• Liefhebbers van breinbrekers komen absoluut aan hun trekken
  • Verslavingsfactor nauwelijks aanwezig
  • Knop om snel te herstarten ontbreekt
  • Graphics en soundtrack weinig bijzonders

Ivenne Mecking | donderdag 11 Feb 2016, 21:00

Kan je vandaag de dag nog een nieuw puzzelspel bedenken? Cubot bewijst van wel.

Het is opvallend om te zien dat er op een technisch krachtig apparaat als de Xbox One juist steeds vaker eenvoudige spelletjes uitkomen. Cubot is er daar één van. Tenminste, als je puur afgaat op het uiterlijk. De puzzels in Cubot zijn namelijk lang niet allemaal even eenvoudig.

Ik speel graag puzzelspelletjes en mag wel zeggen dat ik op dat vlak dan inmiddels ook behoorlijk wat ervaring heb. Cubot moest dan ook wel van goede huize komen om mij nog te verrassen. Dat is ten dele gelukt. Het principe is (zoals ik al wel verwacht had) simpel, maar Cubot heeft nog redelijk wat diepgang.

Het doel van het spel is om de gekleurde kubussen op de bijbehorende gekleurde vlakken van het 'speelbord' te plaatsen. De in totaal 80 verschillende levels zijn opgedeeld in een tiental episodes. Waarschijnlijk zal je niet al te veel moeite hebben met de levels van de eerste episode, maar de moeilijkheidsgraad stijgt in rap tempo.

Je groen en.. paars (?!) ergeren

De crux zit hem in de eigenschappen van de verschillende kleuren kubussen. De 'standaard' blauwe kubus kun je over het raster 'rollen' door simpelweg de gewenste richting te drukken. Eén keer drukken (één 'zet') staat gelijk aan één omwenteling. De blauwe kubus krijgt echter al spoedig gezelschap van een rode kubus, die bij iedere zet niet één, maar twéé wentelingen maakt. Cubot werd echter pas echt ingewikkeld na de introductie van de groene kubus, waarbij alle zetten gespiegeld plaatsvinden. Let wel: alle kubussen bewegen bij iedere zet tegelijkertijd.

En alsof dat allemaal nog niet genoeg was, worden er (naast een ietwat ‘flauwe’ paarse kubus die de eigenschappen van zowel de rode als groene kubus bezit) ook nog schakelaars, hoogteniveaus en obstakels aan de puzzels toegevoegd. Zo wordt het puzzelspelletje dat eerst zo simpel leek al snel knap lastig. Helemaal als je perfectionistisch bent ingesteld en onder het beoogde aantal zetten wil blijven. Kom je er echt niet uit dan kun je zetten ongedaan maken of eventueel de oplossing voorgeschoteld krijgen. Dat laatste kun je gelukkig niet ongelimiteerd doen.

Minimaal

De graphics van Cubot zijn weinig bijzonder, ik zou ze willen classificeren als doeltreffend. De minimalistische soundtrack misstaat op zich niet, maar kan op den duur op je zenuwen gaan werken. Een andere kleine irritatiefactor schuilt in het herstarten van een level. Dit kan helaas niet met één druk op de knop en ook de (eventuele) uitleg die er aan vooraf ging zal steeds opnieuw bekeken moeten worden.

Het grootste minpunt is misschien wel het feit dat Cubot simpelweg niet verslavend genoeg is. Natuurlijk is er de drive om een level tot een goed einde te brengen (zeker als je al minuten, zo niet uren vastzit), maar dat is het dan ook wel. Tussen iedere episode valt er kort een puzzel-gerelateerde uitspraak van een bekend persoon te lezen. Grappig, maar niet meer dan dat. Tenslotte zijn ook de achievements weinig inspirerend. Een gemiste kans om het geheel nog iets op te leuken.

Ik ben gematigd positief over Cubot. Het is concept is doeltreffend en voor slechts €1,99 kun je je hersens heel wat uurtjes pijnigen. Helaas schiet wat mij betreft de verslavingsfactor tekort en heeft het geheel (op de pittige puzzels na) wel erg weinig om het lijf.