dingen te doen. In de lucht van Konton City zweven namelijk vijf verschillende platformen, die je elk toegang geven tot een speciaal gebied. De gebieden zijn Capsule Corp, Frieza’s Ship, Buu’s House, Hercule’s house en een gedeelte van Planet Namek. In deze gebieden krijg je verschillende challenges die weer gelijk staan aan grote beloningen. Zo kun je onder andere op Namek de Dragonballs vinden en veiligstellen, terwijl je wordt aangevallen door Frieza en zijn minions. Elk gebied heeft ook perks voor een bepaald ras. Als jij een Saiyan bent dan kan je bij Capsule Corps je Super Saiyan en Super Vegeta transformaties verkrijgen. Dit geldt ook voor de andere rassen, want ze hebben eindelijk de mogelijkheid gegeven aan elk ras om een transformatie te krijgen. Als je een lid bent van het Frieza-ras, dan kan je de Golden Frieza transformatie verkrijgen bij Frieza’s ruimteschip. Dit zorgt er voor dat de rassen buiten Saiyans ook interessant zijn voor de mensen die graag de transformaties van Dragonball willen gebruiken. Er is alleen één nadeel. Je kunt er ten alle tijden voor kiezen om een nieuwe character aan te maken, maar de save data van Dragonball Xenoverse is maar compatible met één van je gemaakte helden. Daarnaast ben je ook verplicht om alle verhaal- en zijmissies opnieuw te voltooien. Je skills en equipment gaan wel mee. Dit is meer een soort New Game +, wat sommige gamers af kan schrikken.

More Bang for your buck

Over equipment gesproken, je kan nu een speciaal item creëren genaamd een QQ Bang. Dit doe je door twee kledingstukken en één item in een machine te gooien, waarna er een QQ Bang uit de machine komt zetten. Deze QQ Bang heeft een aantal stats, net zoals je kleding, maar als je deze aantrekt dan vervallen de bonussen van je kleding. Die worden compleet overschreven door dit handige stukje equipment, waardoor je eindelijk de kleding kan dragen die je wil, in plaats van de kleding die goed is. Het lijkt er alleen op dat deze QQ Bangs compleet random zijn, dus een beetje experimenteren is wel nodig voordat je een goed item krijgt.

Uiteraard is de multiplayer ook weer aanwezig in deel 2. Nu kan je er weer voor kiezen om online tegenstanders in elkaar te beuken of om elkaar te helpen met die lastige Parallel Quest. Ze hebben echter ook iets nieuws toegevoegd, de zogeheten Expert Missions. Hier strijdt je in een groep van zes vrienden/spelers tegen één van de bad guys uit het Dragonball universum. Zo kan je bijvoorbeeld vechten tegen Great Ape Baby, of Turles. Maar er is een verschil met de “normale” varianten van deze vijanden uit de verhaallijn of quests. Ze zijn nu een stuk sterker en ze hebben handige trucjes om je het leven zuur te maken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld gebruik maken van mind control, waardoor jouw character de vijand helpt om je voormalige vrienden om zeep te helpen, terwijl jij in een schaduwwereld tegen een kopie van je eigen character vecht. Als jij de kopie weet te verslaan dan kom je weer bij zinnen en dan kan je weer vrolijk verder vechten, maar zolang jij niet kan winnen of je teamleden jouw lichaam niet kunnen verslaan zal je dus vastzitten in die schaduwwereld zonder dat je weet hoe het gevecht vordert.

Events

Een ander nieuw aspect zijn de Raid Quests. Eens in de zoveel tijd zal Bandai Namco een speciaal weekend organiseren waarin iedereen (in teams van zes) de raid bosses kan bevechten. Ten tijde van de review was op zaterdag Perfect Cell (een raid boss) en op zondag Great Ape Baby. Iedere baas begint op level 1 en zodra ze verslagen zijn stijgen ze in level. Zodra ze level 99 hebben bereikt hoeven ze nog maar één keer verslagen te worden, maar ze hebben wel een bizarre hoeveelheid HP. Het team dat de baas verslaat op level 99 krijgt de grootste rewards, die kunnen variëren van speciale items tot aan kledingstukken. Maar iedereen die heeft meegedaan aan de raids krijgt een beloning.

De multiplayer verlengd de houdbaarheid van de game, ware het niet dat het creëren van teams (van mensen in je friendlist) een ware hel kan zijn. Dit is een aspect wat ze nog steeds niet hebben verbeterd. Iedere speler kan de pech hebben op een andere server terecht te komen dan hun vrienden, waardoor multiplayer potjes joinen al moeilijker is. Dit kan je “oplossen” door je virenden toe te voegen aan je in-game friendlist, waardoor ze op jouw server kunnen komen, zodra je ze uitnodigt voor een missie. Als die het doen. Blijkbaar hebben ze geen rekening gehouden met de grote drukte aangezien er, zeker tijdens de raids, continu problemen waren met het aanmaken en vinden van kamers. Hier hadden ze zeker nog wat werk aan mogen verrichten.

Dragonball Xenoverse 2 doet alles wat het eerste deel ook deed, alleen met genoeg aanpassingen om een tweede deel te rechtvaardigen. Met een aangepast combat-systeem, een redelijk interessant verhaal en Expert Missions, blijft de game interessant genoeg om uren in de game te steken, maar als je er voor kiest om multiplayer te spelen met een aantal vrienden dan kan je tegen veel problemen aanlopen. Dat kan heel vervelend worden en daarom heb ik één punt afgetrokken van de eindbeoordeling. Als ze de multiplayer patchen dan kan er misschien over nagedacht worden om dat extra puntje toe te voegen.