Het vrolijke blobje is terug van weggeweest! Lees hier de recensie van De Blob 2!

• Kleurrijk
  • Uniek
  • Terug van weleer!
  • Remaster voegt weinig toe
  • Dezelfde minpunten als vroeger

Gespeeld op de Xbox One X

Het is al jaren geleden dat De Blob 2 uitkwam. Ondanks dat het relatief goede recensies kreeg, is er nooit een vervolg verschenen van deze puzzel-platformer. Nochtans is dit genre, zeker de games die door zowel jong als oud gesmaakt kunnen worden, ondervertegenwoordigd op de Xbox. Reden genoeg om het game nog eens uit te brengen als remaster. Toch is het steeds de vraag of het game na zoveel jaren nog steeds overeind blijft. Mijn bevindingen lezen jullie alvast in geuren en kleuren in mijn recensie!

Hoera!

'Eindelijk nog eens een nieuw De Blob-game!'. Mijn eerste reactie was overduidelijk positief. Ik ben oprecht blij dat we nog eens aan de slag mogen met het gezellige bolletje De Blob. Toch vond ik het ook meteen ergens vreemd. Ergens herinnerde ik mij dat ik ooit eens gelezen had dat de ontwikkelaar van de eerste games gestopt was en inderdaad, deze versie voor de Xbox One komt niet meer van de hand van de jongens van Blue Tongue, maar wel van Blitworks. Blitworks kende ik eigenlijk hoofdzakelijk van ports. Toen werd me meteen alles duidelijk. De Blob 2 is geen nieuwe titel. Het deel dat ik ooit op de Xbox 360 gespeeld heb, is eigenlijk hetzelfde game. Deze versie is enkel een remaster. Wat opzoekwerk leerde mij dat in november van vorig jaar het eerste deel ook als remaster werd uitgegeven, maar dat had ik blijkbaar gemist. Het eerste deel pik ik zeker ook nog eens op, aangezien dat deel voorheen enkel op de Wii verschenen was. Anyway, het feit dat uitgever THQ deze games opnieuw wil uitbrengen, lijkt mij erop te wijzen dat de franchise dan toch niet helemaal uitgestorven is en dat ik stiekem mag hopen op een vervolg.

Trots op Oranje

Zoals zowat elke gamende Nederlander weet, is dat de Blob eigenlijk een idee is van enkele Nederlandse studenten. Na de release van een gratis pc-game, waarbij je Utrecht moest inkleuren, kwam THQ op de proppen. THQ zag wel iets in het concept en kochten de rechten over van de Utrechtenaren. Elke keer wanneer je in het game rood en geel tot oranje mengt, denk je hier toch een beetje chauvinistisch aan terug.

Het verhaal van de Blob 2 bouwt verder op het eerste deel, maar is simpel genoeg om nog te kunnen volgen. Slechterik Comrade Black is tegen kleur en is er in geslaagd de wereld te ontnemen van haar kleur. Aan Blob om kleur terug te brengen in het leven! Het opzet is in vergelijking met het eerste deel niet veranderd. Dat hoeft ook niet. Het concept is, zelfs na jaren winterslaap, nog steeds ijzersterk. Doorheen de levels heb je nooit het gevoel dat iets geforceerd aanvoelt; het hele plaatje klopt. Zo heten de blije gekleurde mannetjes Raydians. Wanneer ze in de macht van Comrade Black hun kleur verliezen worden het Graydians. Toch geniaal gevonden, niet? Het game bewijst nog steeds waarom THQ op een dag ging aankloppen bij een Utrechts studentenhome.

2D>3D

Tijdens het game zul je hoofdzakelijk bezig zijn met heel de omgeving te kleuren. Auto's, parasols, boten, alles kan een kleurtje gebruiken. Daarnaast zul je moeten proberen vijanden uit te schakelen. De Blob 2 kent een groot verloop van verschillende vijanden, dat het spelplezier zeker ten goede komt. Daarnaast zul je regelmatig objecten of gebouwen een specifieke kleur moeten geven. Hierbij moet je af en toe op zoek gaan naar de kleur die dan wat verderop ligt. Andere keren ga je kleuren mixen om het juiste resultaat te bekomen. Al met al vallen deze opdrachten qua niveau goed mee. Het mocht wat moeilijker, maar hierdoor is het spel interessant voor kinderen of om samen met kinderen te spelen. Er is namelijk een co-op modus waarbij de tweede speler met het vriendje Pinky kan spelen. Het game kent twaalf verschillende levels met elk een eigen locatie. Je bent ongeveer een klein uur kwijt per locatie. Dat komt omdat je, nadat je de hoofdmissies hebt gedaan en de wereld hebt ingekleurd, je ook jezelf bezig kunt houden met enkele zijmissies die je helpen om je personage sneller op te waarderen. Daarnaast zul je in de hoofdmissies af en toe via buizen naar de ondergrondse wereld moeten verhuizen om daar leidingen te activeren of vrienden te bevrijden. Daar verandert de 3D-platformer in een 2D-variant. Voor mij persoonlijk zijn deze stukken de leukste uit het game. Zonder dat het opeens gigantisch moeilijker wordt, is het snel duidelijk dat je hier wat meer uitdaging gaat vinden. Zelfs indien de Blob 3 nooit zou verschijnen, zou het al heel fijn zijn moest er ooit een kleinere indieontwikkelaar aan de slag mogen gaan in 2D.

Dezelfde problemen als vroeger

Het grootste probleem dat ik mij nog herinner van het origineel was de wispelturige camera. Dat euvel is jammer genoeg nog steeds niet verholpen. Als ervaren gamer kan ik mij nog enigszins behelpen, maar ik kan geloven dat het voor jongere gamers moeilijk is hieraan te wennen. Misschien is dit zelfs wel de reden waarom ik zo houd van de 2D-stukken in het game. Daar heb je dat probleem niet. Een ander minpunt, dat weliswaar vergeten was, is de tijdsdruk. Het game geeft je een bepaalde tijd waarin je je opdrachten moet vervullen. Deze tijd moet je aanvullen door vijanden te vernietigen of voorwerpen te breken. Het concept past jammer genoeg niet in het game. Je wilt in De Blob niet rushen, maar net je tijd pakken om zoveel mogelijk kleur te geven aan de omgeving. Het maakt het spel op zich wat moeilijker, maar dat had de ontwikkelaar toch beter op een andere manier aangepakt.

Wat geeft de remaster als extraatjes om er opnieuw dertig euro voor neer te leggen? Dat was voor mezelf een moeilijke vraag om te beantwoorden, al kwam ik altijd tot hetzelfde antwoord; weinig. Grafisch ziet de remaster er enorm goed uit. De filmpjes tussen de levels zijn geweldig en konden zo uit een animatiefilm komen. Ook de levels zien er gewoon goed uit. De aanstekelijke sound tijdens het inkleuren zorgt nog steeds voor een goed humeur. Natuurlijk willen we altijd grafisch het beste game spelen, maar de Blob 2 is gewoon geen game dat je om die reden speelt. Omdat De Blob 2 dan ook nog eens in het 'backward compatibility'-programma zit, kan ik het game moeilijk aanraden voor degene die het al bezitten.

Toch blijft de Blob 2 een absolute aanrader voor platformliefhebbers die het spel nog niet gespeeld hebben. Het concept voelt nog steeds fris aan en het genre is onbemand op de Xbox. Blob en zijn vrienden brengen kleur op je tv en maken je gewoon goed gezind. Jammer genoeg zijn de oude problemen, waaronder de camera, nog steeds niet opgelost. Toch hoop ik dat het uitbrengen van de remasters ervoor gezorgd heeft dat de reeks terug zal komen en dat we ooit met een volledig nieuw deel aan de slag kunnen.