Yoram Jacobs | zondag 24 Jul 2016, 10:48

The Division opent de deuren naar hedendaagse ondergrondse kerkers. Lees hier het XBW oordeel.

Na ruim vier maanden, talloze aanpassingen, bugfixes, nieuwe missies, het introduceren van nieuwe bugs en natuurlijk het 'nerfen' van bijna alle geliefde wapens, is The Division al lang niet meer de game die het was bij de release. Met name de aanpassingen in de 1.1. en 1.2 updates zorgden voor een ware transformatie. Nu komt Ubisoft Massive met een betaalde add-on, genaamd Underground en een gratis update 1.3 met een flink aantal fixes. We kijken hier alleen naar de waarde van de betaalde DLC.

Welcome to the Urban Jungle

De Underground DLC komt met een aantal uitbreidingen, waarvan de grootste natuurlijk de nieuwe ondergrondse omgeving is. Na het downloaden van ruim 8 GB krijg je in de Base of Operations een toegangsdeur te zien, die je naar een nieuwe omgeving brengt. Na een verplicht langzame wandeling (net als bij de ingang van de BoE) kom je aan in het Tactical Operations Center. Hier kun je de nieuwe omgeving verkennen door het activeren van een missie.

Missies kun je zelf aanpassen in moeilijkheidsgraad (inclusief de nieuwe 'Heroic' moeilijkheidsgraad) en met zogenaamde 'Directives'. Directives zijn een soort handicaps die een nog grotere uitdaging bieden in de missies. Je kunt er o.a. voor kiezen om zonder mini map te spelen, een handicap die ervoor zorg dat elke reload je volledige clip leegmaakt, of dat het gebruik van talents ernstig wordt beperkt. Om het nog lastiger te maken, bestaat er ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor 'multi phase operations', missies die eigenlijk worden opgerekt naar twee of drie objectives.

De omgeving van de Underground biedt volgens Ubisoft 'randomly generated urban jungles'. Dat klinkt iets mooier dan het in realiteit is (props naar de Marketing afdeling). Het gebied is eigenlijk een vrij grote omgeving waarin telkens andere gebieden toegankelijk zijn. Hierdoor weet je nooit precies hoe je omgeving er uit gaat zien, al lijken de verschillende kamers best op elkaar. Verwacht dus niet al te veel op het gebied van diversiteit, het is meer een trucje dan een upgrade van de gameplay.

De missies zijn hetzelfde als hiervoor, al zijn er wel wat leuke vernieuwingen, zoals een 'jamming device', een soort subwoofer die de vijanden inzetten om je talents te blokken. Als je de missie hebt gehaald, krijg je een nieuw soort XP, voor (wederom) een nieuwe rank, de Underground Rank. Bij elk nieuw behaald level krijg je een 'Underground Cache', dat gegarandeerd een high level item bevat. Ook ontgrendel je gaandeweg steeds meer DIrectives. Ik vond dit een prima manier om mij te blijven motiveren door te spelen.

Scheefgroei

Exclusief in de betaalde DLC zitten vier nieuwe gear sets, genaamd FireCrest, DeadEYE, BLIND en Reclaimer. Met de nieuwe level cap van 268 als gear score, hebben de fans van de game in elk geval weer een hoop om voor te grinden. Door opnieuw de loot drop rate aan te passen, evenals de kwaliteit ervan, is het nu waarschijnlijker geworden dat je echt goede gear en wapens gaat vinden.

Het is alleen de vraag in hoeverre de balans overeind blijft, als die er al was, tussen mensen met en zonder de betaalde DLC. Want een aantal van de nieuwe gear sets bieden echt wel voordelen ten opzichte van de sets uit de basis game. Iedereen die ik tegenkwam was in het bezit van, of was op zoek naar de Reclaimer gear set. Met iemand in het team die deze set volledig had, was elke missie op heroic een piece of cake!

Balanceren is sowieso niet een sterk punt van Massive, want de nieuwe wapens zijn bijvoorbeeld alweer aangepast en de Dark Zone is nu nog meer een levensgevaarlijke schiettent geworden. Zo kan ik me niet voorstellen dat het nog leuk gaat zijn voor gamers die de DLC niet hebben gekocht, want je gaat het afleggen tegen de FireCrest en de Reclaimer. De DZ is echt een hels gebied geworden. Hoe een game kan veranderen!

Tenslotte biedt de betaalde update een nieuwe Incursion. Als we de Marketing afdeling moeten geloven (en dat doen we natuurlijk) is deze missie nog groter en toffer dan hiervoor, maar dat valt wel mee. Dragon's Nest biedt dezelfde gameplay als de andere Incursions en is zeker niet langer dan de eerste missie. Wel krijg je te maken met meer bosses en dus meer (goede) loot. Al met al loont het meer om de Undergound missies te doen: je bent minder tijd kwijt en krijgt net zoveel goede loot. Toch biedt de missie een leuke afwisseling.

Massive zou Massive niet zijn, zonder het onbedoeld introduceren van nieuwe bugs, dus wees niet verbaasd als je ineens vast komt te zitten op een ladder, als je map niet werkt of als je niet meer kunt zien wie van je teammates aan het praten is. Ook is het nu niet meer mogelijk te zien wie van je vrienden online is in de game, als hij in de reguliere game zit en jij in de Underground. Fast Travel is dan ook niet mogelijk: hiervoor moet je eerst in slowmotion de trap op- of aflopen en het gebied betreden waar hij of zij zich bevindt. Slordig, maar dat zijn we nu wel gewend van deze ontwikkelaar.

De Underground DLC biedt best veel, leuke content. Met name de Underground missies en bijbehorende rank, bieden weer wat doelen om voor te grinden. Het is jammer dat de balans tussen gamers zonder en met deze DLC wat aan het scheefgroeien is en de nieuwe bugs zijn een domper. Vijftien euro is wel wat aan de hoge kant, maar als je de game niet weg kan leggen, is deze add-on een no-brainer.