Review

Rating 8/10
User rating 7/10
  • Afwisselende racemodi
  • Echte fan service
  • Verslavend, je blijft spelen
  • Lange carrièremodus
  • Lage prijs van 30 a 40 euro
  • Goedkope presentatie
  • Lelijke muziek
  • Besturing in begin lastig

Casper Egas | woensdag 24 Aug 2016, 21:00

Carmageddon is na 14 jaar terug. Sneller? Bloederiger? Nóg minder acceptabel? Lees het hier.

Toen Carmageddon in 1997 uitkwam was de wereld te klein, het was de grootste schok in de gamewereld sinds de release van Mortal Kombat. Veel mensen spraken er schande van; een spel waarbij het de bedoeling is om mensen dood te rijden. Dat kan toch niet? Natuurlijk zorgde alle ophef alleen maar voor hype, waardoor het toch al goede spel, een nog veel groter succes werd. Helaas wisten de vervolgen de serie niet te versterken, waardoor Carmageddon van het toneel verdween. Tenminste, totdat Stainless Games met een succesvolle Kickstartercampagne deze reboot, genaamd Carmageddon: Max Damage kon ontwikkelen.

Review

Ik ben erg benieuwd of Carmageddon nu nog goed zal verkopen. Het spel kan nu niet meer rekenen op de ophef van weleer. Niemand lijkt nu nog op te kijken van massale moordpartijen in games en bloedende omaatjes die aan de voorkant van jouw auto blijven haken. Het spel gaat echt all-in wat geweld betreft. Het zit vol bloed en niemand wordt gespaard. Van hondjes, tot ouderen en gehandicapten, iedereen wordt tot moes gereden. De lichaamsdelen vliegen over straat. Het is gruwelijker dan het ooit geweest is, maar bijna niemand lijkt nu nog op te kijken van geweld in videogames.

Met een lage prijs en een frisse start probeert Stainless Games nieuwe klanten te trekken, maar tegelijkertijd oude fans te bedienen. Het spel zit namelijk vol fan service, zoals bekende herwerkte omgevingen en bekende wagens en modi. Het spel is dus nieuw en een feest der herkenning tegelijk.

Eerste indrukken

Carmageddon: Max Damage maakte op mij geen goede eerste indruk. Er is geen intro en de presentatie heeft een goedkope look. Ook de muziek bestaat uit laffe elektronische en rock tunes, die het spel eerder verzwakken dan verrijken. Daarnaast waren er aanvankelijk bugs in de mutiplayercode, al lijken die nu succesvol gepatcht te zijn. Dat klinkt natuurlijk niet best, maar het is zelfs de besturing die geen goede eerste indruk gaf. De auto's besturen namelijk tamelijk lastig. Goed gebruik van de rem en handrem is een must. Je kunt niet zomaar wat aanklooien, want dan zal je jouw auto tot moes rijden en enorme afgronden in kachelen. Dit leidt misschien aanvankelijk tot wat frustratie.

Toch is de game enorm verslavend. De ietwat lastige besturing maakt het spel ook extra uitdagend. Na een tijdje wennen ging ik steeds meer op in het spel en was ik in no time vele uren bezig. Als je eenmaal los bent en gewend bent, dan kun je vele uren zoet zijn met Carmageddon.

De lange carrière

Als je eenmaal het spel onder de knie hebt en naar hartenlust onschuldige mensen aan het platrijden bent, dan kun je ook vele uren zoet blijven. Naast wat losse races en een zeer amusante multiplayermodus is er een erg lange carrièremodus beschikbaar. Online is het prettig dat je in de lobby al met vrienden samen kunt beginnen aan de matchmaking, al is het vreemd genoeg onmogelijk om alleen met vrienden te spelen. In de campagne krijg je een heleboel verschillende modi en parkoersen voor je kiezen. Je kiest aan het begin tussen twee klassieke wagens en bestuurders, maar dat aantal wordt snel groter. Tijdens de meeste races is er namelijk een auto af te pakken als je deze vernietigt. Het is daarbij leuk om te zien dat veel wagens een hommage zijn aan de oude Carmageddon. Alle auto's zijn daarnaast nog te upgraden door onderdelen te ontgrendelen en verstopte muntjes te vinden.

Het zijn vooral de leuke en gevarieerde gameplay en de goed ontworpen spelomgevingen die mij de drang gaven om verder te spelen. Zo heb je namelijk de klassieke 'races' waarbij je op drie manieren kunt winnen: alle voetgangers doden, als eerste de finish halen of alle tegenstanders vernietigen. Dit geeft op zichzelf al afwisseling, maar daarnaast zijn er nog allerlei andere modi. Denk hierbij aan reguliere races, checkpoint hunt, pedestrial hunt (het eerste bepaalde voetgangers doodrijden), Fox 'N Hounds (tikkertje) en arena's waarin je iedereen kapot moet beuken. De meeste races duren wel een kwartier of langer, waardoor je al snel ongemerkt uren aan het spelen bent.

De omgevingen zijn ook deels geïnspireerd op klassiekers. Het lijkt misschien wat flauw om zoveel content uit de oude games te halen, maar gezien het grote gat tussen het laatste deel (2002) in dit nieuwe deel vind ik dat geen enkel probleem. Nieuwe spelers hebben er geen erg in en oude spelers krijgen er waarschijnlijk een nostalgisch gevoel bij. De omgevingen zijn tof en bieden ruimte voor tig verschillende tracks en zijn geschikt voor diverse modi. Het enige nadeel vind ik dat er soms wel erg veel steile hellingen en diepe putten te vinden zijn. Het is soms echt niet leuk als je weer over de rand kiepert, terwijl je door een checkpoint dacht te rijden.

Het puntensysteem in Carmageddon werkt ook prima. Zo ontgrendel je met punten nieuwe events, maar kun je ze ook gebruiken om jouw wagen te repareren, de auto weer recht op zijn wielen te zetten en zelfs om power ups van te kopen. Power ups zijn er sowieso al bizar veel. Je kunt het zo gek niet bedenken en het zit in het spel. Van gebruikelijke zaken, zoals een turbo of een reparatie, tot de mogelijkheid om koeien en beren voor je te laten dansen.

Conclusie

Ik kan met overtuiging zeggen dat Stainless Games er alles aan gedaan heeft om met een bescheiden budget een topgame te maken voor fans en voor nieuwe spelers. Er is zoveel afwisseling en content beschikbaar dat je tientallen uren moet kunnen doorspelen. De tijd gaat ongemerkt razendsnel vooruit; dat is voor mij een teken dat het met de fun factor wel goed zit. Laat je niet foppen door een matige eerste indruk en een budgetpresentatie, Carmageddon: Max Damage is gewoon een gruwelijk spel.

Reacties

User rating 7
ArnoS. 7 jaren,7 maanden geleden

Hoog cijfer. Zou hem eerder een 7 geven. Het is typisch Carmageddon en de nieuwe zijn tof maar grfisch is het toch wel behelpen. Damge model was in Carma 2 zefls beter.

ArnoS. 7 jaren,7 maanden geleden

*nieuwe modi (al is de AI zwaar irritant)

Login of registreer om te reageren.